Esas No: 2013/1715
Karar No: 2014/3
Uyuşmazlık Mahkemesi Hukuk Bölümü 2013/1715 Esas 2014/3 Karar Sayılı İlamı
Hukuk Bölümü 2013/1715 E. , 2014/3 K.- 2247 SAYILI YASA’NIN 14. MADDESINDE ÖNGÖRÜLEN KOŞULLARI TAŞIMAYAN BAŞVURUNUN, AYNI YASANIN 27. MADDESI UYARINCA REDDİ GEREKTIĞI
- UYUŞMAZLIK MAHKEMESİNİN KURULUŞ VE İŞLEYİŞİ HAKKINDA KANUN (2247) Madde 27
- UYUŞMAZLIK MAHKEMESİNİN KURULUŞ VE İŞLEYİŞİ HAKKINDA KANUN (2247) Madde 14
"İçtihat Metni" Adalet Bakanlığı Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığınca hazırlanmıştır. İzinsiz olarak kopyalanması ve dağıtılması hukuki sorumluluk gerektirir.
Davacılar : H.N.B. Mirasçıları; 1-E.B.,2-D.B.,3-A.M.B.,4-E.Ç.A.(B.), İ.E.S.Mirasçısı; 5- M.S.K. Vekilleri : Av. A.B. Davalılar : 1-İl Özel İdaresine İzafeten Ankara Valiliği Vekili : Av. S.K. 2-Keçiören Belediye Başkanlığı Vekili : Av. G.Y. O L A Y : Davacılar vekili dava dilekçesinde özetle; davacıların Ankara ili, Keçiören ilçesi, Sancaktepe mevkii, 31523 ada, 1 parselin hisseli maliki oldukları, taşınmazın yapılan imar düzenlemesi neticesinde 1991 yılında ilköğretim okul alanı olarak ayrıldığını belirterek, fazlaya ilişkin hakları saklı kalmak kaydı ile, şimdilik 1.000,00 TL’nin faizi ile birlikte davalılardan tahsiline karar verilmesi istemiyle adli yargıda dava açmıştır. Davalı Keçiören Belediye Başkanlığı vekili süresi içerisinde verdiği cevap dilekçesinde görev itirazında bulunmuştur. Davalı Ankara İl Özel İdaresi süresi içerisinde verdiği cevap dilekçesinde özetle; davanın zamanaşımı, husumet ve esastan reddine karar verilmesi gerektiğini savunmuştur. ANKARA 1. ASLİYE HUKUK MAHKEMESİ: 13.06.2012 gün ve E:2012/58 K:2012/170 sayılı kararında; el atmanın idari işlemden kaynaklandığı yönündeki Uyuşmazlık Mahkemesinin yerleşik kararları kapsamında dava dilekçesinin yargı yolu nedeniyle reddine karar vermiştir. Mahkemece verilen görevsizlik kararı davacılar vekili tarafından temyiz edilmiştir. YARGITAY 5. HUKUK DAİRESİ: 10.12.2012 gün E:2012/18471, K:2012/25674 sayılı ilamında özetle; taşınmazın aynına ilişkin davaya bakmanın adli yargının görevi dahilinde olduğunu kabul edilerek, davalılardan İl Özel İdaresine izafeten Ankara Valiliği hakkında açılan davanın işin esasına girilerek kabulüne, Keçiören Belediye Başkanlığı aleyhine açılan dava hakkında davanın reddine karar verilmesi gerektiği gerekçesiyle bozulmasına karar vermiştir. Mahkemece bozma ilamına uyulmasına karar verilmiştir. Davalı Ankara İl Özel İdaresi bozma ilamı sonrası 21.03.2013 tarihli yargılama oturumunda yargı yolu itirazında bulunmuştur. ANKARA 1. ASLİYE HUKUK MAHKEMESİ : 21.03.2013 gün ve E:2013/75 sayılı kararı ile davalı Ankara İl Özel İdaresi vekilinin görev itirazının reddine karar vermiştir. Davalı Ankara İl Özel İdaresi vekilinin, idari yargı yararına olumlu görev uyuşmazlığı çıkartılması yolunda verdiği dilekçesi üzerine, dava dosyasının onaylı bir örneği Danıştay Başsavcılığı"na gönderilmiştir. DANIŞTAY BAŞSAVCISI: İdarelerin 3194 sayılı İmar Kanunu’nun 8"inci maddesi uyarınca tek yanlı irade açıklamaları ile tesis ettikleri, genel ve düzenleyici imar planları ile bu planlara dayanılarak tesis edilen parselasyon, kamulaştırma, ruhsat gibi bireysel işlemler, "idari işlem, bu imar planı uyarınca yapmak zorunda oldukları program ve uygulamaları bunun için gerekli zamanda gerçekleştirmemeleri yani, bu konudaki hareketsizliklerin de, idari eylem niteliği taşıdığını belirterek, davanın 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu"nun 2"nci maddesinin 1"inci fıkrasının (b) bendinde yer alan "idari eylem ve işlemlerden dolayı kişisel hakları doğrudan muhtel olanlar tarafından açılan tam yargı davaları," hükmü gereğince idari yargı yerinde görülmesinin gerektiği belirtilerek, 2247 sayılı Yasa"nın 10"uncu maddesi uyarınca, olumlu görev uyuşmazlığı çıkarılmasına ve dosyanın Uyuşmazlık Mahkemesine gönderilmesine karar vermiştir. İNCELEME VE GEREKÇE: Uyuşmazlık Mahkemesi Hukuk Bölümü’nün, Serdar ÖZGÜLDÜR’ün Başkanlığında, Üyeler: Eyüp Sabri BAYDAR, Ali ÇOLAK, Sıddık YILDIZ, Nurdane TOPUZ, Ayhan AKARSU ve Mehmet AKBULUT’un katılımlarıyla yapılan 27.01.2014 günlü toplantısında; Raportör-Hakim Filiz BUDAK’ın, 2247 sayılı Yasa’da öngörülen koşulları taşımayan başvurunun reddi gerektiği yolundaki raporu ve dosyadaki belgeler okunduktan; ilgili Başsavcılarca görevlendirilen Yargıtay Cumhuriyet Savcısı Mehmet BAYHAN ile Danıştay Savcısı Mehmet Ali GÜMÜŞ’ün davada başvurunun reddi gerektiğine ilişkin sözlü açıklamaları da dinlendikten sonra GEREĞİ GÖRÜŞÜLÜP DÜŞÜNÜLDÜ: 2247 sayılı Uyuşmazlık Mahkemesinin Kuruluş ve İşleyişi Hakkında Kanun’un 10. maddesinde, “Görev uyuşmazlığı çıkarma; adli, idari ve askeri bir yargı merciinde açılmış olan davada ileri sürülen görev itirazının reddi üzerine ilgili Başsavcı veya Başkanunsözcüsü tarafından görev konusunun incelenmesinin Uyuşmazlık Mahkemesinden istenmesidir. Yetkili Başsavcı veya Başkanunsözcüsünün Uyuşmazlık Mahkemesinden istekte bulunabilmesi için, görev itirazının, hukuk mahkemelerinde en geç birinci oturumda, ceza mahkemelerinde delillerin ikamesine başlamadan önce; idari yargı yerlerinde de dilekçe ve savunma evresi tamamlanmadan yapılmış olması ve yargı yerlerinin de kendilerinin görevli olduklarına karar vermiş bulunmaları şarttır. Görev itirazının yargı merciince yerinde görülerek görevsizlik kararı verilmesi halinde, görev konusunun Uyuşmazlık Mahkemesince incelenebilmesi, temyizen bu kararın bozulmuş ve yargı merciince de bozmaya uyularak görevli olduğuna karar verilmiş bulunmasına bağlıdır. Uyuşmazlık çıkarma isteminde bulunmaya yetkili makam; reddedilen görevsizlik itirazı adli yargı yararına ileri sürülmüş ise Cumhuriyet Başsavcısı, idari yargı yararına ileri sürülmüş ise Danıştay Başkanunsözcüsü, askeri ceza yargısı yararına ileri sürülmüş ise Askeri Yargıtay Başsavcısı, Askeri İdari Yargı yararına ileri sürülmüş ise bu mahkemenin Başkanunsözcüsüdür. Görev itirazının reddine ilişkin karara karşı itiraz yolunun açık bulunduğu ceza davalarında ret kararı kesinleşmeden uyuşmazlık çıkarma istenemez” denilmiş; 27. maddesinde ise, Uyuşmazlık Mahkemesi’nin, uyuşmazlık çıkarmaya veya görev uyuşmazlıklarına ilişkin istemleri önce şekil ve süre açısından inceleyeceği; yöntemine uymayan veya süresi içinde ileri sürülmemiş istemleri reddedeceği kuralına yer verilmiştir. Olayda, Ankara 1.Asliye Hukuk Mahkemesinin E:2013/75 sayılı dosyasında görülen davada, olumlu görev uyuşmazlığı çıkarılmasını talep eden davalı Ankara İl Özel İdaresi vekilince 2247 sayılı Kanunun 10.maddesinde belirtildiği şekilde hukuk mahkemelerinde en geç birinci oturumda olacak şekilde yapılmış usulüne uygun bir görev itirazının bulunmadığı, buna karşın Yargıtay bozma ilamından sonra 21.03.2013 oturumda beyaen görev itirazında bulunulduğu, Ankara 1.Asliye Hukuk Mahkemesi"nin 21.03.2013 gün, E:2013/75 sayılı kararı ile görev itirazının reddine karar verildiği, sonrasında davalı Ankara İl Özel İdaresi vekilinin, idari yargı yararına olumlu görev uyuşmazlığı çıkartılması yolunda verdiği 22.03.2013 tarihli dilekçesi ile yapılan müracaat ile olumlu görev uyuşmazlığı çıkartılması istenildiği anlaşılmıştır. Hal böyle iken, davalıAnkaraİl Özel İdaresi vekili tarafından, 13.06.2012 tarihli birinci oturumdan sonra yapılan görev itirazının süresinde olduğunun kabulü mümkün değildir. Açıklanan nedenlerle, 2247 sayılı Yasa’nın 10.maddesinde öngörülen koşulları taşımayan başvurunun, anılan Yasa’nın 27. maddesi uyarınca reddi gerekmiştir. SONUÇ: 2247 sayılı Yasa’nın 14. maddesinde öngörülen koşulları taşımayan BAŞVURUNUN, aynı Yasanın 27. maddesi uyarınca REDDİNE, 27.01.2014 gününde OY BİRLİĞİ İLE KESİN OLARAK karar verildi.