Esas No: 2020/7627
Karar No: 2022/3991
Karar Tarihi: 09.06.2022
Danıştay 8. Daire 2020/7627 Esas 2022/3991 Karar Sayılı İlamı
Danıştay 8. Daire Başkanlığı 2020/7627 E. , 2022/3991 K.Özet:
Danıştay 8. Dairesi'nin 2020/7627 E., 2022/3991 K. sayılı kararı, \"Dış Kaynaktan Muvazzaf Subay Temini\" kapsamında yapılan sınavlarda başarılı olup muvazzaf subay adayı olarak eğitime alınan davacının, sağlık şartlarını taşımadığı gerekçesiyle ilişiğinin kesilmesi ile ilgilidir. Bu işlemin iptali istemiyle açılan davalarda ilk derece mahkemesi ve istinaf mahkemesi kararları davacı lehine sonuçlanmamıştır. Ancak Danıştay 8. Dairesi, davacının yeniden eğitime başlatıldığı tarih itibarıyla \"muvazzaf subay olur\" raporunun geçerlilik süresinin dolduğunu ve bu nedenle sağlık kurulu raporunda \"muvazzaf subay olamaz\" yönünde kanaat bildirildiğini belirterek, uyuşmazlığın çözümünde işlemi tesis eden idarenin bulunduğu yer idare mahkemesi olan Ankara İdare Mahkemesi'nin yetkili olduğuna karar vermiştir.
İlgili kanun maddeleri ise şu şekildedir:
- 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun \"İdari davalarda genel yetki\" başlıklı 32. maddesi
- MSY 33-3 Türk Silahlı Kuvvetleri Jandarma Genel
"İçtihat Metni"
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2020/7627
Karar No : 2022/3991
TEMYİZ EDEN (DAVACI) : ...
VEKİLİ : Av. ...
KARŞI TARAF (DAVALI) : ...Bakanlığı
VEKİLİ : Av. ...
İSTEMİN KONUSU : ...Bölge İdare Mahkemesi .... İdari Dava Dairesinin ...tarih ve E:..., K:...sayılı kararının, temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Dış Kaynaktan Muvazzaf Subay Temini kapsamında yapılan sınavlarda başarılı olup muvazzaf subay adayı olarak İzmir İli, Güzelbahçe İlçesi, Maltepe Yerleşkesinde temel askerlik ve subaylık anlayışı kazandırma eğitimine alınan davacı tarafından, hakkında yapılan muayene sonucu düzenlenen sağlık kurulu raporunda "muvazzaf subay olamayacağı" belirtildiğinden bahisle 11/03/2019 tarihinde adaylık sürecinin sonlandırılarak ilişiğinin kesilmesine ilişkin işlemin iptaline karar verilmesi istenilmektedir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: .... İdare Mahkemesinin ...tarih ve E:..., K:...sayılı kararında; davacı hakkında ilk olarak Kahramanmaraş Necip Fazıl Şehir Hastanesince yapılan muayene sonucu düzenlenen sağlık raporunda "miyopi" tanısı konularak muvazzaf subay olur kararı verildiği, ikinci olarak sevk edildiği İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi tarafından davacıya "miyop astigmat, bilateral genu varus ve geçirilmiş anksiyete bozukluğu" tanıları konulduğu ve muvazzaf subay olamaz kararı verilerek kesin işlem için tekrar sevkinin uygun görüldüğü, bunun üzerine davacı tarafından sağlık kurulu raporuna itiraz edildiği, itiraz üzerine sevk edildiği Tepecik Eğitim ve Araştırma Hastanesi tarafından da davacıya "miyop astigmat, bilateral genu varus ve geçirilmiş anksiyete bozukluğu" tanılarının konulduğu ve anılan sağlık kurulu raporunun hükme esas alınabilecek nitelikte olduğunun görüldüğü, bu durumda, itiraz üzerine sevk edildiği Tepecik Eğitim ve Araştırma Hastanesi Sağlık Kurulu'nca düzenlenen raporla da sağlık şartları yönünden muvazzaf subay olamayacağı ortaya konulan davacının, Türk Silahlı Kuvvetleri Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı Sağlık Yeteneği Yönetmeliğinin 7/A-4, 16/A-1 ve 57/A-1 maddelerine istinaden Temel Askerlik ve Subaylık Anlayışı Kazandırma Eğitiminden ilişiğinin kesilmesine ilişkin dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiştir.
Bölge İdare Mahkemesi kararının özeti: ...Bölge İdare Mahkemesi .... İdari Dava Dairesince; istinaf başvurusuna konu kararının hukuka ve usule uygun olduğu ve davacı tarafından ileri sürülen iddiaların söz konusu kararın kaldırılmasını sağlayacak nitelikte görülmediği belirtilerek 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 45. maddesinin 3. fıkrası uyarınca istinaf başvurusunun reddine karar verilmiştir.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ ...DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin kabulü ile usul ve yasaya aykırı olan Bölge İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Sekizinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra dosya tekemmül ettiğinden yürütmenin durdurulması istemi hakkında ayrıca bir karar verilmeksizin işin gereği görüşüldü:
İNCELEME VE GEREKÇE:
2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun "İdari davalarda genel yetki" başlıklı 32. maddesinde; "Göreve ilişkin hükümler saklı kalmak şartıyla bu Kanunda veya özel kanunlarda yetkili idare mahkemesinin gösterilmemiş olması halinde, yetkili idare mahkemesi, dava konusu olan idari işlemi veya idari sözleşmeyi yapan idari merciin bulunduğu yerdeki idare mahkemesidir. Bu Kanunun uygulanmasında yetki kamu düzenindendir." hükmü yer almakta olup, dava konusu işleme ilişkin özel bir yetki kuralı da bulunmamaktadır.
Yukarıda aktarılan yasal düzenleme uyarınca 2577 sayılı Kanunda veya özel kanunlarda yetkili idare mahkemesinin gösterilmemiş olması halinde, yetkili idare mahkemesinin, dava konusu olan idari işlemi yapan idari merciin bulunduğu yerdeki idare mahkemesi olduğu kuşkusuzdur.
Dosyanın incelenmesinden; muvazzaf subay adayı olarak subay temel askerlik ve subaylık anlayışı kazandırma eğitimine alınan davacının güvenlik soruşturmasının olumsuz sonuçlanması sebebiyle adaylığına son verildiği, bu işleme karşı açılan davada İdare Mahkemesince dava konusu işlemin iptaline karar verildiği, bu durum üzerine davacının yeniden eğitime başlatıldığı, MSY 33-3 Türk Silahlı Kuvvetleri Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı Personelinin Sağlık Muayene Yönergesinde temin faaliyetleri için alınan sağlık raporunun geçerlilik süresinin 1 yıl olduğu ve eğitime başlatılacağı tarih itibarıyla "muvazzaf subay olur" raporunun geçerlilik süresinin dolduğundan bahisle davalı idarece davacının yeniden sağlık raporu almak üzere gönderildiği Hastane tarafından yapılan muayene sonucunda düzenlenen sağlık kurulu raporunda "muvazzaf subay olamaz" yönünde kanaat bildirildiği ve davalı idarece söz konusu sağlık kurulu raporuna dayanılarak davacının sağlık şartlarını taşımadığından bahisle ilişiğinin kesildiği anlaşılmaktadır.
Uyuşmazlık konusu olayda; Kara Harp Okulu Komutanlığının ...tarih ve ...sayılı yazısıyla davacıyla aynı durumda olan adayların sağlık kurulu raporlarının kim tarafından onanacağı ve tesis edilecek işlemin bildirilmesinin Milli Savunma Bakanlığına sorulduğu ve söz konusu Bakanlığın sağlık kurulu raporu olumsuz olan adayların ilişiğinin kesilmesi gerektiği yönündeki 16/02/2019 tarihli talimat yazısı ve Kara Harp Okulu Komutanlığının ...tarih ve ...sayılı emrine istinaden davacının ilişiğinin kesildiği anlaşılmış olup, davacının ilişiğinin kesilmesine yönelik işlemin iptali istemiyle Milli Savunma Bakanlığı'na karşı açılan davada, genel yetki kuralı uyarınca uyuşmazlığın görüm ve çözümünde işlemi tesis eden idarenin bulunduğu yer idare mahkemesi olan Ankara İdare Mahkemesi yetkili bulunmaktadır.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. 2577 sayılı Kanun'un 49. maddesine uygun bulunan temyiz isteminin kabulüne,
2. ...Bölge İdare Mahkemesi .... İdari Dava Dairesinin ...tarih ve E:..., K:...sayılı kararının BOZULMASINA,
3. Kullanılmayan ...TL yürütmeyi durdurma harcının istemi hâlinde davacıya iadesine,
4. Yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın ...Bölge İdare Mahkemesi .... İdari Dava Dairesine gönderilmesine, 09/06/2022 tarihinde kesin olarak oybirliği ile karar verildi.