Danıştay 13. Daire 2021/5070 Esas 2022/2493 Karar Sayılı İlamı

Abaküs Yazılım
13. Daire
Esas No: 2021/5070
Karar No: 2022/2493
Karar Tarihi: 07.06.2022

Danıştay 13. Daire 2021/5070 Esas 2022/2493 Karar Sayılı İlamı

Danıştay 13. Daire Başkanlığı         2021/5070 E.  ,  2022/2493 K.

    "İçtihat Metni"

    T.C.
    D A N I Ş T A Y
    ONÜÇÜNCÜ DAİRE
    Esas No:2021/5070
    Karar No:2022/2493

    TEMYİZ EDEN (DAVALI) : … Kurumu
    VEKİLİ : Av. …

    KARŞI TARAF (DAVACI) :… Sanayi ve Ticaret A.Ş.
    VEKİLİ : Av. …

    İSTEMİN KONUSU : ... İdare Mahkemesi'nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

    YARGILAMA SÜRECİ :
    Dava konusu istem: Dağıtıcı lisansı sahibi davacıya ait araçtan, … İnşaat Gübre Otomotiv Turizm Gıda Sanayi Ticaret Ltd. Şti.'ye ait istasyonda LPG otogaz bayilik lisansı sahibi dava dışı … İnşaat Sanayi Ticaret Ltd. Şti.'ye ait araca dökme LPG ikmalinde bulunulduğundan bahisle 339.814,00-TL, … İnşaat Gübre Otomotiv Turizm Gıda Sanayi Ticaret Ltd. Şti.'ye ait istasyon sahası içerisinde araçtan araca LPG ikmali yapıldığından bahisle de 339.814,00-TL olmak üzere toplam 679.628,00-TL idarî para cezası verilmesine ilişkin Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu'nun (Kurul) … tarih ve … sayılı kararının iptali istenilmiştir.
    İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: ... İdare Mahkemesi'nce, Dairemizin 11/03/2021 tarih ve E:2015/3710, K:2021/894 sayılı bozma kararına uyularak verilen kararda; dağıtıcı lisansı sahibi davacıya ait … plakalı çekiciye bağlı … plakalı tankerden LPG otogaz bayilik lisansı sahibi … Petrol İnşaat San. Tic. Ltd. Şti.'ye ait … plakalı tankere dökme LPG ikmali yapıldığı hususunun 20/12/2012 tarihli denetimde tespit edildiği, yapılan tespit dikkate alınarak davacı şirket hakkında dökme LPG ikmali yapılmak suretiyle 5307 sayılı Kanun'un 5. maddesinin dokuzuncu fıkrasının (a) bendinin (3) numaralı alt bendini ihlâl etmesi sebebiyle aynı Kanun'un 16. maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendinin (1) numaralı alt bendi uyarınca 339.814,00-TL idarî para cezası uygulandığı, istasyon sahası içerisinde araçtan araca LPG ikmali yapılmasının kötüniyet ve tehlikeli eylem sonucunu doğuracak işlem olduğundan bahisle 5307 sayılı Kanun'un 4. maddesinin üçüncü fıkrasını ihlâl etmesi sebebiyle de aynı Kanun'un 16. maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendinin (4) numaralı alt bendi uyarınca 339.814,00-TL idarî para cezasının ayrıca uygulandığı, davacının LPG otogaz faaliyeti yaparken otogaz istasyonlarına tüplü ve dökme LPG ikmali yapmamakla yükümlü olduğu ve bu eylemin 5307 sayılı Kanun'un 5. maddesinin dokuzuncu fıkrasının (a) bendinin (3) numaralı alt bendini ihlâl ettiği LPG'nin araçtan araca aktarılmasının doğal olarak bu fiilin işleniş biçimini oluşturduğu anlaşıldığından, işlediği bir fiil ile birden fazla kabahatin oluşmasına sebebiyet veren davacı hakkında en ağır idarî para cezasının verilmesi gerekirken anılan Kanun'un 16. maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendinin (4) numaralı alt bendi uyarınca dava konusu 339.814,00-TL idarî para cezasının davacıya ayrıca uygulanmak suretiyle Kabahatler Kanunu'nun 15. maddesinin birinci fıkrasında yer alan fikrî içtima kuralının ihlâl edildiği, davacının fiilinin dökme LPG ikmalinde bulunmak üzere tek bir fiil olarak ele alınması gerekirken iki ayrı fiil olarak değerlendirilmesinin mümkün bulunmaması karşısında, davalı idarece davacının bu fiili nedeniyle 339.814,00-TL idarî para cezası verilmekle yetinilmesi gerekirken, bunun yanında ayrıca 339.814,00-TL idarî para cezası verilmesine ilişkin dava konusu Kurul kararında hukuka uyarlık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
    Belirtilen gerekçelerle, hukuka aykırı bulunan dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.

    TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davalı idare tarafından, dava konusu idari para cezasına dayanak denetim tutanağında davacının dökme LPG ikmali yaptığı ve ayrıca araçtan araca LPG ikmali yapılarak tehlikeli eylemde bulunulduğu hususunun sabit olduğu, bu nedenle hukuksal anlamda tek fiilden söz edilemeyeceğinden fikri içtima hükümlerinin uygulanmasının hukuka aykırı olduğu ileri sürülmektedir.

    KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davacı tarafından, savunma verilmemiştir.

    DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …'IN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

    TÜRK MİLLETİ ADINA
    Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi'nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

    HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
    İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
    Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.

    KARAR SONUCU :
    Açıklanan nedenlerle;
    1. Davalının temyiz isteminin reddine,
    2. Dava konusu işlemin yukarıda özetlenen gerekçeyle iptali yolundaki ... İdare Mahkemesi'nin … tarih ve E:…, K:… sayılı temyize konu kararında, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesinde sayılan bozma nedenlerinden hiçbirisi bulunmadığından anılan Mahkeme kararının ONANMASINA,
    3. Davalı harçtan muaf olduğundan temyiz aşamasında yatırılan …TL harcın istemi hâlinde davalıya iadesine,
    4. Temyiz posta giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına,
    5. Dosyanın anılan Mahkemeye gönderilmesine,
    6. 2577 sayılı Kanun'un Geçici 8. maddesi uyarınca, bu kararın tebliğ tarihini izleyen 15 (on beş) gün içerisinde kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere, 07/06/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.

    Hemen Ara