Esas No: 2022/3543
Karar No: 2022/3780
Karar Tarihi: 03.06.2022
Danıştay 8. Daire 2022/3543 Esas 2022/3780 Karar Sayılı İlamı
Danıştay 8. Daire Başkanlığı 2022/3543 E. , 2022/3780 K.Özet:
Davacı, Yükseköğretim Genel Kurulu'nun Ukrayna savaşı nedeniyle öğrencilere yatay geçiş hakkı verilmemesi kararının iptalini istemiştir. Danıştay 8. Daire Başkanlığı, dava dilekçesinin 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 3. maddesine uygun olmadığı gerekçesiyle reddedilmesine karar vermiştir. Kanunun 3. maddesine göre, idari davalar imzalı dilekçelerle açılmaktadır ve dilekçe içinde, tarafların ad-soyad bilgileri, davanın konusu ve sebepleri ile dayandığı deliller, ilgili kararın belgeleri, ve uyuşmazlık konusu miktar gibi bilgilerin yer alması gerekmektedir. Davacının dava dilekçesinde, iptal edilmesi istenen düzenlemelerin ve ibarelerin açık ve net bir şekilde belirtilmediği anlaşılmıştır. Bu nedenle, davanın reddine karar verilmiştir.
Kanun maddeleri:
- 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 3. maddesi: İdari davaların nasıl açılacağı belirtilmektedir.
- 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 14. maddesi: Dilekçeler üzerindeki ilk inceleme aşamasını düzenlemekted
"İçtihat Metni"
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2022/3543
Karar No : 2022/3780
DAVACI : …
VEKİLİ : Av. …
DAVALI : … Başkanlığı
DAVANIN ÖZETİ : Davacı tarafından, Yükseköğretim Genel Kurulu'nun 28/03/2022 tarihli toplantısında Ukrayna savaşı nedeniyle öğrencilere yatay geçiş hakkı verilmemesi kararının iptali istenilmektedir.
DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : 2577 sayılı Kanunun 3. maddesine uygun bulunmayan dava dilekçesinin reddi gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Sekizinci Dairesince, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 14. maddesi uyarınca Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dava dosyası incelendikten sonra gereği görüşüldü:
HUKUKİ SÜREÇ:
Dava; davacı tarafından, Yükseköğretim Genel Kurulu'nun 28/03/2022 tarihli toplantısında Ukrayna savaşı nedeniyle öğrencilere yatay geçiş hakkı verilmemesi kararının iptali istemiyle açılmıştır.
İNCELEME VE GEREKÇE:
USUL YÖNÜNDEN:
2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 'İdari davaların açılması' başlıklı 3. maddesinde; "İdari davalar, Danıştay, idare mahkemesi ve vergi mahkemesi başkanlıklarına hitaben yazılmış imzalı dilekçelerle açılır. Dilekçelerde; a) Tarafların ve varsa vekillerinin veya temsilcilerinin ad ve soyadları veya unvanları ve adresleri ile gerçek kişilere ait Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası, b) Davanın konu ve sebepleri ile dayandığı deliller, c) Davaya konu olan idari işlemin yazılı bildirim tarihi, d) Vergi, resim, harç, benzeri mali yükümler ve bunların zam ve cezalarına ilişkin davalarla tam yargı davalarında uyuşmazlık konusu miktar, e) Vergi davalarında davanın ilgili bulunduğu verginin veya vergi cezasının nevi ve yılı, tebliğ edilen ihbarnamenin tarihi ve numarası ve varsa mükellef hesap numarası, gösterilir. Dava konusu kararın ve belgelerin asılları veya örnekleri dava dilekçesine eklenir. Dilekçeler ile bunlara ekli evrakın örnekleri karşı taraf sayısından bir fazla olur." hükmüne yer verilmiş; 'Dilekçeler üzerine ilk inceleme' başlıklı 14. maddesinin 3. fıkrasının (g) bendinde, dilekçelerin, 3 ve 5 inci maddelere uygun olup olmadıkları yönünden de inceleneceği, 15. maddesinin 1. fıkrasının (d) bendinde ise, 14. maddenin 3. fıkrasının (g) bendinde yazılı hallerde otuz gün içinde 3. ve 5. maddelere uygun şekilde yeniden düzenlenmek veya noksanlıkları tamamlanmak üzere dilekçelerin reddine karar verileceği hususları hüküm altına alınmıştır.
İdari Yargılama Usulünde geçerli olan resen araştırma ve yazılılık ilkeleri gereği dava dilekçelerinin, 2577 sayılı Kanunda belirtilen şekil kurallarına uygun bir biçimde ve yargılamanın gerektirdiği bilgileri içerecek nitelikte düzenlenmesi gerekmektedir. Bunu sağlamak için, dava dilekçelerinde; dava konusu edilen işlemlerin ve dava sebeplerinin, başka bir ifadeyle, idari işlemin içerdiği iddia edilen hukuka aykırılığın dayandığı hukuk kurallarının açık ve net bir biçimde somut olarak belirtilmesi şarttır. Ayrıca birden fazla işlemin davaya konu edilmesi ya da bir işlemin birden fazla madde, fıkra veya bendinin iptalinin istenilmesi halinde söz konusu işlemler ve bu işlemlerin hangi madde veya fıkralarının iptalinin istenildiğinin tek tek sayılmak suretiyle belirtilmesi de yukarıda alıntısı yapılan düzenlemeler ile idari yargılama usulü ilkelerinin bir gereğidir.
Dava dosyasının incelenmesinden; dava dilekçesinin, 'Konu' ve 'Sonuç' kısmında; Yükseköğretim Genel Kurulu'nun 28/03/2022 tarihli toplantısında Ukrayna savaşı nedeniyle öğrencilere yatay geçiş hakkı verilmemesi kararının iptalinin istenildiği görülmekle birlikte; dava dilekçesinin konu, sonuç ve açıklamalar kısımlarında iptali istenilen düzenlemelerin ve ibarelerin açık ve net olarak ortaya konulamadığı anlaşılmaktadır.
Bu durumda; dava dilekçesinde iptali istenilen kararın hangi kısımlarının iptalinin istendiği, iptali istenen maddeler yönünden tek tek, tamamının iptali isteniyorsa tamamı yönünden hukuka aykırılık sebepleri ve iptali istenen maddeler yönünden menfaatin ne şekilde etkilendiği hususlarının açıkça ortaya konulması gerektiğinden, bu haliyle dava dilekçesinde 2577 sayılı Kanun'un 3. maddesine uyarlılık bulunmadığı sonucuna ulaşılmaktadır.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. 2577 sayılı Kanunun 3. maddesine uygun bulunmayan DAVA DİLEKÇESİNİN aynı Kanunun 15. maddesinin 1/d bendi uyarınca bu kararın tebliğ tarihinden itibaren 30 gün içerisinde usulüne uygun biçimde düzenlenecek dilekçe ile yeniden dava açılabilmek üzere REDDİNE,
2. Yeniden açılacak dava için ayrıca harç alınmayacağının ve aynı yanlışlıkların yapılması halinde davanın reddine karar verileceğinin davacı vekiline bildirilmesine,
3. Davanın yenilenmemesi durumunda kullanılmayan posta giderinin istemi halinde davacıya iadesine,
03/06/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.