Danıştay 13. Daire 2020/3737 Esas 2022/2737 Karar Sayılı İlamı

Abaküs Yazılım
13. Daire
Esas No: 2020/3737
Karar No: 2022/2737
Karar Tarihi: 21.06.2022

Danıştay 13. Daire 2020/3737 Esas 2022/2737 Karar Sayılı İlamı

Danıştay 13. Daire Başkanlığı         2020/3737 E.  ,  2022/2737 K.

    "İçtihat Metni"

    T.C.
    D A N I Ş T A Y
    ONÜÇÜNCÜ DAİRE
    Esas No : 2020/3737
    Karar No : 2022/2737

    DAVACI : ...
    Birliği Sendikası
    VEKİLLERİ : Av. ...

    DAVALI : ... Kurumu
    VEKİLLERİ : Av. …

    DAVANIN KONUSU :
    08/12/2020 tarih ve 31328 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren 03/12/2020 tarih ve 9754 sayılı Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu (Kurul) kararının 2. maddesinin iptali istenilmektedir.

    DAVACININ İDDİALARI :
    Sendikalarının, 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu Sözleşme Kanunu'na tâbi olarak enerji hizmet kolunda faaliyet gösteren, ülke genelinde yetkili kamu görevlileri sendikası olduğu, dava konusu Kurul kararının, sendika üyelerinin mali haklarına olumsuz etki ettiğinden bu davanın açılmasında menfaatlerinin bulunduğu, Kurul kararının dava konusu 2. maddesinin açık ve ayrıntılı olarak düzenlenmediği, tüketicilerin bilgi alma hakkının ihlâl edildiği, hiçbir gerekçe gösterilmeden dava konusu maddede yer alan gider kalemlerinin tüketicilere yansıtılmasının hukuka aykırı olduğu, söz konusu düzenlemenin tüketiciye yüksek maliyetli, ancak düşük kaliteli elektrik enerjisi sunulmasına neden olacağı, dava konusu düzenlemenin sosyal devlet ilkesine aykırı olduğu, tüketicilerin sosyal ve ekonomik olarak zor durumda bırakıldığı, gerçek maliyet rakamlarının tarifelere yansıtılmadığı, dava konusu Kurul kararının kamu yararı gözetilmeksizin ihdas edildiği, davalı idare tarafından, 2018-2019 yılı zam oranları dikkate alınarak söz konusu düzenlemelerin yapıldığının belirtildiği, elektrik arz fazlasına rağmen elektrik üretim dağıtım maliyetlerinin tüketicilere gereğinden fazla yansıtılarak elektrik üretim, iletim ve dağıtımının kamusal hizmet niteliğinin göz ardı edildiği, mali yükümlülük getiren düzenlemelerin kanun ile yapılması gerektiği, ayrıca hangi hizmetin karşılığı olarak ödeme yapıldığının ortaya konması gerektiği, dava konusu düzenleme ile elektrik enerjisine ilişkin maliyetlerin tüketicilere yansıtılmasının hukuka aykırı olduğu ileri sürülmektedir.

    DAVALININ SAVUNMASI : Davalı idare tarafından, usule ilişkin olarak, davacı sendika ile dava konusu düzenleme arasında meşru, kişisel ve güncel bir menfaat ilişkisinin bulunmadığı, Kurul kararının dava konusu 2. maddesi kapsamında dağıtım şirketlerinin gelir tavanına henüz bir etkinin yansıtılmadığı, bu nedenle davanın ehliyet yönünden reddine karar verilmesi gerektiği, diğer taraftan, dava konusu düzenlemede, 24/12/2020 tarih ve 9888 sayılı Kurul kararı ile değişiklik yapıldığı, bu nedenle konusu kalmayan dava hakkında karar verilmesine yer olmadığına karar verilmesi gerektiği; esasa ilişkin olarak ise, elektrik dağıtım şirketlerinin 2017-2019 yıllarında (baz dönem) gerçekleşen işletme giderlerinden hareketle dördüncü tarife uygulama dönemi gelir ihtiyacının belirlendiği, şirketlerden mali verilerinin yer aldığı "Düzenleyici Hesap Planı"nın ve diğer yardımcı tabloların incelendiği, şirketlerin önceki yıllara göre makul olmayan artışları ile arızî nitelikte olan giderlerinin gelir düzenlemesinde dikkate alınmadığı, işletme giderleri normalize edilmiş ve belli sınıflara ayrılmış olup ekonometrik yöntemlerle analiz edildiği, nihayetinde Kurul tarafından alınan kararlar ile 21 elektrik dağıtım şirketinin 2021-2025 yıllarını kapsayan dördüncü tarife dönemi için sistem işletim gelir gereksinimlerinin 24/12/2020 tarihinde, sistem işletim gelir tavanlarının ise 29/12/2020 tarihinde onaylandığı, Kurul tarafından belirlenecek genel kalite indikatörü (GKİ) vasıtasıyla kalite faktörü uygulaması haricinde de performans teşvikine yönelik düzenlemeler yapılabileceği, mevzuatta genel kalite indikatörünün, dağıtım şirketinin performansına ilişkin olarak belirlenen ve kalite faktörü haricinde uygulanacak olan performans teşvikine esas değişken olarak tanımlandığı, tarifesi düzenlenen dağıtım şirketlerinin Kurul tarafından belirlenebilecek asgari bir oranda kendi bünyesinde iş yapmalarının GKİ parametresi ile desteklenmesi hâlinde aslında piyasa şartlarında daha uygun birim bedellerle iş yapış şeklinin de desteklenmiş ve teşvik edilmiş olacağı, kısa, orta ve uzun vadede ise bu durumun tüketicilere olumlu yönde yansıyacağının düşünüldüğü, böylelikle piyasa teamülleri, ticarî hayatın basiret ve dürüstlük ilkelerine aykırı şekilde farklı şartlar içeren anlaşmaların olumsuz etkilerinin giderilmesinin amaçlandığı, dava konusu düzenlemenin de bu kapsamda hukuka uygun olarak ihdas edildiği savunulmaktadır.

    DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ ... 'İN DÜŞÜNCESİ : Davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.

    DANIŞTAY SAVCISI ... 'UN DÜŞÜNCESİ :
    Dava, 08/12/2020 tarih ve 31328 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren 03/12/2020 tarih ve 9754 sayılı Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu (Kurul) kararının (karar) 2. maddesinin iptali istemiyle açılmıştır.
    Kararın iptali istenen 2. maddesi, 24/12/2020 tarih ve 9888 sayılı Kurul kararı ile revize edilmiş ise de, yapılan değişiklikle, gelir gereksinimi hesabında dikkate alınan işletme giderlerinden olan ve dava konusu kararda "diğer idarî giderler" şeklinde ifade edilen harcamaların hangi tür giderlerden oluştuğunun sayma suretiyle belirlendiği, dolayısıyla iptali istenen kuralda davacının menfaatini ihlâl eden düzenlemenin yürürlükte kalmaya devam ettiği anlaşıldığından, davalı idarenin konusu kalmayan dava hakkında karar verilmesine yer olmadığına karar verilmesi gerektiği ile davacının bu davayı açmakta ehliyetinin olmadığına ilişkin itirazları yerinde görülmeyerek esasın incelenmesine geçildi.
    4628 sayılı Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunun Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun'un 4. maddesinde, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu'nun, bu Kanun'da yer alan fiyatlandırma esaslarını tespit etmekten, piyasa ihtiyaçlarını dikkate alarak serbest olmayan tüketicilere yapılan elektrik satışında uygulanacak fiyatlandırma esaslarını tespit etmekten ve bu fiyatlarda enflasyon nedeniyle ihtiyaç duyulacak ayarlamalara ilişkin formülleri uygulamaktan ve bunların denetlenmesinden ve piyasada bu Kanuna uygun şekilde davranılmasını sağlamaktan sorumlu olduğu kurala bağlamış; 5. maddesinin beşinci fıkrasının (f) bendinde, iletim, dağıtım, toptan satış ve perakende satış için yapılacak fiyatlandırmaların ana esaslarını tespit etmek ve gerektiğinde ilgili lisans hükümleri doğrultusunda revize etmek Kurul'un yetkileri arasında sayılmıştır.
    6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu'nun 5. maddesinin dördüncü fıkrasının (c) bendinde, "Bu Kanun'da yer alan fiyatlandırma esaslarını tespit etmeye, piyasa ihtiyaçlarını dikkate alarak son kaynak tedariği kapsamında ve/veya serbest olmayan tüketicilere yapılan elektrik satışında uygulanacak fiyatlandırma esaslarını tespit etmeye ve bu fiyatlarda enflasyon dahil ihtiyaç duyulacak diğer ayarlamalara ilişkin formülleri uygulamaya dair yöntemler ve bunların denetlenmesine dair hükümler" ile aynı maddenin (d) bendinde, "Hizmet maliyetlerinin yansıtılmasına dair kurallar"ın, Kurum tarafından çıkarılan yönetmelikte yer alacağı; "Dağıtım faaliyeti" başlıklı 9. maddesinin birinci fıkrasında, piyasa faaliyeti gösteren tüzel kişilerin, bir dağıtım şirketine ve dağıtım şirketi piyasa faaliyeti gösteren tüzel kişilere doğrudan ortak olamayacağı, dağıtım şirketinin dağıtım faaliyeti dışında bir faaliyet ile iştigal edemeyeceği, dağıtım faaliyeti ile birlikte yürütülmesi verimlilik artışı sağlayacak nitelikteki piyasa dışı bir faaliyetin yürütülmesine ilişkin usul ve esasların Kurum tarafından çıkarılan yönetmelikle düzenleneceği, genel aydınlatma, dağıtım sistemi teknik ve teknik olmayan kayıplarını karşılamak amacıyla kullanılmak üzere elektrik enerjisi satın alınması ile sistem teknik ve teknik olmayan kayıplarını karşılamak için sözleşmeye bağlanan enerjinin gerçekleşmeler nedeniyle fazlasının satışının bu hükmün istisnası olduğu kurala bağlamış; aynı Kanun'un 17. maddesinin altıncı fıkrasının (ç) bendinde, düzenlemeye tâbi tarife türlerinden dağıtım tarifelerinin, dağıtım sistemi yatırım harcamaları, sistem işletim maliyeti, teknik ve teknik olmayan kayıp maliyeti, kesme-bağlama hizmet maliyeti, sayaç okuma maliyeti, reaktif enerji maliyeti gibi dağıtım faaliyetlerinin yürütülmesi kapsamındaki tüm maliyet ve hizmetleri karşılayacak bedellerden oluşacağı, dağıtım şirketlerinin tarifelerine esas alınacak teknik ve teknik olmayan kayıplara ilişkin hedef oranların, bu kayıpları düşürmeyi teşvik edecek şekilde Kurul tarafından belirleneceği, Kurul'ca belirlenen hedef oranlarını geçmemek kaydı ile teknik ve teknik olmayan kayıplara ilişkin maliyetlerin dağıtım tarifelerinde yer alacağı ve tüketicilere yansıtılacağı, teknik ve teknik olmayan kayıplara ilişkin hedef oranlarının tespitinin ve değiştirilmesi ile oluşacak maliyetin tarifelerde yer alması ve tüketicilere yansıtılmasına ilişkin usul ve esasların Kurul tarafından düzenleneceği kurala bağlanmıştır.
    4628 ve 6446 sayılı Kanun'lara dayanılarak hazırlanan ve 01/01/2021 tarihinde yürürlüğe giren Elektrik Piyasası Tarifeler Yönetmeliği'nin "Dağıtım tarifesi" başlıklı 9. maddesinde, "(1) Dağıtım tarifesinin, elektrik enerjisinin dağıtım sistemi üzerinden naklinden yararlanan kullanıcılara eşit, taraflar arasında ayrım gözetmeksizin uygulanacak dağıtım sisteminin kullanımına ilişkin bedeller ile tarifenin uygulanmasına ilişkin hüküm ve şartlardan oluşur. (2) Dağıtım sisteminin kullanımına ilişkin bedellerin; ilgili dağıtım şirketi için belirlenen verimlilik hedefine ulaşılması ölçüsünde, dağıtım faaliyetinin yürütülmesi kapsamında gerekli olan yatırım harcamaları ile yatırım harcamalarına ilişkin makul bir getiri sistem işlem maliyeti, teknik ve teknik olmayan kayıp maliyeti, kesme-bağlama hizmet maliyeti, sayaç okuma maliyeti, reaktif enerji maliyeti ve iletim tarifesi kapsamında ödenen tutarlar gibi dağıtım faaliyetinin yürütülmesi kapsamındaki tüm maliyet ve hizmetlerin dikkate alınarak belirlenir. (3) Teknik ve teknik olmayan kayıplara ilişkin maliyetlerin, Kurul'ca belirlenen hedef oranlarını geçmemek kaydı ile dağıtım tarifelerinde yer alır ve tüketicilere yansıtılır. (4) Dağıtım sisteminin kullanımına ilişkin bedellerin belirlenmesi, teknik ve teknik olmayan kayıplara ilişkin hedef oranlarının tespiti ve değiştirilmesi ile oluşacak maliyetin tarifelerde yer alması ve tüketicilere yansıtılmasına ilişkin usul ve esaslar Kurum tarafından çıkarılan tebliğ ile düzenlenir. (6) Dağıtım tarifesinin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar dağıtım şirketlerinin önerileri de değerlendirilerek Kurul tarafından belirlenir." düzenlemesine yer verilmiş; Yönetmeliğin 13. maddesinin birinci fıkrasında da, "(a) Elektriğin tüketicilere güvenilir, yeterli, kaliteli, sürekli ve düşük maliyetli bir şekilde sunulması, (b) Eşit taraflar arasında ayrım gözetmeyen, teşvik esaslı bir düzenleme yapılması, (c) Verimliliğe ilişkin düzenlemeler saklı kalmak kaydıyla tarifeleri düzenlemeye tâbi tüzel kişilerin mali açıdan sürdürülebilirliklerinin sağlanması, (...) (f) Artan verimlilik ve rekabet koşullarına bağlı olarak sağlanan faydaların tüketicilere yansıtılmasının sağlanması" gelir düzenlemesinde esas alınacak hususlar arasında sayılmış; maddenin ikinci fıkrasında, gelir düzenlemesinde, tüzel kişilerin piyasa faaliyetleri ile doğrudan ilişkili olmayan hiç bir unsura yer verilmeyeceği kurala bağlanmıştır.
    Söz konusu düzenlemelerin birlikte değerlendirilmesinde, Kurum'un, 4628 sayılı Kanun'da yer alan fiyatlandırma esasları ile piyasa ihtiyaçlarını dikkate alarak serbest olmayan tüketicilere yapılan elektrik satışında uygulanacak fiyatlandırma esaslarını tespit etmekten sorumlu olduğu, Kurum'un temsil ve karar organı olan Kurul'un, iletim, dağıtım, toptan satış ve perakende satış için yapılacak fiyatlandırmaların ana esaslarını tespit etmek ve gerektiğinde ilgili lisans hükümleri doğrultusunda revize etmek yetkisinin bulunduğu, 6446 sayılı Kanun'un 5. maddesi uyarınca, bu Kanun'da yer alan fiyatlandırma esaslarını tespit etmeye dair yöntemler ile hizmet maliyetlerinin yansıtılmasına dair kuralların Kurum tarafından çıkarılan yönetmelikte yer alacağı, 9. maddesine göre, dağıtım faaliyetleriyle birlikte yürütülmesi verimlilik artışı sağlayacak nitelikteki piyasa dışı bir faaliyetin yürütülmesine ilişkin usul ve esasların Kurum tarafından çıkarılan yönetmelikle düzenleneceği, 17. maddesi uyarınca, dağıtım tarifesinin, dağıtım faaliyetinin yürütülmesi kapsamındaki tüm maliyet ve hizmetleri karşılayacak bedellerden oluştuğu, teknik ve teknik olmayan kayıplara ilişkin maliyetlerin dağıtım tarifelerinde yer alacağı ve tüketicilere yansıtılacağı, buna ilişkin usul ve esasların Kurul tarafından düzenleneceği, Elektrik Piyasası Tarifeler Yönetmeliği'nin 9. maddesine göre, dağıtım sisteminin kullanımına ilişkin bedellerin belirlenmesine ilişkin usul ve esasların Kurum tarafından çıkarılan tebliğ ile düzenleneceği, 13. maddesine göre de, gelir düzenlemesinde, elektriğin tüketicilere güvenilir, yeterli, kaliteli ve düşük maliyetli bir şekilde sunulmasının esas alınacağı, gelir düzenlemesinde, tüzel kişilerin piyasa faaliyetleri ile doğrudan ilişkili olmayan hiçbir unsura yer verilmeyeceği sonucuna varılmaktadır.
    03/12/2020 tarih ve 9754 sayılı Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu kararı ile elektrik dağıtım ve/veya görevli tedarik şirketlerinin halka arzını ve dağıtım şirketlerinin şirket bünyesinde iş yapmalarını teşvik etmek için gelir tavanı hesaplamalarında kullanılan "Genel Kalite İndikatörü (GKİ)" değerleri belirlenmiştir.
    Kararın 1. maddesi uyarınca, elektrik dağıtım ve/veya görevli tedarik şirketlerinin 2021-2025 yıllarını kapsayan dördüncü uygulama döneminin herhangi bir t tarife yılı sonu itibarıyla paylarının doğrudan halka arz edilmesi ve Borsa İstanbul'da işlem görmesi hâlinde Sistem İşletim Gelir Tavanı Hesaplamasında ve Perakende Satış Gelir Tavanı Hesaplaması'nda GKİ %1 olarak uygulanacaktır. Şirketlerin doğrudan pay sahibi/sahipleri olduğu anonim ortaklığın paylarının halka arz edilmesi ve Borsa İstanbul'da işlem görmesi durumunda ise GKİ %0,3 olarak uygulanacaktır.
    Kararın 1. maddesi ile, elektrik dağıtım ve/veya görevli tedarik şirketlerinin, 2021-2025 yıllarını kapsayan dördüncü uygulama döneminden itibaren halka arz edilmeye ve Borsa İstanbul'da işlem görmeye teşvik edilmesi amaçlanmıştır.
    Söz konusu kararın davaya konu 2. maddesinde yer alan ve elektrik dağıtım şirketlerinin şirket bünyesinde iş yapmalarını teşvik etmek için getirilen düzenleme ile de, elektrik dağıtım şirketlerine, yukarıda açıklanan GKİ değerlerine ilave olarak ilgili tarife yılında dikkate alınacak GKİ değeri belirlenmiştir.
    Buna göre elektrik dağıtım şirketleri, şirket bünyesinde yaptıkları harcamaları yani kararın 2. maddesinin (a) bendinde sayılan (malzeme gideri + personel gideri + araç kira gideri + araç bakım onarım gideri + diğer idari giderler) harcamaları yaptıkça daha yüksek bir GKİ değerine ulaşacak ve böylelikle şirketlerin ilgili tarife yılında daha fazla gelir elde etmeleri mümkün olabilecektir. Öte yandan, elektrik dağıtım şirketleri, şirket bünyesi dışında yapılan harcamalara yani kararın 2. maddesinin (b) bendinde sayılan (özel güvenlik gideri + arıza-bakım-onarım gideri + teknoloji gideri + sayaç okuma gideri + ödeme bildirim bırakma gideri + kaçakla mücadele gideri + sayaç sökme takma gideri + diğer idari giderler) harcamalara ağırlık verecek olursa, GKİ değeri azalacaktır.
    Ayrıca, (a) bendinde sayılan harcamalar, toplam harcamaların yarısından daha az olursa, GKİ değeri 0 (sıfır) olarak kabul edilecek ve şirketin ilgili tarife yılındaki gelir tavanı hesaplamasını olumsuz etkileyecektir.
    19/11/2020 tarih ve 31309 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Dağıtım Tarifesinin Düzenlenmesi Hakkında Tebliğ'in 4. maddesinin birinci fıkrasının (cc) alt bendinde, "Genel kalite indikatörü (GKİ)"nin, dağıtım şirketinin performansına ilişkin olarak belirlenen ve kalite faktörü haricinde uygulanacak olan performans teşvikine esas değişkeni ifade ettiği kurala bağlanmıştır.
    Sistem İşletim Gelir Tavanı elektrik dağıtım şirketinin bir tarife yılında sistem işletim faaliyeti için toplayacağı gelirin sınırını ifade etmekte olup nasıl hesaplanacağı Dağıtım Tarifesinin Düzenlenmesi Hakkında Tebliğ'in 20. maddesinde düzenlenmiştir.
    GKİ, yukarıda anılan Tebliğ'in 4. maddesinin birinci fıkrasının (nn) alt bendinde tanımı yapılan "Kalite Faktörü" dışında söz konusu gelir tavanı hesaplamasının bir çarpanı olup, GKİ değeri arttıkça gelir tavanı da yükselmekte, dolayısıyla şirketlerin bir tarife yılı boyunca elde edebilecekleri gelir artmaktadır.
    Davacı, dağıtım şirketlerinin tarife hesaplamalarında, kalite faktörü adı altında bir çarpan bulunmakta iken, tarife hesaplamalarına genel kalite indikatörü adı altında ikinci çarpan katsayısının dahil edilmesiyle dağıtım şirketlerinin gelirinin artacağını, bunun da elektrik faturaları ile tüketicilere yansıtılacağını, bu durumun 6446 sayılı Kanun'un 1. maddesinde belirtilen, elektriğin düşük maliyetli bir şekilde tüketicilerin kullanımına sunulması amacına, dolayısıyla kamu yararına aykırılık oluşturacağını öne sürerek düzenlemenin iptalini istemektedir.
    Dava konusu Kurul Kararı ile, dağıtım şirketlerinin kanunen yürütmek zorunda oldukları dağıtım faaliyetinin dışardan hizmet alma yönteminden ziyade şirket bünyesinde kendi personeli eliyle yürütülmesi amaçlanmış olup, davalı idarenin savunma dilekçesinde yaptığı açıklamalar ile verdiği örneklerin bir arada değerlendirilmesinden, şirketlerin kendi bünyesinde iş yapmaları durumunda bu işlerin dışardan hizmet alınmasına göre daha düşük maliyetlerle gerçekleştirildiği, bunun bir neticesi olarak kendi bünyesinde iş yapma oranını artıran şirketlerin işletme giderleri azalacağından tüketicilerin uzun dönemde daha fazla fayda sağlayacağı sonucuna varılmaktadır.
    6446 sayılı Kanun'un amaçlarından biri tüketicilere düşük fiyatlı elektriğin sunulması olmakla birlikte, elektriğin yeterli, kaliteli, sürekli ve çevreye uyumlu bir şekilde tüketicilerin kullanımına sunulması için, rekabet ortamında özel hukuk hükümlerine göre faaliyet gösteren, mali açıdan güçlü, istikrarlı ve şeffaf bir elektrik enerjisi piyasasının oluşturulması da anılan Kanun'un amaçları arasında sayılmıştır. Bu amaçların gerçekleştirilmesi, piyasada faaliyet gösteren şirketlerin performansıyla da ilgili olup, 4628 sayılı Kanun'un 4. maddesinin ikinci fıkrasında davalı idarenin, piyasa performansının izlenmesinden ve performans standartlarının oluşturulmasından sorumlu olduğu belirtilmiştir. Dolayısıyla, tarifesi düzenlenen şirketler bakımından bir performans standardının belirlenmesi Kanun'a uygun olduğu gibi, kalite faktörü haricinde genel kalite indikatörü belirlenmesinin 6446 sayılı Kanun'un amacına aykırılık oluşturmayacağı açıktır.
    Öte yandan, genel kalite indikatörü belirlenmesi nedeniyle tarifesi düzenlenen şirketler ilave bir gelire hak kazanacak iseler de, şirketlerin tarife hesaplamalarında elde edecekleri bu kazanımın yukarıda da ifade edildiği gibi uzun dönemde tüketiciye fayda olarak yansıyacağı da göz ardı edilmemelidir. Bu nedenle, elde edilen bu kazanımın bir tarife dönemindeki anlık etkisinden hareketle sadece tüketicilere ilave mali yük getireceği sonucuna varılması tarife metodolojisinin tek yönlü değerlendirilmesi anlamına gelmekte olup, tarife düzenlemelerinde tarifesi düzenlenen şirketler ile tüketiciler arasındaki dengenin korunması gerekliliği karşısında, bu çıkarımda hukukî isabet bulunmamaktadır.
    "Genel kalite indikatörü (GKİ)"nin tanımının yapıldığı Dağıtım Tarifesinin Düzenlenmesi Hakkında Tebliğ'in 4. maddesinin birinci fıkrasının (cc) alt bendi ile 4. maddesinin birinci fıkrasının (ç) ve (i) alt bentlerinin ve 8. maddesinin dördüncü fıkrasının ikinci cümlesindeki "tedarikçi ve üreticilerden olan sistem kullanım alacakları ile kaçak tahakkuklarına ait şüpheli ticarî alacak karşılık giderleri" ibaresinin iptali istemiyle bu davada ileri sürülen iddialara benzer nitelikteki iddialarla başka bir davacı tarafından açılan ve Danıştay Onüçüncü Dairesi'nin E:2021/130 sayılı dosyasına kayıtlı davada, 22/04/2021 tarih ve E:2021/130 sayılı kararla yürütmenin durdurulması isteminin reddine karar verildiği de dikkate alındığında, dava konusu kararın üst hukuk normlarına aykırılık taşımadığı değerlendirilmiştir.
    Açıklanan nedenlerle, davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.

    TÜRK MİLLETİ ADINA

    Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi'nce duruşma için taraflara önceden bildirilen 21/06/2022 tarihinde, davacı vekili Av. ... 'nün ve davalı vekili Av. ... 'un geldikleri, Danıştay Savcısı'nın hazır olduğu görülmekle, açık duruşmaya başlandı. Taraflara usulüne uygun olarak söz verilerek dinlendikten ve Danıştay Savcısı'nın düşüncesi alındıktan sonra taraflara son kez söz verilip, duruşma tamamlandı. Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

    MADDİ OLAY VE HUKUKÎ SÜREÇ:
    Elektrik dağıtım ve/veya görevli tedarik şirketlerinin, 2021-2025 yıllarını kapsayan dördüncü uygulama döneminin herhangi bir t tarife yılının genel kalite indikatörü (GKİ) değerlerinin belirlenmesine ilişkin 03/12/2020 tarih ve 9754 sayılı Kurul kararının, 08/12/2020 tarih ve 31328 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmesi üzerine davacı tarafından söz konusu Kurul kararının 2. maddesinin iptali istemiyle bakılan dava açılmıştır.

    İNCELEME VE GEREKÇE :
    USUL YÖNÜNDEN:
    24/12/2020 tarih ve 9888 sayılı Kurul kararıyla, 03/12/2020 tarih ve 9754 sayılı Kurul kararının dava konusu 2. maddesinde değişiklik yapılmışsa da, anılan değişiklikle sonrasında, dava konusu maddede yer alan düzenlemelerin bazılarının, revize edilen Kurul kararının 2. maddesinde de aynen yer aldığından, davalı idarenin usûle yönelik itirazları yerinde görülmeyerek esasın incelenmesine geçildi.


    ESAS YÖNÜNDEN:
    İLGİLİ MEVZUAT:
    4628 sayılı Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunun Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun'un 4. maddesinin ikinci fıkrasında, "Kurum, tüzel kişilerin yetkili oldukları faaliyetleri ve bu faaliyetlerden kaynaklanan hak ve yükümlülüklerini tanımlayan Kurul onaylı lisansların verilmesinden, işletme hakkı devri kapsamındaki mevcut sözleşmelerin bu Kanun hükümlerine göre düzenlenmesinden, piyasa performansının izlenmesinden, performans standartlarının ve dağıtım ve müşteri hizmetleri yönetmeliklerinin oluşturulmasından, tadilinden ve uygulattırılmasından, denetlenmesinden, bu Kanun'da yer alan fiyatlandırma esaslarını tespit etmekten, piyasa ihtiyaçlarını dikkate alarak serbest olmayan tüketicilere yapılan elektrik satışında uygulanacak fiyatlandırma esaslarını tespit etmekten ve bu fiyatlarda enflasyon nedeniyle ihtiyaç duyulacak ayarlamalara ilişkin formülleri uygulamaktan ve bunların denetlenmesinden ve piyasada bu Kanun'a uygun şekilde davranılmasını sağlamaktan sorumludur." kuralına yer verilmiş; 5. maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendinde, "Tüketicilere güvenilir, kaliteli, kesintisiz ve düşük maliyetli elektrik enerjisi hizmeti verilmesini teminen gerekli düzenlemeleri yapmak." Kurul'un görevleri arasında sayılmış; aynı maddenin yedinci fıkrasının (e) bendinde, Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu'nun, ilgili lisans hükümleri uyarınca hazırlanacak olan, Türkiye Elektrik Ticaret ve Taahhüt Anonim Şirketi'nin toptan satış fiyat tarifesini, iletim tarifesini, dağıtım tarifeleri ile perakende satış tarifelerini inceleme ve onaylama konularında yetkili olduğu; (f) bendinde, iletim, dağıtım, toptan satış ve perakende satış için yapılacak fiyatlandırmaların ana esaslarını tespit etmeye ve gerektiğinde ilgili lisans hükümleri doğrultusunda revize etmeye yetkili olduğu kurala bağlanmıştır.
    6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu'nun 1. maddesinde, bu Kanun'un amacının, elektriğin yeterli, kaliteli, sürekli, düşük maliyetli ve çevreyle uyumlu bir şekilde tüketicilerin kullanımına sunulması için, rekabet ortamında özel hukuk hükümlerine göre faaliyet gösteren, mali açıdan güçlü, istikrarlı ve şeffaf bir elektrik enerjisi piyasasının oluşturulması ve bu piyasada bağımsız bir düzenleme ve denetimin yapılmasının sağlanması olduğu belirtilmiş; "Lisans esasları" başlıklı 5. maddesinin dördüncü fıkrasında, "Tarifesi düzenlemeye tâbi lisans sahibi tüzel kişiler için aşağıda belirtilen hususlara ilişkin hükümler Kurum tarafından çıkarılan yönetmelikte yer alır:
    (...)
    c) Bu Kanun'da yer alan fiyatlandırma esaslarını tespit etmeye, piyasa ihtiyaçlarını dikkate alarak son kaynak tedariği kapsamında ve/veya serbest olmayan tüketicilere yapılan elektrik satışında uygulanacak fiyatlandırma esaslarını tespit etmeye ve bu fiyatlarda enflasyon dâhil ihtiyaç duyulacak diğer ayarlamalara ilişkin formülleri uygulamaya dair yöntemler ve bunların denetlenmesine dair hükümler,
    (...)
    d) Hizmet maliyetlerinin yansıtılmasına dair kurallar ile teknik ve teknik olmayan kayıpları asgariye indirecek önlemlerin uygulanmasına dair esasları içeren hükümler, (...)"; "Dağıtım faaliyeti" başlıklı 9. maddesinin birinci fıkrasında, "(...) Dağıtım şirketi, dağıtım faaliyeti dışında bir faaliyetle iştigal edemez. Dağıtım faaliyetiyle birlikte yürütülmesi verimlilik artışı sağlayacak nitelikteki piyasa dışı bir faaliyetin yürütülmesine ilişkin usul ve esaslar Kurum tarafından çıkarılan yönetmelikle düzenlenir. (...)"; "Tarifeler ve tüketicilerin desteklenmesi" başlıklı 17. maddesinin altıncı fıkrasında, "Kurul'ca düzenlemeye tâbi tarife türleri şunlardır:
    (...)
    ç) Dağıtım tarifeleri: Dağıtım şirketleri tarafından hazırlanacak olan dağıtım tarifeleri, elektrik enerjisinin dağıtım sistemi üzerinden naklinden yararlanan tüm gerçek ve tüzel kişilere eşit taraflar arasında ayrım gözetmeksizin uygulanacak hizmetlere ilişkin fiyatları, hükümleri ve şartları içerir. Dağıtım tarifeleri; dağıtım sistemi yatırım harcamaları, sistem işletim maliyeti, teknik ve teknik olmayan kayıp maliyeti, kesme bağlama hizmet maliyeti, sayaç okuma maliyeti, reaktif enerji maliyeti gibi dağıtım faaliyetinin yürütülmesi kapsamındaki tüm maliyet ve hizmetleri karşılayacak bedellerden oluşur. Dağıtım şirketlerinin tarifelerine esas alınacak teknik ve teknik olmayan kayıplara ilişkin hedef oranlar bu kayıpları düşürmeyi teşvik edecek şekilde Kurul tarafından belirlenir. Kurul'ca belirlenen hedef oranlarını geçmemek kaydı ile teknik ve teknik olmayan kayıplara ilişkin maliyetler dağıtım tarifelerinde yer alır ve tüketicilere yansıtılır. Teknik ve teknik olmayan kayıplara ilişkin hedef oranlarının tespiti ve değiştirilmesi ile oluşacak maliyetin tarifelerde yer alması ve tüketicilere yansıtılmasına ilişkin usul ve esaslar Kurul tarafından düzenlenir. (...)" kurallarına yer verilmiştir.
    Elektrik Piyasası Lisans Yönetmeliği'nin "Lisans sahiplerinin genel hak ve yükümlülükleri" başlıklı 29. maddesinin ikinci fıkrasında, lisans sahibinin, lisanstan kaynaklanan yükümlülükleri saklı kalmak koşuluyla, lisansı kapsamındaki faaliyetlerinden, bu Yönetmelik ile belirlenenleri hizmet alımı yolu ile gördürebileceği belirtilmiş; "Hizmet alımı" başlıklı 48. maddesinde, lisans sahibi tüzel kişilerin, lisansları kapsamındaki faaliyetleri ile ilgili olarak hizmet alımı yapabilecekleri konulara yer verilmiştir.
    Elektrik Piyasası Tarifeler Yönetmeliği'nin "Dağıtım tarifesi" başlıklı 9. maddesinde, "(1) Dağıtım tarifesi; elektrik enerjisinin dağıtım sistemi üzerinden naklinden yararlanan kullanıcılara eşit taraflar arasında ayrım gözetmeksizin uygulanacak dağıtım sisteminin kullanımına ilişkin bedeller ile tarifenin uygulanmasına ilişkin hüküm ve şartlardan oluşur.
    (2) Dağıtım sisteminin kullanımına ilişkin bedeller; ilgili dağıtım şirketi için belirlenen verimlilik hedefine ulaşılması ölçüsünde, dağıtım faaliyetinin yürütülmesi kapsamında gerekli olan yatırım harcamaları ile yatırım harcamalarına ilişkin makul bir getiri, sistem işletim maliyeti, teknik ve teknik olmayan kayıp maliyeti, kesme-bağlama hizmet maliyeti, sayaç okuma maliyeti, reaktif enerji maliyeti ve iletim tarifesi kapsamında ödenen tutarlar gibi dağıtım faaliyetinin yürütülmesi kapsamındaki tüm maliyet ve hizmetler dikkate alınarak belirlenir.
    (3) Teknik ve teknik olmayan kayıplara ilişkin maliyetler, Kurul'ca belirlenen hedef oranlarını geçmemek kaydı ile dağıtım tarifelerinde yer alır ve tüketicilere yansıtılır.
    (4) Dağıtım sisteminin kullanımına ilişkin bedellerin belirlenmesi, teknik ve teknik olmayan kayıplara ilişkin hedef oranlarının tespiti ve değiştirilmesi ile oluşacak maliyetin tarifelerde yer alması ve tüketicilere yansıtılmasına ilişkin usul ve esaslar Kurum tarafından çıkarılan tebliğ ile düzenlenir.
    (5) Dağıtım sisteminin kullanımına ilişkin bedeller; bağlantı durumu, tüketim miktarı ve kullanım amacı gibi ölçütler esas alınarak farklı seviyelerde belirlenebilir.
    (6) Dağıtım tarifesinin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar dağıtım şirketlerinin önerileri de değerlendirilerek Kurul tarafından belirlenir. Söz konusu usul ve esaslar tüm dağıtım bölgeleri için ortak belirlenebileceği gibi her bir dağıtım bölgesi için ayrı ayrı da belirlenebilir."; "Gelir düzenleme esasları" başlıklı 13. maddesinde, "(1) Gelir düzenlemesinde aşağıda belirtilen hususlar esas alınır:
    a) Elektriğin tüketicilere güvenilir, yeterli, kaliteli, sürekli ve düşük maliyetli bir şekilde sunulması.
    b) Eşit taraflar arasında ayrım gözetmeyen, teşvik esaslı bir düzenleme yapılması.
    c) Hizmet kalitesi ile iletim ve dağıtımda arz güvenliği gözetilerek verimliliğin artırılması.
    ç) Verimliliğe ilişkin düzenlemeler saklı kalmak kaydıyla tarifeleri düzenlemeye tâbi tüzel kişilerin mali açıdan sürdürülebilirliklerinin sağlanması.
    (...)
    (2) Gelir düzenlemesinde, tüzel kişilerin piyasa faaliyetleri ile doğrudan ilişkili olmayan hiçbir unsura yer verilmez. (...)" kuralları yer almıştır.
    Dağıtım Tarifesinin Düzenlenmesi Hakkında Tebliğ'in "Amaç" başlıklı 1. maddesinde, "Bu Tebliğin amacı, elektrik dağıtım şirketlerinin dağıtım faaliyetinin yürütülmesi kapsamındaki maliyet ve hizmetlerini karşılayacak şekilde dağıtım tarifesinin tespitine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir."; "Kapsam" başlıklı 2. maddesinde, "Bu Tebliğ, elektrik dağıtım tarifelerine esas maliyet ve gelirlerin tespitine ve dağıtım sisteminin kullanımına ilişkin bedellerin hesaplanmasına ilişkin usul ve esasları kapsar." kurallarına yer verilmiş; "Tanımlar" başlıklı 4. maddesinin birinci fıkrasının (cc) bendinde, genel kalite indikatörü (GKİ), dağıtım şirketinin performansına ilişkin olarak belirlenen ve kalite faktörü haricinde uygulanacak olan performans teşvikine esas değişkeni olarak tanımlanmış; "Düzenlemeye esas işletme gideri hesaplamaları" başlıklı 7. maddesinin dokuzuncu fıkrasında, "Malzeme, personel, sayaç okuma, ödeme bildirimi ve ikinci bildirim bırakma, çağrı merkezi ve tüketici hizmetleri, arıza-bakım-onarım, sayaç sökme-takma, kesme-bağlama, kaçakla mücadele, teknoloji, idarî, kira, tahsilat, haberleşme, seyahat, konaklama ve yolluk, özel güvenlik, büro ve matbaa, oda aidat giderleri ile varlık tüm risk, işveren ile üçüncü şahıs mali sorumluluk sigorta giderleri hariç diğer sigorta giderleri, proje yapım giderleri düzenlemeye esas işletme gideri kapsamında değerlendirilir."; on üçüncü fıkrasında, "İşletme giderlerinin kıyaslanması ve analizinde şirketlerin kendi bünyesinde yaptıkları harcamalar ile dışarıdan sağladıkları fayda ve hizmetlere ilişkin farklı yaklaşım ve yöntemler uygulanabilir." kuralları yer almış; "Sistem işletim gelir tavanının (SGTt) hesaplanması" başlıklı 20. maddesinde, dağıtım şirketinin t tarife yılı için sistem işletim gelir tavanının hesaplanmasına ilişkin eşitliğe yer verilmiş; "Hizmet kalitesi ve performans teşviki" başlıklı 22. maddesinde, "(1) t tarife yılı için geçerli kalite faktörü (KFt), ilgili mevzuat kapsamında belirlenen kalite göstergeleri, her bir kalite göstergesi için belirlenen ağırlık katsayıları, yıllar itibarıyla belirlenen hedef ve eşik değerler ile gerçekleşen değerler göz önüne alınarak hesaplanır.
    (2) Kurul tarafından belirlenecek genel kalite indikatörleri (GKİ) vasıtasıyla kalite faktörü uygulaması haricinde de performans teşvikine yönelik düzenlemeler yapılabilir." kuralına yer verilmiştir.
    Perakende Satış Tarifesinin Düzenlenmesi Hakkında Tebliğ'in "Perakende satış gelir tavanının (PSGTt) hesaplanması" başlıklı 10. maddesinde, görevli tedarik şirketinin t tarife yılı için geçerli perakende satış gelir tavanının hesaplanmasına ilişkin eşitliğe yer verilmiştir.
    08/12/2020 tarih ve 31328 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren 03/12/2020 tarih ve 9754 sayılı Kurul kararının 1. maddesinde, "Elektrik dağıtım ve/veya görevli tedarik şirketlerinin 2021-2025 yıllarını kapsayan dördüncü uygulama döneminin herhangi bir t tarife yılı sonu itibarıyla;
    a) Paylarının doğrudan halka arz edilmesi ve ... A.Ş.'de işlem görmesi,
    b) Doğrudan pay sahibi/sahipleri olan anonim ortaklığın paylarının halka arz edilmesi ve ... A.Ş.'de işlem görmesi,
    Durumlarında ilgili elektrik dağıtım ve görevli tedarik şirketinin Dağıtım Tarifesinin Düzenlenmesi Hakkında Tebliğ'in 20. maddesi ile Perakende Satış Tarifesinin Düzenlenmesi Hakkında Tebliğ'in 10. maddesinde belirtilen ilgili tarife yılı Genel Kalite İndikatörünün (GKİt), (a) bendi için %1, (b) bendi için %0,3 olarak uygulanmasına; dava konusu 2. maddesinde - dava açma tarihi itibarıyla yürürlükte olan hâliyle- "Elektrik dağıtım şirketlerinin şirket bünyesinde iş yapmalarını teşvik etmek için aşağıdaki formüle göre hesaplanan değerin de birinci maddede belirtilen GKİt'ye ilave olarak ilgili tarife yılı Genel Kalite İndikatörü (GKİt) olarak dikkate alınmasına;
    a = (malzeme gideri + personel gideri + araç kira gideri + araç bakım onarım gideri + diğer idarî giderler)
    b = (özel güvenlik gideri + arıza-bakım-onarım gideri + teknoloji gideri + sayaç okuma gideri + ödeme bildirimi bırakma gideri + kaçakla mücadele gideri + sayaç sökme takma gideri + diğer idarî giderler)
    {Eğer a/(a+b) < 0,5 ise GKİt = 0,
    a/(a+b) ≥ 0,5 ise GKİt = a/(a+b) x 0,01}
    karar verilmiştir." kuralları yer almıştır.
    HUKUKÎ DEĞERLENDİRME:
    Sözlük anlamı ile "düzenli hâle koymak, düzen vermek, tanzim ve tertip etmek" olarak tanımlanan "düzenleme", kamu hukukunda kural koyma ile eş anlamlıdır. Kural ise; sürekli, soyut, nesnel, genel (kişilik dışı) durumları belirleyen ve gösteren norm olarak tanımlanmaktadır. (ÖZAY İl Han, Günışığında Yönetim, 2017, İstanbul, s. 426)
    İdare, Anayasa ve kanunlardan aldığı yetki ile kural koyma (düzenleme yapma) yetkisine sahiptir. "Kural işlemler" (ya da diğer adıyla genel düzenleyici işlemler), üst hukuk kurallarına uygun olarak hukuk düzenine yeni kural getiren ya da mevcut bir kuralı değiştiren veya kaldıran tek yanlı idarî işlemlerdir. Düzenleme yetkisini kullanarak tüzük, yönetmelik, tebliğ, genelge gibi genel düzenleyici işlemleri yapan idarenin bir işleminin düzenleyici nitelik taşıdığının kabul edilebilmesi için, söz konusu işlemin sürekli, soyut, nesnel, genel durumları belirleyen ve gösteren hükümler içermesi, başka bir anlatımla, belirtilen nitelikte kurallar getirmiş olması gerekmekte olup, bu genel düzenlemelerin üst hukuk kurallarına aykırı hükümler içermemesi zorunludur.
    Düzenleyici kurumlar, ilgili bulundukları sektörde düzenleme ve denetleme görevi üstlenmekte olup, bu kuruluşların temel işlevi, toplumsal ve ekonomik yaşamın temel hak ve özgürlükler ile yakından ilişkili alanlarındaki kamusal ve özel kesim etkinliklerini, birtakım kurallar koyarak düzenlemek, konulan kurallara uyulup uyulmadığını izlemek ve denetlemektir. Elektrik piyasası ile ilgili olarak düzenlemeler yapma yetkisine sahip olan davalı idarenin, 4628 ve 6446 sayılı Kanun'larla kendisine tanınan bu yetkiyi dava konusu kuralları kabul etmek suretiyle kullandığı görülmektedir.
    Dava dosyasının incelenmesinden, 03/12/2020 tarih ve 9754 sayılı Kurul kararıyla, elektrik dağıtım ve/veya görevli tedarik şirketlerinin, 2021-2025 yıllarını kapsayan dördüncü uygulama döneminin herhangi bir t tarife yılı sonu itibarıyla paylarının halka arz edilerek Borsa İstanbul A.Ş.'de işlem görmesini ve elektrik dağıtım şirketlerinin şirket bünyesinde iş yapmalarını teşvik etmek amacıyla dağıtım şirketlerinin performansına ilişkin olarak belirlenen, kalite faktörü haricinde, gelir tavanı hesaplamalarında uygulanacak olan performans teşvikine esas genel kalite indikatörü (GKİ) değerlerinin belirlendiği anlaşılmıştır.
    Kurul kararının 1. maddesinde, elektrik dağıtım ve/veya görevli tedarik şirketlerinin 2021-2025 yıllarını kapsayan dördüncü uygulama döneminin herhangi bir t tarife yılı sonu itibarıyla paylarının doğrudan halka arz edilmesi ve Borsa İstanbul A.Ş.'de işlem görmesi durumunda, sistem işletim gelir tavanı ile perakende satış gelir tavanının hesaplanmasında ilgili tarife yılı GKİt değerinin %1; şirketlerin doğrudan pay sahibi/sahipleri olduğu anonim ortaklığın paylarının halka arz edilmesi ve Borsa İstanbul A.Ş.'de işlem görmesi durumunda ise ilgili tarife yılı GKİt değerinin %0,3 olarak uygulanmasına karar verilmiştir.
    Kurul kararının dava konusu 2. maddesinde ise, elektrik dağıtım şirketlerinin kendi bünyesinde iş yapmalarını teşvik etmek için, söz konusu düzenleme kapsamında yer verilen formüle göre hesaplanan değerin de 1. maddede belirtilen GKİt'ye ilave olarak ilgili tarife yılı GKİt olarak dikkate alınması gerektiği ifade edilmiştir.
    Dağıtım Tarifesinin Düzenlenmesi Hakkında Tebliğ'in 22. maddesinin ikinci fıkrasında, Kurul tarafından belirlenecek genel kalite indikatörleri vasıtasıyla kalite faktörü uygulaması haricinde de performans teşvikine yönelik düzenlemeler yapılabileceği belirtilmiştir.
    Bu kapsamda, Kurum tarafından, 2021-2025 yıllarını kapsayan dördüncü uygulama döneminde bu parametrenin ne olabileceği konusunda çalışmalara başlanmış, sektör paydaşlarından gelen talepler de dikkate alınmak suretiyle, dağıtım şirketlerinin mevzuat uyarınca yürütmek zorunda oldukları dağıtım faaliyetinin dışardan hizmet alma yönteminden ziyade şirket bünyesinde, kendi personeli eliyle yürütülmesinin teşvik edilmesi durumunda, yürütülmesi gereken iş ve işlemlerde görev alacak personelin seçilmesinde, eğitilmesinde ve çalıştırılmasında gerekli dikkat ve özenin gösterilmesi suretiyle belli alanlarda uzmanlaşmaya gidilebileceği, personelin kıdem süresinin artmasıyla şirketlerin düzenlemeye esas işletme giderlerindeki birim maliyetlerinin düşebileceği, bu durumun, hizmet kalitesinde bir artışı da beraberinde getireceğinden, dağıtım şirketlerinin asgari bir oranda kendi bünyelerinde iş yapmalarının GKİ parametresi ile desteklenmesi durumda aslında piyasa şartlarında daha uygun birim bedellerle iş yapılmasınının da teşvik edileceğinden, uzun vadede bu durumdan tüketicilerin olumlu yönde etkileneceği değerlendirilmesinde bulunulmak suretiyle Dağıtım Tarifesinin Düzenlenmesi Hakkında Tebliğ kapsamında, düzenlemeye esas işletme giderleri kapsamında yer alan giderler dikkate alınarak dava konu düzenlemeyle, dağıtım şirketlerinin kendi bünyelerinde asgari %50 oranında iş yapma durumunun genel kalite indikatörü olarak belirlendiği anlaşılmaktadır.
    Bu itibarla, yukarıda yapılan değerlendirmeler çerçevesinde, davalı idarenin, dağıtım tarifelerini belirleme yetkisini kullanırken, tüketicilere kaliteli, sürekli ve düşük maliyetli elektriğin ulaştırılmasını sağlamayı ve dağıtım faaliyetinin sürdürülebilmesi için gereken gelir ihtiyacını mevzuat doğrultusunda belirlemeyi esas aldığı, 6446 sayılı Kanun'un amacı gözetilerek, elektrik dağıtım şirketlerinin şirket bünyesinde iş yapmalarını teşvik etmek amacına matuf 03/12/2020 tarih ve 9754 sayılı Kurul kararının dava konusu 2. maddesinde yer alan düzenlemede hukuka aykırılık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.

    KARAR SONUCU :
    Açıklanan nedenlerle;
    1. DAVANIN REDDİNE,
    2. Ayrıntısı aşağıda gösterilen toplam ... -TL yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılmasına,
    3. Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca ... -TL vekâlet ücretinin davacıdan alınarak davalı idareye verilmesine,
    4. Posta giderleri avansından artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra davacıya iadesine,
    5. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu'na temyiz yolu açık olmak üzere, 21/06/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.

    Hemen Ara