Esas No: 2018/5100
Karar No: 2022/3776
Karar Tarihi: 03.06.2022
Danıştay 8. Daire 2018/5100 Esas 2022/3776 Karar Sayılı İlamı
Danıştay 8. Daire Başkanlığı 2018/5100 E. , 2022/3776 K."İçtihat Metni"
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2018/5100
Karar No : 2022/3776
DAVACI : …
VEKİLİ : Av. …
DAVALILAR : 1-… Kurulu Başkanlığı
VEKİLİ : Av. …
2- … Başkanlığı
VEKİLİ : Av. …
DAVANIN ÖZETİ :
1- 24/04/2010 tarih ve 27561 sayılı Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin 21/09/2013 tarih ve 28772 sayılı Yönetmelik ile değiştirilen Ek 1. maddesi ve anılan Yönetmeliğin 14. maddesinin 5. fıkrasının,
2- Yükseköğretim Genel Kurulu'nun 18/05/2017 tarihli kararı ile kabul edilen 2017 ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzunun, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı'ndan yapılan T.C. Uyruklu Öğrencilerin Yurtdışındaki Yükseköğretim Kurumlarından, Yurtiçindeki Yükseköğretim Kurumlarına Yatay Geçiş İşlemleri ile ilgili duyurunun 1. maddesinin (b) bendinin,
3- Yükseköğretim Genel Kurulu'nun 31/05/2018 tarihli kararı ile kabul edilen 2018 ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzunun, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı'ndan yapılan T.C. Uyruklu Öğrencilerin Yurtdışındaki Yükseköğretim Kurumlarından, Yurtiçindeki Yükseköğretim Kurumlarına Yatay Geçiş İşlemleri ile ilgili duyurunun 1. maddesi ile 2. maddesinin (b) bendinin iptali istemidir.
DAVACININ İDDİALARI :
Dava konusu Yönetmeliğin Ek 1. maddesinin yatay geçişi sadece merkezi yerleştirme puanı ile düzenlediği ve bu puana bağladığı için iptal edilmesi gerektiği, 2017 yılına kadar merkezi yerleştirme puanıyla ve merkezi yerleştirme puanı tutmayanlar için genel not ortalamasıyla yatay geçiş yapıldığı, 2017 yılından itibaren ise yönetmelikte bir değişiklik olmadan dava konusu edilen duyurular ile taban puan uygulamasına geçildiği, Yönetmeliğin 11. maddesi çalışma disiplinini ve başarıyı öncelikli olarak ele alırken merkezi yerleştirme puanının arandığı hallerde not ortalaması 100 üzerinden 100 olsa dahi bütün eğitim hayatı boyunca not ortalamasıyla geçişin imkansız hale geldiği, diş hekimliği fakültesi için de başarı sırası sınırı konulsaydı davacının yatay geçiş yapabileceği, bu durumun öğrenciler arasında eşitsizliğe neden olduğu, KKTC’deki üniversitelere ÖSYM kılavuzu ile öğrenci gönderildiği halde yatay geçiş yönünden yurtdışı üniversiteler ile bir tutulduğu, davanın özünün 2017 kılavuzunda yer alan duyurunun 1. maddesinin (b) bendi olduğu, anılan bent iptal edildiğinde başarı sırası aranmayan programlar için getirilen taban puan şartı kaldırıldığında bu eşitsizliğin ortadan kalkacağı, sıralama getirilen bölüm öğrencileri ile başarı sırası aranmayan programların öğrencilerinin yatay geçiş anlamında eşit hale geleceği ileri sürülmektedir.
DAVALI İDARELERİN SAVUNMASI:
Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı'nın Savunması: EK 1. maddenin merkezi yerleştirme puanıyla yatay geçiş yapmak isteyenlere ilişkin getirilen yenilik hakkındaki bir düzenleme olduğu, davacının menfaatiyle ilgisinin bulunmadığı, bu hükümde yatay geçişin sadece merkezi yerleştirme puanıyla yapılacağının düzenlenmediği, hazırlık sınıfında geçiş ve eğitim görülen programdan farklı bir programa geçiş de dahil olmak üzere merkezi yerleştirme puanıyla yapılacak yatay geçişlerin özel olarak düzenlendiği, merkezi yerleştirme puanıyla yatay geçiş talebi olmayan bir kimsenin maddenin herhangi bir hükmünün iptalinde menfaatinin bulunmadığı, 2015 ÖSYS' den itibaren uygulanmak üzere üniversiteye giriş sınavlarında bazı lisans programları yönünden başarı sırası şartının getirildiği, başarısı sırasına ilişkin olarak açılan davaların Dairemizce reddedildiği (E:2015/9555), programlar için sınır olarak belirlenen başarı sırası tespit edilirken toplumsal kabul çerçevesinde oluşan doğal sınırlar göz önünde bulundurularak ölçülülük ilkesine uygun düzenlemelere gidildiği, başarı sırası belirlenmeyen lisans programları için ülkemizdeki yükseköğretim kurumlarına giriş ve yükseköğretim kurumlarında öğrenim görme hakkını sağlayacak puanların Türkiyedeki yükseköğretim kurumları bünyesinde ilgili programa yerleşen en son öğrencinin almış olduğu puan kapsamında doğal olarak şekillendiği, davacı tarafından bu uygulamanın 2017 yılında geldiği iddia edilmekte ise de; uygulamanın 2015 ÖSYS'den itibaren uygulanmakta olduğu, 2015 kılavuzunda da aynı hususlara yer verildiği, davacının atıfta bulunduğu Yönetmeliğin 11/3. maddesinin yurt içi yatay geçişleri düzenlendiği, KKTC-Makedonya-Azerbaycan gibi ülkelerde yer alan yükseköğretim kurumlarından bazılarına ÖSYM kılavuzunda yer verildiği, vatandaşların bu yükseköğretim kurumlarına ek bir koşul aranmadan yerleşebilmesine imkan tanındığı, ancak ÖSYM kılavuzu ile tercihe açılmalarının bu yükseköğretim kurumlarından yapılacak yatay geçişlerin yurt içi yatay geçişlerde uygulanan usul ve esaslara tabi olması sonucunu doğurmayacağı savunulmaktadır.
Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı'nın Savunması:Davacı 2017 ÖSYS sonuçlarına göre yerleştiğinden bahisle 2018 kılavuzu yönünden dava açma ehliyetinin bulunmadığı; Ösym’nin kayıt ve yatay geçiş işlemleri ile ilgili ilişkisi olmadığına ilişkin kılavuzda hüküm olduğu, sınavın uygulayıcısı konumda olduğundan hasım mevkiinden çıkarılması gerektiği savunulmaktadır.
DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Yönetmeliğin Ek 1. maddesinin 21/09/2013 tarihli ve 28772 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Yönetmelik değişikliği ile anılan Yönetmeliğe eklendiği, aynı tarihli Yönetmelik değişikliği ile Yönetmeliğin 11. maddesinin 3. fıkrasının da yürürlükten kaldırıldığı, yapılan değişikliklerin birlikte değerlendirilmesi neticesinde Ek 1. maddede yer alan hükmün merkezi puanla yatay geçiş başvurusunda bulunanların kontenjan düzenlemesine yönelik olduğu anlaşılmış olup; davacının hukuka aykırılık iddiaları çerçevesinde davacının anılan madde hükmü yönünden dava açmakta menfaatinin olmadığı, ayrıca 2017 ÖSYS sonucuna göre Yakın Doğu Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesine yerleşen davacının Yükseköğretim Genel Kurulu'nun 31/05/2018 tarihli kararı ile kabul edilen 2018 ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzunun, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı'ndan yapılan T.C. Uyruklu Öğrencilerin Yurtdışındaki Yükseköğretim Kurumlarından, Yurtiçindeki Yükseköğretim Kurumlarına Yatay Geçiş İşlemleri ile ilgili duyurunun 1. maddesi ile 2. maddesinin (b) bendi yönünden de dava açmakta menfaatinin bulunmadığı gerekçesiyle bu kısımlar yönünden davanın ehliyet yönünden reddi, diğer kısımlar yönünden ise davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.
DANIŞTAY SAVCISI : …
DÜŞÜNCESİ : Dava; 24.04.2010 tarih ve 27561 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin 14. maddesinin 5. Fıkrası ve 21.09.2013 tarih ve 28772 sayılı R.G.'de yayımlanan Yönetmelik ile eklenen Ek 1. maddesi ile 2017 ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzunun, YÖK Başkanlığından yapılan T.C. Uyruklu Öğrencilerin Yurtdışındaki Yükseköğretim Kurumlarından, Yurtiçindeki Yükseköğretim Kurumlarına Yatay Geçiş İşlemleri ile ilgili duyurunun 1. maddesinin (b) bendinin ve 2018 YKS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzunun, YÖK Başkanlığından yapılan T.C. Uyruklu Öğrencilerin Yurtdışındaki Yükseköğretim Kurumlarından, Yurtiçindeki Yükseköğretim Kurumlarına Yatay Geçiş İşlemleri ile ilgili duyurunun 1. maddesi ile 2. maddesinin (b) bendinin iptali istemiyle açılmıştır.
Uyuşmazlık; 2017 Yılı ÖSYS sonuçlarına göre Kıbrıs Yakın Doğu Üniversitesi Diş hekimliği Fakültesine kayıt yaptıran davacının; 1. sınıfı tamamlaması üzerine, başarı durumu esas alınarak Türkiye'deki üniversitelerin diş hekimliği fakültelerine yatay geçiş yapılması yolundaki başvurusunun; "Türkiye'deki herhangi bir üniversitenin diş hekimliği fakültesine yerleşebilme şartını sağlayamadığından" değerlendirme dışı bırakılmasından kaynaklanmıştır.
Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin, dava konusu Ek 1. Maddesi incelendiğinde;
Ek 1. maddesinde, "Ek:RG-21/9/2013-28772) (Değişik:RG-2/5/2014-28988) (1) Öğrencinin kayıt olduğu yıldaki merkezi yerleştirme puanı, geçmek istediği diploma programının taban puanına eşit veya yüksek olması durumunda, öğrenci, hazırlık sınıfı da dahil olmak üzere yatay geçiş için başvuru yapabilir. Programa yatay geçişe ilişkin başvuru takvimi, öğrenci kontenjanına ilişkin esaslar ile yatay geçişlere ilişkin usul ve esaslar Yükseköğretim Yürütme Kurulu tarafından tespit edilir. Belirlenen usul ve esaslar uyarınca öğrencilerin başvuruları yükseköğretim kurumlarının ilgili kurulları tarafından değerlendirilerek yatay geçişleri kabul edilir. Başvurunun kontenjandan fazla olduğu durumlarda ÖSYS puanı en yüksek adaydan başlayıp sıralanarak kontenjan kadar adayın yatay geçişi kabul edilir." hükmü getirilmiştir. Anılan hüküm; kayıt olduğu yıldaki merkezi yerleştirme puanı, geçmek istediği programın taban puanına eşit veya yüksek olan öğrencilerin yatay geçişine ilişkin usulu düzenleyen bir madde olup; davacı zaten bu şarta sahip olmadığından, anılan düzenlemenin iptalinde menfaatinin bulunmadığı da açıktır.
2018 YKS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzunun "Yükseköğretim Kurulu Başkanlığından Duyurular" bölümünün "TC Uyruklu Öğrencilerin Yurt Dışındaki Yükseköğretim Kurumlarından Yurt İçindeki Yükseköğretim Kurumlarına Yatay Geçiş İşlemleri" kısmındaki 1. madde ile 2/b. maddesinin iptali istenilmiş ise de; 2018 Yılı YKS sınavlarına giren öğrencilere yönelik düzenlemeler olup, davacının menfaatini etkileyen bir yanı olmadığı açıktır.
Yönetmeliğin 14. Maddesinin 5. Fıkrası ile 2017 Yılı ÖSYS Kılavuzuna gelince;
2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu'nun 7. maddesinin (e) bendinde; "Yükseköğretim kurumlarında eğitim-öğretim programlarının asgari ders saatlerini ve sürelerini, öğrencilerin yatay ve dikey geçişleriyle ve yüksekokul mezunlarının bir üst düzeyde öğrenim yapmalarına ilişkin esasları Üniversitelerarası Kurulun da görüşlerini alarak tespit etmek" Yükseköğretim Kurulunun görevleri arasında sayılmış; 44. Maddesinin (c) bendinde, "Yatay geçiş ve çift ana dal eğitiminin usul ve esasları ile azami öğrenim süreleri, lisansüstü eğitim usul ve esasları ile öğrenim süreleri Yükseköğretim Kurulu tarafından çıkarılan yönetmelikle belirlenir." hükmü getirilmiştir.
2547 sayılı Yasanın yukarıda yer verilen hükümleri uyarınca hazırlanan Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin işlemin tesisi tarihinde yürürlükte olduğu şekliyle 7. maddesinde; "yatay geçiş başvurularının değerlendirilmesinde kullanılacak olan kriterler ve yatay geçiş için gereken asgari koşulların, üniversite senatolarınca belirleneceği, başvurularla ilgili ön değerlendirmeyi, senatonun belirlemiş olduğu ilkeler çerçevesinde, ilgili yönetim kurulları tarafından oluşturulan komisyonların yapacağı; başvuruların, adayların genel not ortalaması, farklı puan türlerindeki programlara geçiş için merkezi yerleştirme puanı ve eğer varsa geçmek istediği programın ortak derslerindeki başarısı dikkate alınarak, üniversite senatosu tarafından belirlenmiş olan kriterlere göre değerlendirileceği ve ayrılan kontenjana göre geçiş sağlanacağı"; 'Kurumlararası yatay geçiş' başlıklı 11. maddesinde; "kurumlar arası yatay geçişin, yükseköğretim kurumlarının aynı düzeydeki eşdeğer diploma programları arasında ve Yükseköğretim Kurulu tarafından yayımlanan kontenjanlar çerçevesinde yapılacağı, kurumlar arası yatay geçiş için öğrencinin, kayıtlı olduğu programda bitirmiş olduğu dönemlere ait genel not ortalamasının en az 100 üzerinden 60 olmasının şart olduğu, İkinci fıkradaki başarı şartını sağlayamayan ancak merkezi yerleştirme puanı geçiş yapmak istediği diploma programının taban puanına eşit veya yüksek olan adayların yatay geçiş başvurusu yapabilecekleri"; "Yurtdışı yükseköğretim kurumlarından yurtiçindekilere yatay geçiş" başlıklı 14. Maddesinin 5 fıkrasında;" (5) Yurtdışında yükseköğretime başlayan öğrencilerin Türkiye’deki yükseköğretim programlarına geçiş başvurularının değerlendirilmesinde kullanılacak olan, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavlarındaki asgari puanlar ile bunlara eşdeğerliği kabul edilen sınavlar ve puanları, üniversiteler tarafından belirlenen yurtdışı yatay geçiş kontenjanları ile birlikte Yükseköğretim Kurulu tarafından ilan edilir. Adayların, yatay geçiş başvurusu yapabilmeleri için en az ilan edilen puanlara veya üzerindeki puanlara sahip olması gerekir." hükmü getirilmiş; işbu dava devam ederken eklenen 7. Fıkrasında, "7) (Ek:RG-21/12/2019-30985) Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti dâhil yurt dışında kurulmuş olan yükseköğretim kurumlarından yurt içindeki yükseköğretim kurumlarının başarı sıralaması şartı aranan programlarına yatay geçişe ilişkin olarak Yükseköğretim Kurulu, bu Yönetmelik hükümleri dışında ilave şartlar belirleyebilir." hükmüne yer verilmiştir.
2017 ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzunun "Yükseköğretim Kurulu Başkanlığından Duyurular" bölümünün "TC Uyruklu Öğrencilerin Yurt Dışındaki Yükseköğretim Kurumlarından Yurt İçindeki Yükseköğretim Kurumlarına Yatay Geçiş İşlemleri" kısmında; "Yükseköğretim Kurulu Başkanlığınca; TC uyruklu öğrencilerin yurt dışındaki yükseköğretim kurumlarından yurt içindeki yükseköğretim kurumlarına yatay geçişleri ile ilgili olarak;
1. 2017-2018 eğitim-öğretim yılından itibaren kayıt yaptıracak öğrencilerin,
a) İlgili yıldaki ÖSYS Kılavuzlarında yer alan (Tıp, Hukuk, Mühendislik, Mimarlık, Öğretmenlik vb. ) programlar için belirlenen başarı sırasının aranmasına,
b) Başarı sırası aranmayan programlar için öğrencinin merkezi sınava girdiği yıl itibarıyla geçmek istediği diploma programı için geçerli olan puan türünde aldığı merkezi yerleştirme puanının, geçmek istediği diploma programına eşdeğer yurt içindeki diğer üniversitelerin diploma programlarının en düşük taban puanına eşit veya yüksek olması gerektiğii" belirtilmiştir.
Kılavuzun yukarıda koyu renkle yazılan kısmı dava konusu edilmiştir.
Bu yöndeki süreç incelendiğinde; YÖK'ün 28.01.2015 tarihli kararı ile Tıp ve Hukuk ve 2017 yılında eklenen Mühendislik, Mimarlık, Öğretmenlik gibi programlara kayıt yaptırıp Türkiye'deki üniversitelere yatay geçiş yapmak isteyenler için, Danıştay 8. Dairesinin E:2015/9555 esasında dava konusu olup "dava ret" ile sonuçlanan "başarı sırası şartı" uygulamasının devamında, bu başarı sırası belirlenmeyen lisans programları için de "merkezi sınava girdiği yıl itibariyle Türkiye'deki ilgili programa yerleşen en son öğrencinin almış olduğu puan" şartının 2005 Yılından itibaren uygulandığı ve bu uygulamanın ülkemiz yükseköğretimindeki kalitenin korunması ve yükseltilmesi amacıyla tesis edildiği anlaşılmakta olup; üst hukuk normlarına aykırılık bulunmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Açıklanan nedenlerle, Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin Ek 1. Maddesi ile 2018 YKS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu yönünden Ehliyet Ret; diğer kısımlar yönünden ise esastan Ret kararı verilmesi gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince işin gereği görüşüldü.
MADDİ OLAY VE HUKUKİ SÜREÇ :
2017 ÖSYS sonucuna 400,55193 puan alan davacı Yakın Doğu Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesine yerleşmiştir. Dava dilekçesine ekli olarak gönderilen belgelerin incelenmesi neticesinde, birinci sınıf eğitimini anılan üniversitede tamamlayan davacının Türkiye’deki diş hekimliği fakültelerine yatay geçiş başvurusunda bulunduğu ancak yerleşme şartını taşımadığından dolayı değerlendirme dışı kaldığı anlaşılmaktadır.
16/07/2018, 17/07/2018 ve 19/07/2018 tarihli dilekçeler ile YÖK’e başvuran davacıya anılan dilekçeler ilgi tutulmak suretiyle YÖK tarafından 06/08/2018 tarihli yazı ile cevap verilmiştir. Anılan cevapta ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzunda yer alan ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetinde bulunan üniversiteler 2547 sayılı Kanun kapsamında bulunmadıklarından ve ayrı bir devlet statüsünde olduklarından bu ülkedeki yükseköğretim kurumlarından ülkemizdeki yükseköğretim kurumlarına yatay geçiş işlemlerinde YÖK'ün internet sayfasında öğrenci sekmesi altında "Yurdışından ülkemizdeki yükseköğretim kurumlarına yatay geçiş" başlığı altında yayımlanmakta olan öğrenci kontenjanları dahilinde başvuru yapılacağı, yükseköğretim kurumlarının yurt dışından yatay geçiş işlemlerinde ilgili yılın ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzunda yer alan duyuruyu dikkate alarak işlemlerin yürütülmesi gerektiği hususuna ve 2017 ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzunda yer alan "T.C. Uyruklu Öğrencilerin Yurtdışındaki Yükseköğretim Kurumlarından, Yurtiçindeki Yükseköğretim Kurumlarına Yatay Geçiş İşlemleri" ile ilgili duyurunun 1. maddesine ve dava konusu Yönetmeliğin 14. maddesine yer verildiği anlaşılmaktadır.
Bunun üzerine; 24/04/2010 tarih ve 27561 sayılı Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin 21/09/2013 tarih ve 28772 sayılı Yönetmelik ile değiştirilen Ek 1. maddesi hükmü ve anılan Yönetmeliğin 14. maddesinin 5. fıkrası, Yükseköğretim Genel Kurulu'nun 18/05/2017 tarihli kararı ile kabul edilen 2017 ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzunun, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı'ndan yapılan T.C. Uyruklu Öğrencilerin Yurtdışındaki Yükseköğretim Kurumlarından, Yurtiçindeki Yükseköğretim Kurumlarına Yatay Geçiş İşlemleri ile ilgili duyurunun 1. maddesinin (b) bendi, Yükseköğretim Genel Kurulu'nun 31/05/2018 tarihli kararı ile kabul edilen 2018 ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzunun, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı'ndan yapılan T.C. Uyruklu Öğrencilerin Yurtdışındaki Yükseköğretim Kurumlarından, Yurtiçindeki Yükseköğretim Kurumlarına Yatay Geçiş İşlemleri ile ilgili duyurunun 1. maddesi ile 2. maddesinin (b) bendinin iptali istemiyle bakılan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
İNCELEME VE GEREKÇE:
USUL YÖNÜNDEN:
Yükseköğretim Genel Kurulu'nun 31/05/2018 tarihli kararı ile kabul edilen 2018 ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzunun, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı'ndan yapılan T.C. Uyruklu Öğrencilerin Yurtdışındaki Yükseköğretim Kurumlarından, Yurtiçindeki Yükseköğretim Kurumlarına Yatay Geçiş İşlemleri ile ilgili duyurunun 2. maddesinin (b) bendinin incelenmesi;
Duyurunun 2. maddesinde "2) 2018-2019 eğitim-öğretim döneminde yurt dışındaki yükseköğretim kurumlarına kayıt yaptıracak öğrencilerin, daha sonraki yıllarda yapacakları yatay geçiş başvuruları değerlendirilirken;
a) Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) kılavuzlarında başarı sıralaması şartı getirilen Tıp, Hukuk, Mühendislik,Mimarlık, Öğretmenlik gibi programlar için 2018-YKS’ye girmesi ve ilgili program için aranan başarı sırasını sağlaması,
b) Başarı sırası aranmayan programlar için 2018-YKS’ye girmesi ve geçmek istediği diploma programı için geçerli olan puan türünde aldığı merkezi yerleştirme puanının, yurt içindeki diğer üniversitelerin eşdeğer diploma programlarının en düşük taban puanına eşit veya yüksek olması" düzenlemesine yer verilmiştir.
2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 2. maddesinde iptal davalarının, idari işlemler hakkında yetki, şekil, sebep, konu, maksat yönlerinden biri ile hukuka aykırı olduklarından dolayı iptalleri için menfaatleri ihlal edilenler tarafından açılabilecekleri hükme bağlanmıştır.
Yukarıda aktarılan hükme göre, iptal davası açılabilmesi için gerçek ya da tüzel kişiler ile dava konusu işlem arasında makul ve ciddi bir ilişkinin varlığı yeterli bulunmaktadır. Başka bir deyişle, İdare Hukuku'nun genel ilkelerine göre idari işlemin değişiklik yarattığı ya da doğmasına engel olduğu hukuki durumla menfaat bağı olan herkes bu idari işlemin iptalini isteyebilecektir.
Dolayısıyla iptal davası açılabilmesinin ön koşullarından biri davacının objektif ve subjektif dava ehliyetinin olmasıdır. Danıştay'ın istikrar bulan kararlarına göre, davacının subjektif dava açma ehliyetinin bulunduğunun kabulü için idari kararın davacının meşru, şahsi ve güncel bir menfaatini ihlal etmesi gerekmektedir. İptal davalarında, dava konusu işlemin davacının menfaatini ihlal ettiğinin saptanması sadece davacının bu davada ehliyetinin (subjektif ehliyetinin) bulunduğu, dolayısıyla davanın esasının incelenmesine geçilebileceği sonucunu yaratmaktadır.
Yukarıda belirlenen kişisel, meşru ve güncel bir menfaat alakasının varlığı taraf ilişkisinin kurulmasında yeterli sayılmakta ve bu husus davanın niteliğine ve özelliğine göre belirlenmektedir.
Somut olayda; 2017 ÖSYS sonucuna Yakın Doğu Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesine yerleşen ve anılan üniversitede birinci sınıf eğitimini tamamladıktan sonra Türkiye’deki diş hekimliği fakültelerine yatay geçiş başvurusunda bulunan ancak yerleşme şartını taşımadığından dolayı değerlendirme dışı kalan davacı ile 2018 ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzunun, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı'ndan yapılan T.C. Uyruklu Öğrencilerin Yurtdışındaki Yükseköğretim Kurumlarından, Yurtiçindeki Yükseköğretim Kurumlarına Yatay Geçiş İşlemleri ile ilgili duyurunun bu kısmında kişisel, meşru ve güncel bir menfaat ilişkisi bulunmadığından anılan düzenleme yönünden davanın ehliyet yönünden reddi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
Davalı idarelerin usule ilişkin diğer itirazları yerinde görülmemiştir.
ESAS YÖNÜNDEN:
İlgili Mevzuat:
1982 Anayasası'nın "Yükseköğretim üst kuruluşları" başlıklı 131. maddesinde, "Yükseköğretim kurumlarının öğretimini planlamak, düzenlemek, yönetmek, denetlemek, yükseköğretim kurumlarındaki eğitim - öğretim ve bilimsel araştırma faaliyetlerini yönlendirmek bu kurumların kanunda belirtilen amaç ve ilkeler doğrultusunda kurulmasını, geliştirilmesini ve üniversitelere tahsis edilen kaynakların etkili bir biçimde kullanılmasını sağlamak ve öğretim elemanlarının yetiştirilmesi için planlama yapmak maksadı ile Yükseköğretim Kurulu kurulur.
Türkiye Cumhuriyeti ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Hukukuna Göre Kurulmuş Üniversitelerin Karşılıklı Tanınmasına Dair Milletlerarası Anlaşma'nın 2. maddesinde, "Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti hukukuna göre kurulmuş olan üniversitelerin ön lisans ve lisans diplomaları Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları bakımından denklik işlemine tabi tutulmaksızın Türkiye Cumhuriyeti'nde de geçerlidir. Ancak bunun için, Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olan kişilerin Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti hukukuna göre kurulmuş olan bir üniversitedeki lisans veya ön lisans programına, Türkiye Cumhuriyeti üniversitelerindeki lisans ve ön lisans programlarına öğrenci yerleştirmeye ilişkin olarak Türkiye Cumhuriyeti hukukuna göre her yıl yapılan sınav sonuçlarına göre yerleştirilmiş olmaları şarttır."; 6. maddesinde, "Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti üniversitelerinde öğrenim gören Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları bakımından, ön lisans ve lisans öğretimindeki yatay ve dikey geçişlerle ilgili olarak, Türkiye Cumhuriyeti Yükseköğretim Kurulunca kabul edilmiş kriter ve esaslar uygulanır." hükümleri yer almaktadır.
2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu'nun "Ana ilkeler" başlıklı 5. maddesinin 1. fıkrasının (e) bendinde, yükseköğretimde imkan ve fırsat eşitliğini sağlayacak önlemlerin alınacağı; "Yükseköğretim Kurulunun Görevleri" başlıklı 7. maddesinin 1. fıkrasının (e) bendinde, yükseköğretim kurumlarının eğitim-öğretim programlarının asgari ders saatleri ve sürelerinin, öğrencilerin yatay ve dikey geçişleri ile yüksekokul mezunlarının bir üst düzeyde öğrenim yapmalarına ilişkin esasları Üniversitelerarası Kurulun da görüşlerini alarak tespit etmek; (ı) bendinde ise, yükseköğretim kurumlarında ve bu kurumlara girişte imkan ve fırsat eşitliğini sağlayacak önlemleri almak Yükseköğretim Kurulunun görevleri arasında sayılmış, 44. maddesinin (c) fıkrasında da, "...Yatay geçiş ve çift ana dal eğitiminin usul ve esasları ile azami öğrenim süreleri, lisansüstü eğitim usul ve esasları ile öğrenim süreleri Yükseköğretim Kurulu tarafından çıkarılan yönetmelikle belirlenir." hükmüne yer verilmiştir.
24/04/2010 tarih ve 27561 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik'in 1. maddesinde "(1) Bu Yönetmeliğin amacı, önlisans ve lisans düzeyindeki öğrencilerin yükseköğretim kurumlarındaki fakülte, yüksekokul, konservatuvar veya meslek yüksekokulu bünyesinde yer alan diploma programları arasında veya diğer yükseköğretim kurumlarındaki eşdeğer diploma programlarına yatay geçiş ile çift anadal, yandal ve yükseköğretim kurumları arasında kredi aktarımında uyulması gereken usul ve esasları düzenlemektir.", 2. maddesinde "(1) Bu Yönetmelik, yükseköğretim kurumlarındaki önlisans ve lisans düzeyindeki diploma programları arasındaki her türlü yatay geçişleri, çift anadal, yandal programları ve kredi aktarımına ilişkin hükümleri kapsar.", 3. maddesinde "(1) (Değişik:RG-18/3/2016-29657) Bu Yönetmelik, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendine ve 44 üncü maddesinin (c) fıkrasına dayanılarak hazırlanmıştır." hükmü yer almıştır.
Anılan Yönetmeliğin 14. maddesinde (davanın açıldığı tarihteki halinde) " (1) Üniversite senatoları tarafından yurtdışındaki yükseköğretim kurumlarından yapılacak yatay geçişler için kontenjan belirlenebilir. Kontenjan belirlenmesi halinde her bir program için kurumlar arası yatay geçiş kontenjanının yarısını aşmayacak şekilde belirlenen yurt dışı yükseköğretim kurumları kontenjanları ile üniversite senatosu tarafından belirlenen başvuru şartları, kurumlar arası yatay geçiş kontenjanları ile birlikte Yükseköğretim Kuruluna en geç Haziran ayının otuzuncu günü mesai saati bitimine kadar bildirilir. Yükseköğretim Kurulu internet sayfasında tüm yükseköğretim kurumlarının yurt dışı öğrenci kontenjanları ile başvuru şartları ve değerlendirme takvimi ilan edilir. (2) Yabancı ülkelerdeki yükseköğretim kurumlarından yurt içindeki yükseköğretim kurumlarına geçiş için, öğrencinin bu Yönetmeliğin 12 inci maddesinin ikinci fıkrasında belirlenen kurumlar arası yatay geçiş başarı şartları aranır. (3) Yurt dışındaki yükseköğretim kurumlarından yatay geçişte öğrencinin yatay geçiş yapmak istediği yükseköğretim kurumundaki diploma programının ilgili sınıfına öğrenci kabulündeki taban puana sahip öğrenciler, yurt dışında yükseköğrenim gördüğü tüm derslerden başarı şartı aranmaksızın yatay geçiş başvurusu yapabilirler. Bu yolla başvuran öğrencilerin yatay geçiş başvurusu üniversite senatosu tarafından belirlenen esaslar çerçevesinde yurt dışı yatay geçiş kontenjanı kapsamı dışında değerlendirilir. (4) Yurt dışı üniversitelerden yapılan başvurularda öğrencinin yurt dışında öğrenim gördüğü yükseköğretim kurumunun ve eğitimin yapıldığı programın ön lisans veya lisans diploma vermeye yetkili bir kurum olarak Yükseköğretim Kurulu tarafından tanınması ve kayıtlı olduğu diploma programının, yatay geçiş için başvurduğu önlisans veya lisans diploma programına eşdeğerliğinin ilgili üniversite tarafından kabul edilmesi şartı aranır.. (6) (Ek:RG-18/3/2016-29657) Yurt dışındaki yükseköğretim kurumlarından yatay geçişte, yurt dışındaki aynı yükseköğretim kurumundan bir programın her bir sınıfına geçiş yapabilecek öğrenci sayısı o programın ilgili sınıfının yurt dışı kontenjanının yüzde 15’ini geçemez. Yüzde 15’in hesaplanmasında 1’in altındaki sayılar 1’e tamamlanır. Virgülden sonraki kısım 5’ten küçükse alttaki tam sayıya, 5 ve yukarısında ise bir üst tam sayıya tamamlanır." hükmü yer almıştır."
HUKUKİ DEĞERLENDİRME
Dava konusu Yönetmeliğin 14. maddesinin 5. fıkrası ile Ek 1. maddesinin incelenmesi;
Yönetmeliğin 14. maddesinin 5. fıkrasında, "Yurtdışında yükseköğretime başlayan öğrencilerin Türkiye’deki yükseköğretim programlarına geçiş başvurularının değerlendirilmesinde kullanılacak olan, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavlarındaki asgari puanlar ile bunlara eşdeğerliği kabul edilen sınavlar ve puanları, üniversiteler tarafından belirlenen yurtdışı yatay geçiş kontenjanları ile birlikte Yükseköğretim Kurulu tarafından ilan edilir. Adayların, yatay geçiş başvurusu yapabilmeleri için en az ilan edilen puanlara veya üzerindeki puanlara sahip olması gerekir." düzenlemesi yer almaktadır.
Yönetmeliğin Ek 1. maddesinde, "(1) Öğrencinin kayıt olduğu yıldaki merkezi yerleştirme puanı, geçmek istediği diploma programının taban puanına eşit veya yüksek olması durumunda, öğrenci, hazırlık sınıfı da dahil olmak üzere yatay geçiş için başvuru yapabilir. Programa yatay geçişe ilişkin başvuru takvimi, öğrenci kontenjanına ilişkin esaslar ile yatay geçişlere ilişkin usul ve esaslar Yükseköğretim Yürütme Kurulu tarafından tespit edilir. Belirlenen usul ve esaslar uyarınca öğrencilerin başvuruları yükseköğretim kurumlarının ilgili kurulları tarafından değerlendirilerek yatay geçişleri kabul edilir. Başvurunun kontenjandan fazla olduğu durumlarda ÖSYS puanı en yüksek adaydan başlayıp sıralanarak kontenjan kadar adayın yatay geçişi kabul edilir. " hükmü yer almaktadır.
Türkiye Cumhuriyeti ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Hukukuna Göre Kurulmuş Üniversitelerin Karşılıklı Tanınmasına Dair Milletlerarası Anlaşma'nın 6. maddesinde, "Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti üniversitelerinde öğrenim gören Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları bakımından, ön lisans ve lisans öğretimindeki yatay ve dikey geçişlerle ilgili olarak, Türkiye Cumhuriyeti Yükseköğretim Kurulunca kabul edilmiş kriter ve esaslar uygulanır." hükmüne yer verilmiş, 2547 sayılı Kanun'un 7. maddesinin 1. fıkrasının (e) bendinde, "Yükseköğretim kurumlarında eğitim - öğretim programlarının asgari ders saatlerini ve sürelerini, öğrencilerin yatay ve dikey geçişleriyle ve yüksekokul mezunlarının bir üst düzeyde öğrenim yapmalarına ilişkin esasları Üniversitelerarası Kurulun da görüşlerini alarak tespit etmek" Yükseköğretim Kurulunun görevleri arasında sayılmış, 44. maddesinin (c) fıkrasında da, "...Yatay geçiş ve çift ana dal eğitiminin usul ve esasları ile azami öğrenim süreleri, lisansüstü eğitim usul ve esasları ile öğrenim süreleri Yükseköğretim Kurulu tarafından çıkarılan yönetmelikle belirlenir." kuralı yer almıştır.
Dava konusu Yönetmeliğin 14. maddesinde yurtdışı yükseköğretim kurumlarından yurtiçindeki yükseköğretim kurumlarına yatay geçiş düzenlenmiş olup; anılan maddeye göre yabancı ülkelerdeki yükseköğretim kurumlarından yurt içindeki yükseköğretim kurumlarına geçiş için bu Yönetmeliğin 12 inci maddesinin ikinci fıkrasında belirlenen kurumlar arası yatay geçiş başarı şartlarının aranacağı, 12/2. maddeye göre başvurularla ilgili ön değerlendirmeyi, üniversite senatosunun belirlemiş olduğu ilkeler çerçevesinde, ilgili yönetim kurulları tarafından oluşturulan komisyonların yapacağı, başvuruların adayların genel not ortalaması ve eğer varsa geçmek istediği programın ortak derslerindeki başarısı dikkate alınarak, üniversite senatosu tarafından belirlenmiş olan kriterlere göre değerlendirileceği ve ayrılan kontenjana göre geçiş sağlanacağı, yurt dışındaki yükseköğretim kurumlarından yatay geçişte öğrencinin yatay geçiş yapmak istediği yükseköğretim kurumundaki diploma programının ilgili sınıfına öğrenci kabulündeki taban puana sahip öğrencilerin, yurt dışında yükseköğrenim gördüğü tüm derslerden başarı şartı aranmaksızın yatay geçiş başvurusu yapabileceği anlaşılmaktadır.
Ek 1. madde ile ise merkezi yerleştirme puanı ile yatay geçiş imkanına ilişkin düzenlemeler getirilmekte, öğrencilerin kayıt oldukları yıldaki merkezi yerleştirme puanının, geçmek istediği diploma programının taban puanına eşit veya yüksek olması durumunda, öğrencinin, hazırlık sınıfı da dahil olmak üzere yatay geçiş için başvuru yapabileceği, programa yatay geçişe ilişkin başvuru takviminin, öğrenci kontenjanına ilişkin esaslar ile yatay geçişlere ilişkin usul ve esasların Yükseköğretim Yürütme Kurulu tarafından tespit edileceği, belirlenen usul ve esaslar uyarınca öğrencilerin başvurularının yükseköğretim kurumlarının ilgili kurulları tarafından değerlendirilerek yatay geçişlerin kabul edileceği, başvurunun kontenjandan fazla olduğu durumlarda ÖSYS puanı en yüksek adaydan başlayıp sıralanarak kontenjan kadar adayın yatay geçişi kabul edileceği kuralları yer almaktadır.
Dava konusu edilen düzenlemelerin 2547 sayılı Kanun'un verdiği yetki uyarınca çıkarıldığı, düzenlemelerin içeriği irdelendiğinde, getirilen kuralların Anayasa ve Kanun'da yer alan üniversitelerin geliştirilmesi ve üniversitelere tahsis edilen kaynakların etkili bir biçimde kullanılması amaçlarını gerçekleştirmek için elverişli olduğu, imkan ve fırsat eşitliğini sağlayacak düzenlemeleri yapmakla görevli davalı idarenin doğrundan merkezi yerleştirme sınavı ile üniversitelere yerleştirilen öğrenciler ile yatay geçişle bu yerlere yerleştirilmek isteyenler arasındaki makul dengeyi sağlama amacıyla Kanun'a ve üst hukuk normlarına aykırı olmayacak şekilde dava konusu düzenlemeleri ihdas ettiği, yatay geçiş imkanını dışlamayan ancak Kanun'un öngördüğü bir biçimde objektif ve anlaşılabilir sınırlamalar getiren düzenlemelerde hukuka aykırılık bulunmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Yükseköğretim Genel Kurulu'nun 18/05/2017 tarihli kararı ile kabul edilen 2017 ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzunun, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı'ndan yapılan T.C. Uyruklu Öğrencilerin Yurtdışındaki Yükseköğretim Kurumlarından, Yurtiçindeki Yükseköğretim Kurumlarına Yatay Geçiş İşlemleri ile ilgili duyurunun 1. maddesinin (b) bendi ile 31/05/2018 tarihli kararı ile kabul edilen 2018 ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzunun, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı'ndan yapılan T.C. Uyruklu Öğrencilerin Yurtdışındaki Yükseköğretim Kurumlarından, Yurtiçindeki Yükseköğretim Kurumlarına Yatay Geçiş İşlemleri ile ilgili duyurunun 1. maddesinin incelenmesi;
2017 yılına ilişkin olarak, "T.C Uyruklu Öğrencilerin Yurt Dışındaki Yükseköğretim Kurumlarından Yurt İçindeki Yükseköğretim Kurumlarına Yatay Geçiş İşlemleri" başlığı altında Yükseköğretim Kurulu Başkanlığınca; TC uyruklu öğrencilerin yurt dışındaki yükseköğretim kurumlarından yurt içindeki yükseköğretim kurumlarına yatay geçişleri ile ilgili olarak;
"1. 2017-2018 eğitim-öğretim yılından itibaren kayıt yaptıracak öğrencilerin,
a) İlgili yıldaki ÖSYS Kılavuzlarında yer alan (Tıp, Hukuk, Mühendislik, Mimarlık, Öğretmenlik vb. ) programlar için belirlenen başarı sırasının aranmasına
b) Başarı sırası aranmayan programlar için öğrencinin merkezi sınava girdiği yıl itibarıyla geçmek istediği diploma programı için geçerli olan puan türünde aldığı merkezi yerleştirme puanının, geçmek istediği diploma programına eşdeğer yurt içindeki diğer üniversitelerin diploma programlarının en düşük taban puanına eşit veya yüksek olması gerektiğine
c) Yükseköğretim Kurulu tarafından YGS ve LYS taban puanları için kabul edilen eşdeğer sınav puanlarına sahip olanların da (a) ve (b) maddelerindeki şartları sağlaması gerektiğine," düzenlemesine yer verilmiştir.
2018 yılına ilişkin olarak ise, "T.C. Uyruklu Öğrencilerin Yurt Dışındaki Yükseköğretim Kurumlarından Yurt İçindeki Yükseköğretim Kurumlarına Yatay Geçiş İşlemleri" başlığı altında T.C. uyruklu öğrencilerin yurt dışındaki yükseköğretim kurumlarından yurt içindeki yükseköğretim kurumlarına yatay geçiş yapabilmeleri, “Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümlerinin yanı sıra, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı tarafından düzenlenen aşağıdaki şartları karşılamaları halinde mümkündür:
1) 2018-2019 eğitim öğretim döneminden önce yurt dışındaki yükseköğretim kurumlarına kayıt yaptıran öğrencilerin,yurt dışındaki yükseköğretim kurumuna kayıt yaptırmış olduğu yıldaki ÖSYS Kılavuzlarında yer alan şartları sağlamaları gerekmektedir." kuralı yer almıştır.
Belirtilen düzenlemeler ile getirilen şartların yargısal denetimi gerçekleştirilerek hukuka uygun bulunan dava konusu Yönetmelikte yer alan şartlardan farklı bir düzenleme veya Yönetmelikte yer alan kuralların sınırlarını aşacak şekilde şartlar ihtiva etmediği anlaşılmaktadır. Bu itibarla üst hukuk normlarına aykırı olmayan dava konusu düzenlemelerde hukuka aykırılık bulunmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. Dava konusu Yönetmeliğin 14. maddesinin 5. fıkrası ile Ek 1. maddesi yönünden DAVANIN REDDİNE,
2.Yükseköğretim Genel Kurulu'nun 18/05/2017 tarihli kararı ile kabul edilen 2017 ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzunun, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı'ndan yapılan T.C. Uyruklu Öğrencilerin Yurtdışındaki Yükseköğretim Kurumlarından, Yurtiçindeki Yükseköğretim Kurumlarına Yatay Geçiş İşlemleri ile ilgili duyurunun 1. maddesinin (b) bendi ile 31/05/2018 tarihli kararı ile kabul edilen 2018 ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzunun, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı'ndan yapılan T.C. Uyruklu Öğrencilerin Yurtdışındaki Yükseköğretim Kurumlarından, Yurtiçindeki Yükseköğretim Kurumlarına Yatay Geçiş İşlemleri ile ilgili duyurunun 1. maddesi yönünden DAVANIN REDDİNE,
3. Yükseköğretim Genel Kurulu'nun 31/05/2018 tarihli kararı ile kabul edilen 2018 ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzunun, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı'ndan yapılan T.C. Uyruklu Öğrencilerin Yurtdışındaki Yükseköğretim Kurumlarından, Yurtiçindeki Yükseköğretim Kurumlarına Yatay Geçiş İşlemleri ile ilgili duyurunun 2. maddesinin (b) bendi yönünden DAVANIN EHLİYET YÖNÜNDEN REDDİNE,
4. Dava kısmen ret, kısmen ehliyet ret şeklinde sonuçlandığından aşağıda dökümü yapılan … TL yargılama giderlerinin davacı üzerinde bırakılmasına, karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca duruşmasız işler için öngörülen … TL vekalet ücretinin davacıdan alınarak davalı idarelere verilmesine,
5. Posta gideri avansından artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra istemi halinde davacıya iadesine,
6. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay Dava Daireleri Kuruluna temyiz yolu açık olmak üzere, 03/06/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.