Danıştay 8. Daire 2020/882 Esas 2022/3680 Karar Sayılı İlamı

Abaküs Yazılım
8. Daire
Esas No: 2020/882
Karar No: 2022/3680
Karar Tarihi: 02.06.2022

Danıştay 8. Daire 2020/882 Esas 2022/3680 Karar Sayılı İlamı

     Özet:

Danıştay 8. Dairesi, bir taşımacılık şirketinin Tokat-Pazar güzergahında yolcu taşımacılığı yapabilmesi için istemiş olduğu D4 yetki belgesi verilmemesine karar veren işlemin iptali istemiyle yapılan davada, mahkeme tarafından verilen kararın doğru olduğunu belirterek, temyize konu kararın onanmasına karar verdi. Karayolu Taşıma Mevzuatı uyarınca, Trafik Komisyonlarından uygunluk belgesi alınması gerektiğine işaret eden Daire, işlemin iptal edilmesi sonucunda yetki belgesi verilip verilmeyeceğine yetkili idarenin karar vereceğini belirtti. İlgili kanun maddeleri 2577 sayılı Kanun'un 49. maddesi olarak belirtilmiştir.
Danıştay 8. Daire Başkanlığı         2020/882 E.  ,  2022/3680 K.

    "İçtihat Metni"

    T.C.
    D A N I Ş T A Y
    SEKİZİNCİ DAİRE
    Esas No : 2020/882
    Karar No : 2022/3680

    Temyiz İsteminde Bulunan (Davalı) : ... Valiliği
    Vekili : Av. ...
    Karşı Taraf (Davacı) : ...
    Vekili : Av. ...

    İstemin Özeti : ... İdare Mahkemesinin ... tarih ve E:..., K:... sayılı kararının hukuka aykırı olduğu öne sürülerek, 2577 sayılı Yasanın 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

    Savunmanın Özeti : Savunma verilmemiştir.

    Danıştay Tetkik Hakimi : ...
    Düşüncesi : İstemin reddi gerektiği düşünülmektedir

    TÜRK MİLLETİ ADINA
    Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince işin gereği görüşüldü:
    Dava, davacı tarafından, Tokat İl merkezi ile Pazar İlçesi arası yolcu taşımacılığı yapabilmesi için D4 Yetki Belgesi verilmesi talebinin uygun olduğu yönündeki ... tarih ve ... karar nolu Pazar Kaymakamlığı İlçe Trafik Komisyonu Başkanlığı kararının 4. maddesinin reddine ilişkin ... tarih ve ... sayılı Tokat İl Trafik Komisyonu kararının iptali istemiyle açılmıştır.
    Mahkemece; Danıştay Onbeşinci Dairesince verilen bozma kararına uyularak; uyuşmazlık konusu Tokat-Pazar güzergahında ihtiyaç, yolcu sayısı, güzergahta çalışan mevcut kooperatiflere ait araçların kapasitesi, nitelik ve niceliği gibi hususlar araştırılarak, mevcut arz/talep dengesi gözetilmek suretiyle inceleme yapılması amacıyla keşif ve bilirkişi incelemesi yapılması kararı alınması sonrası hazırlanan raporda yer verilen tespitler hükme esas alınarak; davalı idarece dava konusu işlemde, Tokat-Pazar güzergahında haksız rekabet oluşmaması, genel emniyet ve asayiş yönünden ilave bir araca ihtiyaç olmadığı gerekçesi belirtilmiş olsa da; gerek bilirkişi raporunda yer verilen tespitler gerekse ilgili birimlerden dosya arasına getirtilen bilgi ve belgelerden, davacıya D4 yetki belgesi verilmesi konusunda Pazar İlçe Trafik Komisyonunca olumlu görüş verilmiş ancak Tokat İl Trafik Komisyonu kararı ile davacı talebi reddedildiği, dava konusu işlemle aynı tarihte ... no'lu kooperatifin 6 aracının koltuk kapasitesinin arttırıldığı, 2019 ve 2011 yılları arasında Pazar İlçe nüfusunda önemli bir değişiklik olmadığı, Tokat ve Pazar İlçesi arasında devamlı olarak yolculuk yapan kamu görevlisi sayısında önemli bir değişiklik olmadığı, sadece üniversite öğrenci sayısında bir artış olduğu, 2019 yılı itibariyle mevcut güzergahta hali hazırda D4 yetki belgesi bulunan 28 araçla 12 saatlik zaman dilimi esas alındığında tahmini 96 sefer yaptıkları hesaplanan araçların araç başına normal şartlarda 3,42 sefer yaptığı, sabah ve akşam saatleri ile yaz ayları yoğunluğu göz önüne alındığında mevcut sefer talebinin daha da yukarılara çıkacağı, 2019 yılı itibariyle güzergaha ilave araç talebi için şartların oluştuğu, 2019 yılına ait göstergeler 2011 yılına uyarlanıp karşılaştırıldığında yolcu sayısında önemli bir fark olmadığı, sefer talebinin aynı olduğu, hattaki araçların koltuk kapasitelerinin dava konusu işlem tarihinde artırıldığı, araç sefer sıklığının ortalamanın üzerinde olduğu ve davacıya D4 belgesi başvurusu için İl Trafik Komisyonunca onay verilmesinin güzergahtaki rekabeti olumsuz etkilemeyeceği anlaşıldığından, davacıya D4 yetki belgesi için onay verilmemesine ilişkin dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı sonuç ve kanaatine varıldığı gerekçesiyle işlemin iptaline karar verilmiştir.
    Karayolu Taşıma Mevzuatı uyarınca söz konusu taşımacılıkta Bakanlıkça yetki belgesi verilmesi öncesinde Trafik Komisyonlarından uygunluk belgesi alınacağı açık olup; dava konusu işlemin de bu minvalde tesis edilmiş olması karşısında, işlemin iptaline ilişkin kararın doğrudan yetki belgesi verilmesi sonucunu doğurmayacağı; yetkili idarece iptal kararı ve mevzuat uyarınca yapılacak değerlendirme sonucuna göre yetki belgesi verilip verilmeyeceğine karar verileceği anlaşılmaktadır.
    Açıklanan nedenlerle, temyize konu kararda yukarıda yer verilen açıklama ile onanmasına temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına, bu kararın tebliğ tarihini izleyen 15 (onbeş) gün içerisinde kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere, 02/06/2022 tarihinde oybirliği ile karar verildi.

    Hemen Ara