Esas No: 2020/7623
Karar No: 2022/3990
Karar Tarihi: 09.06.2022
Danıştay 8. Daire 2020/7623 Esas 2022/3990 Karar Sayılı İlamı
Danıştay 8. Daire Başkanlığı 2020/7623 E. , 2022/3990 K.Özet:
Danıştay Sekizinci Dairesi, Türk Silahlı Kuvvetleri'ne dış kaynaktan muvazzaf subay temini kapsamında davacı olarak giren kişinin hakkında düzenlenen sağlık kurulu raporu nedeniyle ilişiğinin kesilmesi işleminin hukuka aykırı olduğuna dair İdare Mahkemesi kararını bozdu. Ancak, davacının ilişiğinin kesilmesine yönelik işlemin iptali istemiyle Milli Savunma Bakanlığı'na karşı açılan davada genel yetki kuralı gereği uyuşmazlığın, işlemi tesis eden idarenin bulunduğu yer idare mahkemesi olan Ankara İdare Mahkemesi'nde görülmesi gerektiği belirtildi. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun \"İdari davalarda genel yetki\" başlıklı 32. maddesi uyarınca, yetkili idare mahkemesinin gösterilmemiş olması halinde, dava konusu olan idari işlemi yapan idari merciin bulunduğu yerdeki idare mahkemesi olduğu ifade edildi.
Kanun Maddeleri:
- 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 17. maddesinin ikinci fıkrası
- 2577 sayılı Kanun'un 49. maddesi
- 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun \"İdari davalarda gen
"İçtihat Metni"
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2020/7623
Karar No : 2022/3990
KARŞI TARAF (DAVACI) : …
VEKİLİ : Av. …
KARŞI TARAF (DAVALI) : … Bakanlığı
VEKİLİ : Av. …
İSTEMİN KONUSU : … Bölge İdare Mahkemesi ... İdari Dava Dairesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının, temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Dış kaynaktan muvazzaf subay temini kapsamında yapılan seçim sınavında başarılı olarak Maltepe Yerleşkesi Öğrenci Grup Komutanlığında eğitimine devam eden davacı tarafından, hakkında düzenlenen sağlık kurulu raporu gereği 20/06/2019 tarihinde ilişiğinin kesilmesine ilişkin işlemin iptaline karar verilmesi istenilmektedir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: ... İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararında; davacı hakkında düzenlenen her iki sağlık kurulu raporunda da davacının "A63F1+A63F3" olarak tanımlanan hastalığının "D-1 muvazzaf subay olamaz,D-2 muvazzaf subay olur" şeklinde değerlendirildiği, ilgili düzenleme uyarınca davacının "A63F3" olarak tanımlanan hastalık ve arızasının Personel Adaylarının Hastalıklara Göre Değerlendirme Çizelgesininde yer alan "(1) Numaralı Subay ve Astsubay Adayları Değerlendirme Sütunu”ndaki karşılığı (-) iken, "(2) Numaralı Subay ve Astsubay Adayları Değerlendirme Sütunu”ndaki karşılığının (+) olduğu, "A63F1" şeklinde tanımlanan hastalık ve arızasının ise çizelgede yer almadığı, Çizelgenin sonunda yer alan "Türk Silahlı Kuvvetleri, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı Sağlık Yeteneği Yönetmeliğinin eki Hastalıklar Listesinin (A) diliminde olup da bu tabloda bulunmayan maddelere ilişkin fıkralar (+) kabul edilir" şeklindeki açıklama doğrultusunda bu hastalık ve arızanın da muvazzaf subay/sözleşmeli subay olmayan engel bir hal oluşturmadığı anlaşılmakla; bu nedenle davacının uygun sınıflar ve branşlardan birinde yetiştirilmek üzere öğrenimine devam etmesi gerekirken, ilişiğinin kesilmesine ilişkin dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.
Bölge İdare Mahkemesi kararının özeti: … Bölge İdare Mahkemesi ... İdari Dava Dairesince; güvenlik soruşturması ve arşiv araştırmasının olumsuz sonuçlandığı gerekçesiyle adaylığına son verilmesine ilişkin işlemin iptaline dair Mahkeme kararının davalı idare tarafından uygulanarak davacının 26/04/2019 tarihinde yeniden eğitime alındığı, ancak temin faaliyetleri için aldığı ilk sağlık raporunun süresinin dolduğu dikkate alındığında, istihdam edilmek üzere alındığı muharip sınıfta sahip olması gereken sağlık yeteneğine mevcut durum itibarıyla haiz olmadığının sevkinin yapıldığı Hastanece düzenlenen sağlık raporu ile tespit edilen davacı hakkında, anılan Kılavuz hükümleri uyarınca tesis edilen dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle istinaf başvurusunun kabulüne, ... İdare Mahkemesinin kararının kaldırılmasına, davanın reddine karar verilmiştir.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …'IN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin kabulü ile usul ve yasaya aykırı olan Bölge İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Sekizinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 17. maddesinin ikinci fıkrası uyarınca davacının duruşma istemi yerinde görülmeyerek ve dosya tekemmül ettiğinden yürütmenin durdurulması istemi hakkında ayrıca bir karar verilmeksizin işin gereği görüşüldü:
İNCELEME VE GEREKÇE:
2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun "İdari davalarda genel yetki" başlıklı 32. maddesinde; "Göreve ilişkin hükümler saklı kalmak şartıyla bu Kanunda veya özel kanunlarda yetkili idare mahkemesinin gösterilmemiş olması halinde, yetkili idare mahkemesi, dava konusu olan idari işlemi veya idari sözleşmeyi yapan idari merciin bulunduğu yerdeki idare mahkemesidir. Bu Kanunun uygulanmasında yetki kamu düzenindendir." hükmü yer almakta olup, dava konusu işleme ilişkin özel bir yetki kuralı da bulunmamaktadır.
Yukarıda aktarılan yasal düzenleme uyarınca 2577 sayılı Kanunda veya özel kanunlarda yetkili idare mahkemesinin gösterilmemiş olması halinde, yetkili idare mahkemesinin, dava konusu olan idari işlemi yapan idari merciin bulunduğu yerdeki idare mahkemesi olduğu kuşkusuzdur.
Dosyanın incelenmesinden; muvazzaf subay adayı olarak subay temel askerlik ve subaylık anlayışı kazandırma eğitimine alınan davacının güvenlik soruşturmasının olumsuz sonuçlanması sebebiyle adaylığına son verildiği, bu işleme karşı açılan davada İdare Mahkemesince dava konusu işlemin iptaline karar verildiği, bu durum üzerine davacının yeniden eğitime başlatıldığı, MSY 33-3 Türk Silahlı Kuvvetleri Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı Personelinin Sağlık Muayene Yönergesinde temin faaliyetleri için alınan sağlık raporunun geçerlilik süresinin 1 yıl olduğu ve eğitime başlatılacağı tarih itibarıyla "muvazzaf subay olur" raporunun geçerlilik süresinin dolduğundan bahisle davalı idarece davacının yeniden sağlık raporu almak üzere gönderildiği Hastane tarafından yapılan muayene sonucunda düzenlenen sağlık kurulu raporunda "muvazzaf subay olamaz" yönünde kanaat bildirildiği ve davalı idarece söz konusu sağlık kurulu raporuna dayanılarak davacının sağlık şartlarını taşımadığından bahisle ilişiğinin kesildiği anlaşılmaktadır.
Uyuşmazlık konusu olayda; Kara Harp Okulu Komutanlığının … tarih ve … sayılı yazısıyla davacıyla aynı durumda olan adayların sağlık kurulu raporlarının kim tarafından onanacağı ve tesis edilecek işlemin bildirilmesinin Milli Savunma Bakanlığına sorulduğu ve söz konusu Bakanlığın sağlık kurulu raporu olumsuz olan adayların ilişiğinin kesilmesi gerektiği yönündeki 16/02/2019 tarihli talimat yazısı ve Kara Harp Okulu Komutanlığının … tarih ve … sayılı emrine istinaden davacının ilişiğinin kesildiği anlaşılmış olup, davacının ilişiğinin kesilmesine yönelik işlemin iptali istemiyle Milli Savunma Bakanlığı'na karşı açılan davada, genel yetki kuralı uyarınca uyuşmazlığın görüm ve çözümünde işlemi tesis eden idarenin bulunduğu yer idare mahkemesi olan Ankara İdare Mahkemesi yetkili bulunmaktadır.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. 2577 sayılı Kanun'un 49. maddesine uygun bulunan temyiz isteminin kabulüne,
2. … Bölge İdare Mahkemesi ... İdari Dava Dairesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının BOZULMASINA,
3. Kullanılmayan …TL yürütmeyi durdurma harcının istemi hâlinde davacıya iadesine,
4. Yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın … Bölge İdare Mahkemesi ... İdari Dava Dairesine gönderilmesine, 09/06/2022 tarihinde kesin olarak oybirliği ile karar verildi.