Esas No: 2019/4002
Karar No: 2022/4186
Karar Tarihi: 16.06.2022
Danıştay 8. Daire 2019/4002 Esas 2022/4186 Karar Sayılı İlamı
Danıştay 8. Daire Başkanlığı 2019/4002 E. , 2022/4186 K.Özet:
Danıştay Sekizinci Dairesi, İstanbul Üniversitesi'nde doktora öğrencisi olan davacının tez çalışma raporlarını sunmadığı gerekçesiyle başarısız sayılmasına ve ilişiğinin kesilmesine ilişkin dava konusu işlemin hukuka aykırı olduğunu belirtmiştir. İstanbul Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği'nin tez süreci başlığını taşıyan 49. maddesinde, tez izleme komitesi üye değişikliklerinin enstitü ana bilim/ana sanat dalı başkanlıklarının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile yapılabileceği ve tez izleme komitesinin üç üyeden oluşması gerektiği belirtilmiştir. Ancak, yönetmelikte öğrenciye yeni üye belirleme yükümlülüğü getirilmediği vurgulanmıştır. Bu nedenle, tez izleme komitesi üyelerinden birinin emekli olması üzerine başka bir öğretim üyesi atanmayarak, sayısı iki kişiye düşen tez izleme komitesine sunulmadığı gerekçesiyle dava konusu işlem hukuka uygun değildir. Bu sebeple Bölge İdare Mahkemesi kararı bozulmuş, dosya yeniden karar vermek üzere geri gönderilmiştir.
Kanun Maddeleri:
- 2577 sayılı
"İçtihat Metni"
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2019/4002
Karar No : 2022/4186
TEMYİZ EDEN (DAVACI) : …
VEKİLİ : Av. …
KARŞI TARAF (DAVALI) : … Üniversitesi
VEKİLİ : Av. …
İSTEMİN KONUSU : … Bölge İdare Mahkemesi ... İdari Dava Dairesinin … gün ve E:…, K:… sayılı kararının, temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: …. Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalında doktora öğrencisi olan davacının, Aralık 2016 ve Haziran 2017 aylarına ait tez çalışma raporlarını sunmadığından bahisle başarısız sayılmasına ve İstanbul Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği'nin 49. maddesi uyarınca 30.06.2017 tarihi itibarıyla ilişiğinin kesilmesine ilişkin … tarih ve … sayılı işlemin iptali istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: ... İdare Mahkemesince verilen … tarih ve E:…, K:… sayılı kararda; İstanbul Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği'nin 49. maddesinde, tez izleme komitesi üye değişikliklerinin enstitü ana bilim/ ana sanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile yapılabileceğinin belirtildiği, bu hususta öğrenciye bir yükümlülük getirmediği, tez izleme komitesinin üç üyeden oluşacağının ve tez raporlarının doğrudan tez izleme komitesine sunulacağının düzenlendiği; öncelikle davalı idarece, tez raporlarının sunulabileceği üç kişiden oluşan tez izleme komitesinin oluşturulması gerekirken, bu yerine getirilmeden, iki kişiye düşen tez izleme komitesine, Aralık 2016 ve Haziran 2017 raporlarının sunulmadığından bahisle tesis edilen dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle iptaline karar verilmiştir.
Bölge İdare Mahkemesi kararının özeti: … Bölge İdare Mahkemesi ... İdari Dava Dairesince; tez izleme komitesinde yer alan üyelerden birinin emekli olması nedeniyle tez izleme komitesi oluşmayan davacının, ana bilim/ ana sanat dalı başkanlığından yeni tez izleme komitesi oluşturulmasını isteme yükümlülüğünü yerine getirmediğinden, başka bir anlatımla onaltı (16) ay gibi uzun bir süre davacının sessiz kalmış olması karşısında tesis edilen işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı; davacının "vekalet ücretine yönelik" istinaf istemi bakımından, Mahkeme kararının hukuka aykırı bulunarak kaldırılmış ve davanın reddine hükmedilmiş olması nedeniyle davacının istinaf talebinin reddine karar verilmesi gerektiğinden, davacının istinaf başvurusunun reddine; davalı idarenin istinaf başvurusunun kabulüne, Mahkeme kararının kaldırılmasına, davanın reddine karar verilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : İstanbul Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği kapsamında öğrenciye tez izleme komitesinin oluşturulması isteminde bulunma yükümlülüğünün yüklenmemesine ve idarece tez izleme komitesinin oluşturulmamasına karşın, tez izleme raporlarının sunulmadığından bahisle tesis edilen dava konusu işlemin hukuka aykırı olduğu, yargılama devam ederken, doktoradan mezun olduğu ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : İstemin reddi gerektiği savunulmuştur.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …'IN DÜŞÜNCESİ : Hukuka aykırı olduğu anlaşılan Bölge Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Sekizinci Dairesince, 2577 sayılı Yasanın 17. maddesi uyarınca davacının duruşma istemi kabul edilmeyerek, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
İNCELEME VE GEREKÇE:
MADDİ OLAY :
Dava; İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalında doktora öğrencisi olan davacının, Aralık 2016 ve Haziran 2017 aylarına ait tez çalışma raporlarını sunmadığından bahisle başarısız sayılmasına ve İstanbul Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği'nin 49. maddesi uyarınca 30.06.2017 tarihi itibarıyla ilişiğinin kesilmesine ilişkin … tarih ve … sayılı işleminin iptali istemiyle açılmıştır.
İLGİLİ MEVZUAT:
İstanbul Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğinin dava konusu işlemin tesis edildiği tarih itibarıyla yürürlükte olan haliyle ''Tez süreci'' başlığını taşıyan 49. maddesinde; yeterlik sınavında başarılı bulunan öğrenci için, tez konusuna uygun öğretim üyelerinden oluşan tez izleme komitesi önerisinin ilgili ana bilim/ ana sanat dalı başkanlığı tarafından bir ay içerisinde enstitüye bildirileceği ve enstitü yönetim kurulu kararıyla kesinleşeceği; tez izleme komitesinin üç öğretim üyesinden oluşacağı; komitede tez danışmanından başka enstitü ana bilim/ ana sanat dalı içinden ve dışından birer üyenin yer alacağı; ikinci tez danışmanının atanması durumunda ikinci tez danışmanının, dilerse komite toplantılarına katılabileceği; tez izleme komitesinin kurulmasından sonraki dönemlerde, enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile üyelerde değişiklik yapılabileceği kuralına yer verilmiştir.
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
İstanbul Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği'nin bir bütün olarak değerlendirilmesinden, tez izleme komitesi üye değişikliklerinin enstitü ana bilim/ ana sanat dalı başkanlıklarının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile yapılabileceği ve tez izleme komitesinin üç üyeden oluşması gerektiği açık olmakla birlikte; tez izleme komitesi üyelerinde azalma olması durumunda, tez izleme komitesi için yeni bir üye belirlenmesini isteme yönünde öğrenciye yükümlülük yükleyen bir düzenlemenin bulunmadığı anlaşılmıştır.
Olayda; davacının tez danışmanı ve aynı zamanda tez izleme komitesi üyesi olan öğretim üyesinin emekliye ayrılması üzerine, davacıya yeni bir tez danışmanı atanmakla birlikte, tez izleme komitesine başka bir öğretim üyesinin atanmadığı ve davacının, Aralık 2016 ve Haziran 2017 aylarına ait tez çalışma raporlarını sunmadığından bahisle başarısız sayılarak, ilişiğinin kesilmesine ilişkin dava konusu işlemin tesis edildiği anlaşılmıştır.
Bu bakımdan; üç üyeden oluşması gereken tez izleme komitesi üyelerinden birinin emekli olması üzerine, davalı idare tarafından, tez izleme komitesinin oluşumu için yeni bir üye belirlenmesi gerekirken, bu yerine getirilmeden, sayısı iki kişiye düşen tez izleme komitesine, davacının Aralık 2016 ve Haziran 2017 aylarında, tez çalışma raporlarını sunmadığından bahisle tesis edilen dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmadığından, davanın reddi yöndeki Bölge İdare Mahkemesi kararında hukuki isabet görülmemiştir.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. 2577 sayılı Kanun'un 49. maddesine uygun bulunan temyiz isteminin kabulüne,
2. … Bölge İdare Mahkemesi ... İdari Dava Dairesinin … gün ve E:…, K:… sayılı kararının BOZULMASINA,
3. Yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın … Bölge İdare Mahkemesi ... İdari Dava Dairesine gönderilmesine, 16/06/2022 tarihinde kesin olarak oybirliği ile karar verildi.