Esas No: 2018/1725
Karar No: 2022/3820
Karar Tarihi: 03.06.2022
Danıştay 8. Daire 2018/1725 Esas 2022/3820 Karar Sayılı İlamı
Danıştay 8. Daire Başkanlığı 2018/1725 E. , 2022/3820 K."İçtihat Metni"
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2018/1725
Karar No : 2022/3820
DAVACI : … Odası
VEKİLİ : Av. …
DAVALI : …
VEKİLİ : Av. …
DAVALI YANINDA MÜDAHİL : … Mühendislik Müteahhitlik Danışmanlık ve Ticaret Anonim Şirketi
VEKİLİ : Av. …
DAVANIN KONUSU :
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı Mülga Maden İşleri Genel Müdürlüğü tarafından, kurumun resmi internet sitesinde yayımlanan 03.01.2018 tarihli "Daimi Nezaretçi Eğitimleri Hakkında Duyuru"nun iptali istenilmektedir.
DAVACININ İDDİALARI :
Maden Yönetmeliği'ne aykırı olarak daimi nezaretçi eğitimi verebilecekler arasında sayılmayan … isimli bir şirkete bu hakkın tanındığı, Maden Kanunu'nda yapılan değişiklikle teknik nezaretçiliğin daimi nezaretçiliğe dönüştürülerek, maden faaliyetlerinin can ve mal emniyeti açısından daha teknik ve güvenilir şekilde yapılarak kazaların en aza indirgenmesinin hedeflendiği, ancak verilen eğitimin bu amacı sağlayacak düzeyde olmadığı, eğitim sürecini belirleyen hukuki düzenlemenin Yönerge olması gerekirken bir duyuru ile yapılması nedeniyle işlemin şekil unsuru bakımından sakat olduğu, duyurunun yayımlanabilmesi için gerekli olan, Bakan tarafından alınmış bir izin veya Bakan tarafından Genel Müdürlüğe verilmiş bir yetkinin bulunmadığı ileri sürülmektedir.
DAVALININ SAVUNMASI :
Tüm eğitim programlarının doğrudan Maden İşleri Genel Müdürlüğü tarafından hazırlandığı ve düzenlendiği, bugüne kadar … dahil hiçbir tüzel kişiliğe yetki verilmediği, eğitim organizasyonunun … tarafından yerine getirilerek, eğiticilerin masraflarının, uygulamalı eğitim transfer masraflarının ve diğer masrafların bu kuruluş tarafından katılımcılardan tahsil edilerek karşılanmasının uygun görüldüğü, eğitimin, üniversitede alınan lisans eğitimi üzerine verilen bir sertifikasyon eğitimi olup, kısa süreli, mevzuat ve uygulamadaki pratik bilgilere yönelik olduğu, Maden İşleri Genel Müdürlüğü'nün Bakanlık merkez teşkilatına bağlı olduğu ve önceden yetki devri yapıldığından Bakan adına imza atıldığı belirtilerek istemin reddi gerektiği savunulmaktadır.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Dava konusu işlemin iptali gerektiği düşünülmektedir.
DANIŞTAY SAVCISI : …
DÜŞÜNCESİ : Dava, Maden İşleri Genel Müdürlüğü resmi internet sitesinde, yayımlanan 03/01/2018 tarihli " Daimi Nezaretçi Eğitimleri Hakkında Duyuru"nun iptali istemiyle açılmıştır.
3213 sayılı Maden Kanunu'nun "Daimi nezaret ve teknik eleman" başlıklı 31. maddesinde, "Kaynak tuzlaları hariç olmak üzere maden ruhsat sahalarındaki işletme faaliyetleri, maden mühendisi nezaretinde yapılır. Maden ruhsat sahalarındaki işletme faaliyetlerinde asgari bir maden mühendisi daimi olmak üzere, işletme tekniği, büyüklüğü ve yapısal durumu göz önüne alınarak diğer meslek disiplinlerinden mühendis istihdam edilmesi zorunludur. Daimi nezaretçi ile vardiyalı çalışan işletmelerde işletmenin büyüklüğü ve niteliği esas alınarak her vardiyada zorunlu olarak istihdam edilecek maden mühendisi ve görevlendirilecek diğer mühendislerin görev, yetki ve sorumlulukları, atanma usul ve esasları, eğitimi, çalışma usul ve esasları Bakanlıkça yürürlüğe konulan yönetmelikle belirlenir. ..." hükmü yer almıştır.
21/09/2017 tarih ve 30187 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan, Maden Yönetmeliğinin "Tanımlar ve kısaltmalar" başlıklı 4. maddesinin 1. fıkrasının (j) bendinde, daimi nezaretçinin, işletmede daimi olarak istihdam edilmek üzere ataması talep edilen ve Genel Müdürlük tarafından ataması onaylanan maden mühendisini, (s) bendinde ise, Genel Müdürlüğün, Maden İşleri Genel Müdürlüğünü ifade ettiği belirtilmiştir.
Maden Yönetmeliğinin "Daimi nezaretçi eğitimi ve daimi nezaretçi sertifikası" başlıklı 126. maddesinde ise, "(1) Genel Müdürlük veya Genel Müdürlük tarafından yetki verilen kamu kurum ve kuruluşları, üniversiteler, meslek odası, dernek veya vakıflar tarafından daimi nezaretçi eğitim programı hazırlanır ve yürütülür. ..." hükmüne yer verilmiştir.
233 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname'nin "Kapsam ve Amaç" başlıklı 1. maddesinde; "Bu Kanun Hükmünde Kararname, iktisadi devlet teşekkülleri ile kamu iktisadi kuruluşlarını ve bunların müesseselerini, bağlı ortaklıklarını ve iştiraklerini kapsar." denilmiş; "Tanımlar ve kısaltmalar" başlıklı 2. maddesinde; kamu iktisadi teşebbüsünün; iktisadi devlet teşekkülü ile kamu iktisadi kuruluşunun ortak adı olduğu; iktisadi devlet teşekkülünün; sermayesinin tamamı devlete ait, iktisadi alanda ticari esaslara göre faaliyet göstermek üzere kurulan, kamu iktisadi teşebbüsünü; kamu iktisadi kuruluşunun; sermayesinin tamamı devlete ait olup tekel niteliğindeki mal ve hizmetleri kamu yararı gözeterek üretmek ve pazarlamak üzere kurulan ve gördüğü bu kamu hizmeti dolayısıyla ürettiği mal ve hizmetler imtiyaz sayılan kamu iktisadi teşebbüsünü; müessesenin; sermayesinin tamamı bir iktisadi devlet teşekkülüne veya kamu iktisadi kuruluşuna ait olup, ona bağlı işletme veya işletmeler topluluğunu; bağlı ortaklığın; sermayesinin yüzde ellisinden fazlası iktisadi devlet teşekkülüne veya kamu iktisadi kuruluşuna ait olan işletme veya işletmeler topluluğundan oluşan anonim şirketleri; iştirakin; iktisadi devlet teşekküllerinin veya kamu iktisadi kuruluşlarının veya bağlı ortaklıklarının, sermayelerinin en az yüzde onbeşine, en çok yüzde ellisine sahip bulundukları anonim şirketleri ifade ettiği belirtilmiştir.
Yukarıda yer verilen mevzuat uyarınca, daimi nezaretçi eğitimlerine ilişkin işlemlerin yasal dayanağının, 3213 sayılı Maden Kanunu'nun 31. maddesi olduğu görülmekte; daimi nezaretçinin; yetki ve sorumlulukları, atanma usul ve esasları, eğitimi, çalışma usul ve esaslarının belirlenmesi hususunun Bakanlıkça yürürlüğe konulacak yönetmeliğe bırakıldığı, buna dayalı olarak Maden Yönetmeliğinin 123 ila 128. maddelerinde daimi nezaretçiye ilişkin düzenlemeler yapıldığı anlaşılmaktadır.
Maden Yönetmeliğinin 126. maddesinde ise, Genel Müdürlük veya Genel Müdürlük tarafından yetki verilen kamu kurum ve kuruluşları, üniversiteler, meslek odası, dernek veya vakıflar tarafından daimi nezaretçi eğitim programı hazırlanacağı ve yürütüleceği, eğitimin; teorik ve uygulamalı olarak verileceği, bu eğitim sonucunda Genel Müdürlükçe sınav yapılacağı, sınavda başarılı olanlar adına Ek-1’de yer alan daimi nezaretçi sertifikası düzenleneceği, madencilikle ilgili kamu kurum ve kuruluşlarında denetim veya üretim faaliyetlerinde fiili olarak en az beş yıl çalışan maden mühendislerine başvurmaları halinde, daimi nezaretçi eğitim programına katılma şartı aranmaksızın daimi nezaretçi sertifikası düzenleneceği, daimi nezaretçi sertifikasının beş yıl süre ile geçerli olduğu, sertifika süresi dolan daimi nezaretçilerin, yenileme eğitimine tabi tutulacağı yapılan sınavda başarılı olmaları halinde sertifikanın yenileneceği kurala bağlanmıştır.
Olayda; Maden İşleri Genel Müdürlüğü ile Eltem-Tek Elektrik Tesisleri Mühendislik, Müteahhitlik, Danışmanlık ve Ticaret Anonim Şirketi arasında, 10/11/2017 tarihinde "Daimi Nezaretçi Eğitimleri İçin Hizmet Alımına Dair İşbirliği Protokolü" imzalanarak Maden İşleri Genel Müdürlüğü resmi internet sitesinde, "Daimi Nezaretçi Eğitimleri Hakkında Duyuru" olarak yayımlanmıştır.
Buna göre, daimi nezaretçi eğitim programını hazırlamak ve yürütmekle yetkili olan Genel Müdürlük tarafından, eğitim programının yürütülmesi konusundaki; planlama, uygulama ve organizasyona ilişkin yetkiler, …. Mühendislik, Müteahhitlik, Danışmanlık ve Ticaret Anonim Şirketi'ne devredilmiştir.
Uyuşmazlığın çözümü bakımından, daimi nezaretçi eğitim programının yürütülmesi konusunda yetkilendirilen … Mühendislik, Müteahhitlik, Danışmanlık ve Ticaret Anonim Şirketi'nin, kamu kurum ve kuruluşu olup olmadığı hususunun açıklığa kavuşturulması gerekmektedir.
… Mühendislik, Müteahhitlik, Danışmanlık ve Ticaret Anonim Şirketi'nin hukuki yapısı hakkında bilgi veren davalı idare yazısından; söz konusu Şirkete, Türkiye Elektrik Kurumu Genel Müdürlüğü'nün (Türkiye Elektrik İletim A.Ş.) %47 oranında bir payla katılmasına ilişkin Bakanlar Kurulu'nun … tarih ve … sayılı kararı bulunduğu belirtilmekte, dolayısıyla, söz konusu şirketin bir iktisadi devlet teşekkülü olan … A.Ş.'nin iştiraki olduğu anlaşılmaktadır.
233 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname'nin 2. maddesinde yer alan tanımlamadan da anlaşıldığı gibi kamu iştiraki, sermayesinin en çok yüzde ellisi bir kamu iktisadi teşebbüsüne ait olan, diğer bir ifadeyle sermayesinin en az yüzde ellisi özel kişi, kurum ya da kuruluşlara ait olan, dolayısıyla yönetimi iştirak eden kamu iktisadi teşebbüsünde bulunmayan, bütünüyle özel hukuk hükümlerine tabi anonim şirketlerdir. Bu nedenle, kamu iştiraklerini kamu kurum ve kuruluşu olarak kabul etmeye olanak bulunmamaktadır.
Bu durumda, daimi nezaretçi eğitim programının yürütülmesi konusunda, Maden Yönetmeliğinin 126. maddesinin 1. fıkrası kapsamında olmayan Eltem-Tek Elektrik Tesisleri Mühendislik, Müteahhitlik, Danışmanlık ve Ticaret Anonim Şirketi'ne yetki verilmesinde ve bu yetki uyarınca yayımlanan dava konusu duyuruda hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, dava konusu işlemin iptali gerektiği, düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Sekizinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
İNCELEME VE GEREKÇE:
İLGİLİ MEVZUAT:
3213 sayılı Maden Kanunu'nun "Daimi nezaret ve teknik eleman" başlıklı 31. maddesinde, "Kaynak tuzlaları hariç olmak üzere maden ruhsat sahalarındaki işletme faaliyetleri, maden mühendisi nezaretinde yapılır. Maden ruhsat sahalarındaki işletme faaliyetlerinde asgari bir maden mühendisi daimi olmak üzere, işletme tekniği, büyüklüğü ve yapısal durumu göz önüne alınarak diğer meslek disiplinlerinden mühendis istihdam edilmesi zorunludur. Daimi nezaretçi ile vardiyalı çalışan işletmelerde işletmenin büyüklüğü ve niteliği esas alınarak her vardiyada zorunlu olarak istihdam edilecek maden mühendisi ve görevlendirilecek diğer mühendislerin görev, yetki ve sorumlulukları, atanma usul ve esasları, eğitimi, çalışma usul ve esasları Bakanlıkça yürürlüğe konulan yönetmelikle belirlenir.
Birinci fıkrada belirtilen istihdam şartlarını sağlamadan maden işletme faaliyetinde bulunulması hâlinde 30.000 TL idari para cezası uygulanarak maden işletme faaliyetleri durdurulur. İstihdam şartlarının sağlanması hâlinde faaliyete izin verilir." hükmü yer almıştır.
21/09/2017 tarih ve 30187 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan, Maden Yönetmeliği'nin "Tanımlar ve kısaltmalar" başlıklı 4. maddesinin 1. fıkrasının (j) bendinde, daimi nezaretçinin, işletmede daimi olarak istihdam edilmek üzere ataması talep edilen ve Genel Müdürlük tarafından ataması onaylanan maden mühendisini, (s) bendinde ise, Genel Müdürlüğün, Maden İşleri Genel Müdürlüğünü ifade ettiği belirtilmiştir.
Maden Yönetmeliği'nin "Daimi nezaretçi eğitimi ve daimi nezaretçi sertifikası" başlıklı 126. maddesinde ise, "(1) Genel Müdürlük veya Genel Müdürlük tarafından yetki verilen kamu kurum ve kuruluşları, üniversiteler, meslek odası, dernek veya vakıflar tarafından daimi nezaretçi eğitim programı hazırlanır ve yürütülür.
(2) Eğitim; teorik ve uygulamalı olarak verilir. Bu eğitim sonucunda Genel Müdürlükçe sınav yapılır, sınavda başarılı olanlar adına Ek-1’de yer alan daimi nezaretçi sertifikası düzenlenir.
(3) Madencilikle ilgili kamu kurum ve kuruluşlarında denetim veya üretim faaliyetlerinde fiili olarak en az beş yıl çalışan maden mühendislerine başvurmaları halinde, daimi nezaretçi eğitim programına katılma şartı aranmaksızın daimi nezaretçi sertifikası düzenlenir.
(4) Daimi nezaretçi sertifikası beş yıl süre ile geçerlidir. Sertifika süresi dolan daimi nezaretçiler, yenileme eğitimine tabi tutulur. Yapılan sınavda başarılı olmaları halinde sertifika yenilenir." hükmüne yer verilmiştir.
Öte yandan, 233 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname'nin (233 sayılı KHK) "Kapsam ve Amaç" başlıklı 1. maddesinde; "Bu Kanun Hükmünde Kararname, iktisadi devlet teşekkülleri ile kamu iktisadi kuruluşlarını ve bunların müesseselerini, bağlı ortaklıklarını ve iştiraklerini kapsar." denilmiş; "Tanımlar ve kısaltmalar" başlıklı 2. maddesinde; kamu iktisadi teşebbüsünün; iktisadi devlet teşekkülü ile kamu iktisadi kuruluşunun ortak adı olduğu; iktisadi devlet teşekkülünün; sermayesinin tamamı devlete ait, iktisadi alanda ticari esaslara göre faaliyet göstermek üzere kurulan, kamu iktisadi teşebbüsünü; kamu iktisadi kuruluşunun; sermayesinin tamamı devlete ait olup tekel niteliğindeki mal ve hizmetleri kamu yararı gözeterek üretmek ve pazarlamak üzere kurulan ve gördüğü bu kamu hizmeti dolayısıyla ürettiği mal ve hizmetler imtiyaz sayılan kamu iktisadi teşebbüsünü; müessesenin; sermayesinin tamamı bir iktisadi devlet teşekkülüne veya kamu iktisadi kuruluşuna ait olup, ona bağlı işletme veya işletmeler topluluğunu; bağlı ortaklığın; sermayesinin yüzde ellisinden fazlası iktisadi devlet teşekkülüne veya kamu iktisadi kuruluşuna ait olan işletme veya işletmeler topluluğundan oluşan anonim şirketleri; iştirakin; iktisadi devlet teşekküllerinin veya kamu iktisadi kuruluşlarının veya bağlı ortaklıklarının, sermayelerinin en az yüzde onbeşine, en çok yüzde ellisine sahip bulundukları anonim şirketleri ifade ettiği belirtilmiştir.
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Dava konusu uyuşmazlığa ilişkin olarak yukarıda metnine yer verilen mevzuat hükümlerinin birlikte değerlendirilmesi sonucunda; daimi nezaretçi eğitimlerine ilişkin işlemlerin yasal dayanağının, 3213 sayılı Maden Kanunu'nun 31. maddesi olduğu; anılan maddede maden ruhsat sahalarındaki işletme faaliyetlerinde asgari bir maden mühendisinin daimi olmak üzere istihdam edilmesinin zorunlu olduğu belirtildikten sonra, daimi nezaretçinin; yetki ve sorumlulukları, atanma usul ve esasları, eğitimi, çalışma usul ve esaslarının belirlenmesi hususunun Bakanlıkça yürürlüğe konulacak yönetmeliğe bırakıldığı, buna dayalı olarak Maden Yönetmeliği'nin 123 ila 128. maddelerinde daimi nezaretçiye ilişkin düzenlemeler yapıldığı görülmektedir.
Maden Yönetmeliği'nin 126. maddesinde ise, Genel Müdürlük veya Genel Müdürlük tarafından yetki verilen kamu kurum ve kuruluşları, üniversiteler, meslek odası, dernek veya vakıflar tarafından daimi nezaretçi eğitim programı hazırlanacağı ve yürütüleceği, eğitimin; teorik ve uygulamalı olarak verileceği, bu eğitim sonucunda Genel Müdürlükçe sınav yapılacağı, sınavda başarılı olanlar adına Ek-1’de yer alan daimi nezaretçi sertifikası düzenleneceği, madencilikle ilgili kamu kurum ve kuruluşlarında denetim veya üretim faaliyetlerinde fiili olarak en az beş yıl çalışan maden mühendislerine başvurmaları halinde, daimi nezaretçi eğitim programına katılma şartı aranmaksızın daimi nezaretçi sertifikası düzenleneceği, daimi nezaretçi sertifikasının beş yıl süre ile geçerli olduğu, sertifika süresi dolan daimi nezaretçilerin, yenileme eğitimine tabi tutulacağı yapılan sınavda başarılı olmaları halinde sertifikanın yenileneceği kurala bağlanmıştır.
Olayda; Maden İşleri Genel Müdürlüğü ile … Mühendislik, Müteahhitlik, Danışmanlık ve Ticaret Anonim Şirketi arasında, 10/11/2017 tarihinde "Daimi Nezaretçi Eğitimleri İçin Hizmet Alımına Dair İşbirliği Protokolü" imzalanmıştır. Söz konusu protokolün 4. maddesinde, "Bu protokol İDARE ve YÜKLENİCİ işbirliğinde 5 gün teorik, 2 gün maden sahalarında uygulamalı olmak üzere toplam 7 günlük Daimi Nezaretçi eğitim program faaliyetleri ile ilgili planlama, uygulama, organizasyona ilişkin esas ve yükümlülükleri kapsar." kuralına, 5. maddesinde ise, "Bu protokolün dayanağı; 21 Eylül 2017 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Maden Yönetmeliğinin 126. maddesinin birinci ve ikinci fıkrası" kuralına yer verilmiş, söz konusu protokolün imzalanması üzerine de, Maden İşleri Genel Müdürlüğü resmi internet sitesinde, dava konusu "Daimi Nezaretçi Eğitimleri Hakkında Duyuru" yayımlanmıştır.
Dava konusu duyuruda ise; Maden Yönetmeliği'nin 126. maddesi kapsamında bir otelde daimi nezaretçilik eğitim programı düzenleneceği, eğitimlerin 4 gün teorik, 1 gün maden sahalarında uygulamalı olmak üzere toplam 5 gün süreceği, eğitim başvurularının Eltem-Tek Elektrik Tesisleri Mühendislik, Müteahhitlik, Danışmanlık ve Ticaret Anonim Şirketi tarafından oluşturulan internet sitesi üzerinden yapılacağı, Maden İşleri Genel Müdürlüğü üzerinden eğitim başvurusu yapılmayacağı, katılım bedelinin söz konusu şirket hesabına yatırılacağı, eğitim başvurusunda bulunan ve eğitim ücretini yatıran tüm katılımcıların 160'şar kişilik gruplar halinde eğitime alınacağı, eğitim tarihleri ile ilgili duyuruların Maden İşleri Genel Müdürlüğü ve söz konusu şirket tarafından oluşturulan internet sitesi üzerinden yapılacağı belirtilmiştir.
Davacı Oda tarafından, Genel Müdürlük veya Genel Müdürlük tarafından yetki verilen kamu kurum ve kuruluşları, üniversiteler, meslek odası, dernek veya vakıflar tarafından düzenlenmesi gereken daimi nezaretçi eğitimlerinin, Maden Yönetmeliği'nin 126. maddesine aykırı olarak, bu kapsamda olmayan Eltem-Tek Elektrik Tesisleri Mühendislik, Müteahhitlik, Danışmanlık ve Ticaret Anonim Şirketi tarafından düzenlendiği ileri sürülmektedir.
Davalı idare tarafından ise, daimi nezaretçi eğitim programı hazırlanması ve yürütülmesi konusunda hiçbir tüzel kişiliğe yetki verilmediği, eğitim programının doğrudan Genel Müdürlük tarafından hazırlandığı ve düzenlendiği, Türkiye'nin her yerinden eğitime katılmak için gelen katılımcılara hizmet vermenin kuruma getireceği yük dikkate alınarak, verilecek hizmetin kalitesinde azalma olmasını önlemek amacıyla; eğitim organizasyonunun yerine getirilmesi, eğiticilerin masrafları, uygulamalı eğitim transfer masrafları ve diğer masrafların karşılanması konusunda Eltem-Tek Elektrik Tesisleri Mühendislik, Müteahhitlik, Danışmanlık ve Ticaret Anonim Şirketi ile protokol imzalandığı belirtilmektedir.
Her ne kadar; daimi nezaretçi eğitim programının Genel Müdürlük tarafından hazırlandığı, 5 günlük teorik eğitimlerde eğitimlerin başlangıcından sonuna kadar en az iki Genel Müdürlük personelinin idareyi temsilen eğitim yerinde bulunacağı ve eğitimin işleyişinden sorumlu olacağı, uygulamalı eğitimlerin Genel Müdürlük tarafından belirlenen maden sahalarında ve Genel Müdürlük sorumluluğunda gerçekleşeceği, eğitimler sonunda eğitmenler tarafından hazırlanmış olan sorularla tüm katılımcılara ölçme ve değerlendirmenin Genel Müdürlük tarafından yapılacağı ve sertifika almaya hak kazanan katılımcıların Genel Müdürlük tarafından belirleneceği anlaşılmakta ise de; eğitim programını hazırlamak ve yürütmekle yetkili olan Genel Müdürlük tarafından, eğitim programının yürütülmesi konusundaki; planlama, uygulama ve organizasyona ilişkin yetkilerin … Mühendislik, Müteahhitlik, Danışmanlık ve Ticaret Anonim Şirketi'ne devredildiği görülmektedir.
Bu itibarla, daimi nezaretçi eğitim programının yürütülmesi konusunda yetkilendirilen … Mühendislik, Müteahhitlik, Danışmanlık ve Ticaret Anonim Şirketi'nin, kamu kurum ve kuruluşu olarak kabul edilip edilemeyeceğinin açıklığa kavuşturulması gerekmektedir.
Dairemizin 26/06/2018 tarihli ara kararı ile, … Mühendislik, Müteahhitlik, Danışmanlık ve Ticaret Anonim Şirketi'nin hukuki yapısının, iştiraklerinin ve şirket ile ilgili tüm bilgi ve belgelerin gönderilmesinin istenilmesi üzerine davalı idarece verilen cevapta; söz konusu şirkete… Genel Müdürlüğü'nün (… A.Ş.) %47 oranında bir payla katılmasına ilişkin Bakanlar Kurulu'nun … tarih ve … sayılı kararı bulunduğu belirtilmiştir. Dolayısıyla, söz konusu şirketin bir iktisadi devlet teşekkülü olan … A.Ş.'nin iştiraki olduğu anlaşılmaktadır.
233 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname'nin 2. maddesinde yer alan tanımlamadan da anlaşıldığı gibi kamu iştiraki, sermayesinin en çok yüzde ellisi bir kamu iktisadi teşebbüsüne ait olan, diğer bir ifadeyle sermayesinin en az yüzde ellisi özel kişi, kurum ya da kuruluşlara ait olan, dolayısıyla yönetimi iştirak eden kamu iktisadi teşebbüsünde bulunmayan, bütünüyle özel hukuk hükümlerine tabi anonim şirketlerdir. Bu nedenle, kamu iştiraklerini kamu kurum ve kuruluşu olarak kabul etmeye olanak bulunmamaktadır.
Bu durumda, daimi nezaretçi eğitim programının yürütülmesi konusunda kamu iştiraki olan … Mühendislik, Müteahhitlik, Danışmanlık ve Ticaret Anonim Şirketi'ne yetki verilmesinde ve bu yetki uyarınca yayımlanan dava konusu duyuruda hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. Dava konusu 03.01.2018 tarihli "Daimi Nezaretçi Eğitimleri Hakkında Duyuru"nun İPTALİNE,
2. Ayrıntısı aşağıda gösterilen toplam … TL yargılama giderinin davalıdan alınarak davacıya verilmesine,
3. Karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca … TL vekâlet ücretinin davalıdan alınarak davacıya verilmesine,
4. Müdahil şirket tarafından yapılan yargılama giderlerinin anılan şirket üzerinde bırakılmasına,
5. Posta gideri avansından artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra istemi halinde davacıya iadesine,
6. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay Dava Daireleri Kuruluna temyiz yolu açık olmak üzere,
03/06/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.