Danıştay 2. Daire 2022/1959 Esas 2022/3282 Karar Sayılı İlamı

Abaküs Yazılım
2. Daire
Esas No: 2022/1959
Karar No: 2022/3282
Karar Tarihi: 02.06.2022

Danıştay 2. Daire 2022/1959 Esas 2022/3282 Karar Sayılı İlamı

     Özet:

Danıştay 2. Dairesi, Gaziantep İl Emniyet Müdürlüğü'nde başkomiser olarak görev yapan davacının emniyet amirliği sınavına katılamamasıyla ilgili yargılamada, İdare Mahkemesi'nin yargılamanın yenilenmesi talebini reddettiği ancak davalı idare lehine vekalet ücretine hükmedielmediği için bozma kararı verdiği belirtildi. Danıştay, davacının temyiz isteminin reddedilmesine, davalı idarenin temyiz isteminin kabul edilerek hüküm fıkrasında düzeltme yapılarak onanmasına karar verdi. Kararda, temyiz edilen Mahkeme kararının dayanağı olan kanun maddeleri 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. ve 54. maddeleri olarak belirtilmiştir.
Danıştay 2. Daire Başkanlığı         2022/1959 E.  ,  2022/3282 K.

    "İçtihat Metni"

    T.C.
    D A N I Ş T A Y
    İKİNCİ DAİRE
    Esas No : 2022/1959
    Karar No : 2022/3282


    KARŞILIKLI TEMYİZ İSTEMİNDE BULUNANLAR :
    DAVALI : … Müdürlüğü
    VEKİLİ : Av. …
    DAVACI : …
    VEKİLİ : Av. …

    İSTEMİN KONUSU : … İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:… , K:… sayılı kararın, dilekçelerde yazılı nedenlerle 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

    YARGILAMA SÜRECİ :
    Dava Konusu İstem : Gaziantep İl Emniyet Müdürlüğünde başkomiser olarak görev yapan davacı, Nisan 2012 tarihinde yapılacak olan emniyet amirliği sınavına (A) grubu polis amiri statüsünde alınması istemiyle yaptığı başvurunun reddine ilişkin … günlü, … sayılı işlemin iptali istemiyle açtığı davada, davanın reddi yolunda … İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:… , K:… sayılı kararın yargılamanın yenilenmesi yoluyla kaldırılarak, dava konusu işlemin iptaline karar verilmesi istemiyle dava açmıştır.
    İlk Derece Mahkemesi Kararının Özeti : … İdare Mahkemesinin temyize konu kararıyla; davacı tarafından davaya ve esasa etkisi olacak iddia ve itirazların karşılanmadığından bahisle yargılamanın yenilenmesi talep edilmişse de, davacının geçmişten günümüze devam eden yargılama sürecinin nihayetinde aleyhine sonuçlanmış olmasını yargılamanın yenilenmesi sebebi olarak sunmaya çalıştığı, esasında bahsi geçen iddia ve savların daha önce olağan yargılama ve kanun yolları aşamasında incelendiği ve nihai olarak davacı aleyhine hüküm tesis edildiği görülmekte olup, Mahkemelerce bozma kararlarına uyulması durumunun önceki ilamın hükmüne aykırı bir karar verilmiş bulunması yönündeki yargılamanın yenilenmesi sebebi ile bağdaştırılamayacağı; bu durumda, Mahkemelerince 2577 sayılı Kanun hükümleri uyarınca Danıştay bozma kararlarına uyularak karar verildiği, davacı tarafından ileri sürülen iddiaların 2577 sayılı Kanun'un 53/1 maddesinde yazılı sebeplerin hiç birisine girmediği ve yeniden yargılama yapılmasını gerektirecek hukuki bir sebep bulunmadığı gerekçesiyle yargılamanın yenilenmesi isteminin reddine karar verilmiş, davalı idare lehine vekalet ücretine hükmedilmemiştir.

    TEMYİZ EDENLERİN İDDİALARI :
    Davacının İddiaları: Dava konusu işleme yönelik olarak Danıştay Onikinci Dairesince lehine, devamında Danıştay Beşinci Dairesince aleyhine karar verildiği, bu durumun hukuki güvenlik ilkesine aykırı olduğu, davanın esasına etkisi olan iddia ve itirazların karşılanmadığı ileri sürülmektedir.
    Davalı İdarenin İddiaları: Yargılamanın yenilenmesi isteminin reddine karar verildiği halde idare lehine vekalet ücretine hükmedilmemesinde hukuka uyarlık bulunmadığı ileri sürülmektedir.

    TARAFLARIN CEVABI :
    Davalı İdarenin Cevabı : Davacının temyiz isteminin reddi gerektiği yolundadır.
    Davacının Cevabı : Cevap verilmemiştir.

    DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ : …
    DÜŞÜNCESİ : Davacının temyiz isteminin reddi ile temyize konu Mahkeme kararının yargılamanın yenilenmesi isteminin reddine ilişkin kısmının onanması, davalı idarenin temyiz isteminin kabulü ile anılan kararın davalı idare lehine vekalet ücretine hükmedilmemesine ilişkin kısmının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

    TÜRK MİLLETİ ADINA

    Karar veren Danıştay İkinci Dairesince, Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

    HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
    Davacının, Mahkeme kararının esasına yönelik temyiz istemine ilişkin olarak;
    İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkün olup; davacı tarafından ileri sürülen hususlar İdare Mahkemesi kararının bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.

    Davalı idarenin, Mahkeme kararının vekalet ücretine ilişkin kısmına yönelik temyiz istemine gelince;
    2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun "Temyiz incelemesi üzerine verilecek kararlar" başlıklı 49. maddesinin 1. fıkrasının (b) bendinde; temyiz incelemesi sonunda kararda yeniden yargılama yapılmasına ihtiyaç duyulmayan maddi hatalar ile düzeltilmesi mümkün eksiklik veya yanlışlıklar varsa, Danıştayın kararı düzelterek onayacağı hükme bağlanmıştır.
    Maddenin gerekçesinde ise, madde ile temyiz incelemesinde sadece maddi hatalarda değil, aynı zamanda yeniden yargılama yapılmasını gerektirmeyen eksiklik ya da yanlışlıklarda da düzelterek onama kararı verilmesinin sağlandığı; uygulamada, vekâlet ücretine, yargılama giderlerine ya da faize hükmedilmesinin unutulması ya da bunların yanlış hesaplanması gibi, kararın asli olmayan unsurlarında görülen bir kısım eksiklik ya da yanlışlıklar nedeniyle bozma kararları verildiği, bunun mahkeme tarafından tekrar karara bağlandığı ve yine bu kararlara karşı yeniden kanun yollarına başvurulabilmesi nedeniyle hem zaman, hem de emek kaybına neden olunduğunun görüldüğü, bu suretle esasa etkili olmayan konularda Danıştayın kesin karar vermesi sağlanarak uyuşmazlığın hızla sonuçlandırılmasının amaçlandığı hususlarına yer verilmiştir.
    Uyuşmazlıkta, İdare Mahkemesince, yargılamanın yenilenmesi isteminin reddine ilişkin olarak hüküm kurulduğu, ancak davalı idare lehine vekalet ücretine hükmedilmediği; oysa davalı idarenin, davayı vekili aracılığıyla takip ettiği ve süresinde savunma verildiği anlaşıldığından, davalı idare lehine Avukatlık Asgari Ücret tarifesinde öngörülen avukatlık ücretine hükmedilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.
    Bu husus, yeniden yargılama yapılmasına ihtiyaç duyulmayan, düzeltilmesi mümkün eksiklik olarak görüldüğünden, hüküm fıkrasına "kararın verildiği tarihte yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca belirlenen 2.550,00-TL vekalet ücretinin davacı tarafından davalı idareye ödenmesine" ibaresi eklenmek suretiyle kararın vekalet ücreti yönünden düzeltilerek onanması gerektiği sonucuna varılmıştır.

    KARAR SONUCU :
    Açıklanan nedenlerle;
    1. DAVACININ TEMYİZ İSTEMİNİN REDDİ ile … İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:… , K:… sayılı kararın, yargılamanın yenilenmesi isteminin reddine ilişkin kısmının ONANMASINA oybirliğiyle,
    2. DAVALI İDARENİN TEMYİZ İSTEMİNİN KABULÜ ile anılan kararın, vekalet ücretine yönelik hüküm fıkrasının yukarıda belirtildiği şekilde DÜZELTİLEREK ONANMASINA oyçokluğuyla,
    3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan davacı üzerinde bırakılmasına;
    4. Temyiz aşamasında davalı idare tarafından yapılan yargılama giderlerinin davacıdan alınarak davalı idareye verilmesine,
    5. Dosyanın Mahkemesine gönderilmesine,
    6. 2577 sayılı Kanun'un (Geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen) 54. maddesinin 1. fıkrası uyarınca bu kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren (15) onbeş gün içinde Danıştayda karar düzeltme yolu açık olmak üzere, 02/06/2022 tarihinde karar verildi.





    (X) KARŞI OY :


    2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun "Temyiz incelemesi üzerine verilecek kararlar" başlıklı 49. maddesinde; "1. Temyiz incelemesi sonunda Danıştay;
    a) Kararı hukuka uygun bulursa onar. Kararın sonucu hukuka uygun olmakla birlikte gösterilen gerekçeyi doğru bulmaz veya eksik bulursa, kararı, gerekçesini değiştirerek onar.
    b) Kararda yeniden yargılama yapılmasına ihtiyaç duyulmayan maddi hatalar ile düzeltilmesi mümkün eksiklik veya yanlışlıklar varsa kararı düzelterek onar." hükmüne yer verilmiştir.
    Temyiz incelemesinde; incelemeye tabi karardaki gerekçenin değiştirilmesi veya maddi hata ve yanlışlıkların düzeltilmesi, eksikliklerin tamamlanması mümkün olmakla birlikte, hükmün sonucunu, kapsamını değiştirecek şekilde düzeltme yapılması mümkün bulunmamaktadır.
    Temyiz istemine konu Mahkeme kararında, yargılamanın yenilenmesi isteminin reddi yolunda hüküm kurulmasına karşın, vekil ile temsil edilen davalı idare lehine vekalet ücretine hükmedilmemesinde hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
    Bu husus, yukarıda belirtildiği üzere 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun "Temyiz incelemesi üzerine verilecek kararlar" başlıklı 49. maddesinin 1. fıkrasının (b) bendi kapsamında bulunmayıp; kararın bozulmasını gerektiren "hukuka aykırılık" teşkil etmektedir.
    Bu sebeple, İdare Mahkemesi kararının bu kısmının, Mahkemece yeniden bir karar verilmek üzere bozulması gerektiği oyuyla, aksi yönde oluşan düzeltilerek onama kararına katılmıyoruz.


    Hemen Ara