Danıştay 2. Daire 2022/711 Esas 2022/3268 Karar Sayılı İlamı

Abaküs Yazılım
2. Daire
Esas No: 2022/711
Karar No: 2022/3268
Karar Tarihi: 02.06.2022

Danıştay 2. Daire 2022/711 Esas 2022/3268 Karar Sayılı İlamı

     Özet:

Danıştay 2. Dairesi, Adana Büyükşehir Belediyesi bünyesinde Daire Başkanı olarak görev yapan davacının, Fen İşleri Dairesi Başkanlığına emrine Uzman olarak atanmasına ilişkin idari işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle İdare Mahkemesi kararına yapılan temyiz başvurusunu kabul edip, Bölge İdare Mahkemesi .... İdari Dava Dairesince verilen kararı bozdu.
İdari Yargılama Usulü Kanunu'na göre, memurların naklen atanmaları konusunda idareye takdir yetkisi tanınmaktadır. Ancak, bu yetkinin ancak kamu yararı ve hizmet gerekleri gözardı edilerek kullanıldığının kanıtlanması halinde sebep ve amaç unsurları yönünden hukuka aykırılığı nedeniyle iptalini gerektireceği yerleşik yargı içtihatlarıyla kabul edilmektedir. İdare, mevzuat uyarınca sahip olduğu takdir yetkisini kamu yararı ve hizmet gerekleri göz önünde bulundurarak kullanmıştır. Bu nedenle dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı ve Bölge İdare Mahkemesi .... İdari Dava Dairesi kararında hukuki isabet görülmediği ifade edilmiştir.
2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu
Danıştay 2. Daire Başkanlığı         2022/711 E.  ,  2022/3268 K.

    "İçtihat Metni"

    T.C.
    D A N I Ş T A Y
    İKİNCİ DAİRE
    Esas No : 2022/711
    Karar No : 2022/3268

    TEMYİZ EDEN (DAVALI) : ...Büyükşehir Belediye Başkanlığı
    VEKİLİ : Av. ...

    KARŞI TARAF (DAVACI) : ...
    VEKİLİ : Av. ...

    İSTEMİN KONUSU : ...Bölge İdare Mahkemesi .... İdari Dava Dairesince verilen ...günlü, E:..., K:...sayılı kararın, dilekçede yazılı nedenlerle 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.

    YARGILAMA SÜRECİ :
    Dava Konusu İstem : Davacının, Adana Büyükşehir Belediye Başkanlığı bünyesinde Daire Başkanı olarak görev yapmakta iken, Fen İşleri Dairesi Başkanlığına Uzman olarak atanmasına ilişkin ...tarih ve ...sayılı işlemin iptali ile bu işlem nedeniyle yoksun kaldığı mali haklarının ödenmesine karar verilmesi istenilmektedir.

    İlk Derece Mahkemesi Kararının Özeti : .... İdare Mahkemesinin ...günlü, E:..., K:...sayılı kararıyla; üst düzey yönetici atama ve görevden alma konusunda geniş bir tercih ve takdir yetkisine sahip olan idarenin, her türlü takdire dayalı işlemlerinde takdir yetkisini kullanırken kamu yararı ve hizmet gereklerine uygun hareket etmesi gerektiğinden, davacının daire başkanlığı görevinde başarısız ve yetersiz olduğu ya da görevinden alınmasını gerektirecek bir eylemi, tutum ve davranışı ile hizmete etkisi olan herhangi bir olumsuzluğu bulunduğu yönünde bir tespit olmadığı gibi uzman kadrosuna atanmasını gerektiren hukuken geçerli herhangi somut bir nedenin de davalı idarece gösterilmediği ve davacının görevinde başarısızlığı ya da yetersizliğinin bulunup bulunmadığı hususunda bir değerlendirme yapılmasına olanak sağlayacak nedenlerin de ortaya konulmadığı dikkate alındığında, salt takdir yetkisinin kullanıldığı ileri sürülerek tesis edilen dava konusu idari işlemde gerek yasal mevzuat gerekse de Anayasa Mahkemesi ve Danıştay'ın istikrar kazanmış içtihatlarında vurgulanan temel ilkeler bağlamında, daire başkanlığından alınan davacının uzman olarak atanmasına dair işlemde hukuka uygunluk bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline, işlem nedeniyle mahrum kaldığı mali haklarının dava açılış tarihinden (20/02/2020) itibaren hesaplanarak davacıya ödenmesine karar verilmiştir.

    Bölge İdare Mahkemesi Kararının Özeti : ...Bölge İdare Mahkemesi .... İdari Dava Dairesinin temyize konu kararıyla; istinaf başvurusuna konu kararın usul ve hukuka uygun olduğu ve kaldırılmasını gerektiren bir neden bulunmadığı belirtilerek, davalı idarenin istinaf başvurusunun reddine karar verilmiştir.

    TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davalı idare tarafından; daire başkanlığı kadrosunun da üst düzey kadro olduğu, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununda atama yapma ve görevden alma konusunda idareye tanınan takdir yetkisinin bu tür kadrolar için daha geniş olduğunun kabul edilmesi gerektiği, bu görevlerden başka görevlere atanmaya ilişkin işlemlerin kazanılmış hakları veya genel olarak hukuk güvenliği ilkesini ihlal eden bir yönü olmadığı, dava konusu işlemde hukuka, kamu yararına ve hizmet gereklerine aykırılık bulunmadığı ileri sürülerek, temyiz incelemesine konu Bölge İdare Mahkemesi kararının bozulması istenilmiştir.

    KARŞI TARAFIN CEVABI : Cevap verilmemiştir.

    DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ : ...

    DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin kabulü ile Bölge İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

    TÜRK MİLLETİ ADINA

    Karar veren Danıştay İkinci Dairesince, Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

    İNCELEME VE GEREKÇE :
    MADDİ OLAY :
    ...Büyükşehir Belediye Başkanlığı emrinde Daire Başkanı olarak görev yapan davacının, bu görevden alınarak, Fen İşleri Dairesi Başkanlığına emrine Uzman olarak atanmasına ilişkin ...tarih ve ...sayılı işlemin iptali ile bu işlem nedeniyle yoksun kaldığı mali haklarının ödenmesine karar verilmesi istemiyle temyizen incelenmekte olan dava açılmıştır.

    İLGİLİ MEVZUAT :
    657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 76. maddesinin 1. fıkrasında; "Kurumlar, görev ve unvan eşitliği gözetmeden kazanılmış hak aylık dereceleriyle memurları bulundukları kadro derecelerine eşit veya 68. maddedeki esaslar çerçevesinde daha üst, kurum içinde aynı veya başka yerlerdeki diğer kadrolara naklen atayabilirler." hükmüne yer verilmiştir.
    5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu'nun "Personel istihdamı" başlıklı 22. maddesinin 1. fıkrasında; "Büyükşehir belediyesi personeli büyükşehir belediye başkanı tarafından atanır. Personelden müdür ve üstü unvanlı olanlar ilk toplantıda büyükşehir belediye meclisinin bilgisine sunulur." hükmü düzenlenmiştir.

    HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
    Yukarıda aktarılan mevzuat hükümleri ile memurların naklen atanmaları konusunda idareye takdir yetkisi tanındığı açık olup, bu yetkinin ancak kamu yararı ve hizmet gerekleri gözardı edilerek kullanıldığının kanıtlanması ya da idari yargı merciince saptanması halinde, sözü edilen bu durumun dava konusu idari işlemin sebep ve amaç unsurları yönünden hukuka aykırılığı nedeniyle iptalini gerektireceği yerleşik yargı içtihatlarıyla kabul edilmiştir.
    Dava dosyasının incelenmesinden; davacının, 14/02/1997 tarihinde açıktan ...Belediyesine fen memuru olarak atandığı, 21/06/2005 tarihinde Adana Büyükşehir Belediyesi ASKİ Genel Müdürlüğünde teknik ressam olarak göreve başladığı, 14/02/2012 tarihinde ASKİ Genel Müdürlüğüne ...Dairesi Başkanı olarak atandığı, 29/08/2016 tarihinde aynı Genel Müdürlük emrine uzman kadrosuna atanan davacının, 14/10/2016 tarihinde tekrar ...Dairesi Başkanı olarak atamasının yapıldığı, 16/02/2018 tarihinden itibaren Daire Başkanlığı kadrosunda Özel Kalem Müdürlüğünde görev yapmakta iken, dava konusu olan ...tarih ve ...sayılı işlem ile davalı idare bünyesinde Fen İşleri Dairesi Başkanlığı emrine uzman olarak atandığı anlaşılmaktadır.
    Davacının geçmiş hizmetleri incelendiğinde; idarenin, davacıyı daire başkanlığı kadrosuna 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 76. maddesinde ifadesini bulan takdir yetkisi kapsamında atadığı görülmekte olup, davalı idarenin atama konusunda sahip olduğu bu yetkinin davacıyı görevden alma konusunda da mevcut olduğunun kabulü noktasında tereddüt bulunmamaktadır.
    Bu bağlamda, dava dosyasına sunulan bilgi ve belgelerin değerlendirilmesinden, idarenin mevzuat uyarınca sahip olduğu takdir yetkisini kamu yararı ve hizmet gereklerine aykırı kullandığına dair herhangi bir bilgi ve belgenin bulunmadığı, dava konusu işlemin, davacının geçmiş hizmetleri ve görevin niteliği gözönünde bulundurularak, hizmetin daha etkin ve verimli bir şekilde yürütülmesini sağlamak amacıyla, kamu yararı ile hizmet gereklerine uygun olarak tesis edildiği anlaşıldığından, dava konusu işlemde hukuka aykırılık, işlemin iptali ile işlem nedeniyle yoksun kaldığı mali haklarının dava açılış tarihinden itibaren hesaplanarak davacıya ödenmesine dair İdare Mahkemesi kararına yönelik istinaf başvurusunun reddi yolundaki ...Bölge İdare Mahkemesi .... İdari Dava Dairesi kararında ise hukuki isabet görülmemiştir.

    KARAR SONUCU :
    Açıklanan nedenlerle;
    1. DAVALI İDARENİN TEMYİZ İSTEMİNİN KABULÜNE,
    2. ...Bölge İdare Mahkemesi .... İdari Dava Dairesince verilen ...günlü, E:..., K:...sayılı kararın, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesinin 2/b fıkrası uyarınca BOZULMASINA,
    3. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 6545 sayılı Kanun'la değişik 50. maddesinin 2. fıkrası gereğince ve yukarıda belirtilen hususlar da gözetilerek yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın, kararı veren ...Bölge İdare Mahkemesi .... İdari Dava Dairesine gönderilmesine,
    4. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'na 6545 sayılı Kanun'un 27. maddesi ile eklenen Geçici 8. maddesi uyarınca karar düzeltme yolu kapalı olmak üzere, 02/06/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.



    Hemen Ara