Esas No: 2021/1192
Karar No: 2022/3813
Karar Tarihi: 22.06.2022
Danıştay 2. Daire 2021/1192 Esas 2022/3813 Karar Sayılı İlamı
Danıştay 2. Daire Başkanlığı 2021/1192 E. , 2022/3813 K."İçtihat Metni"
T.C.
D A N I Ş T A Y
İKİNCİ DAİRE
Esas No : 2021/1192
Karar No : 2022/3813
TEMYİZ EDEN (DAVACI) : …
KARŞI TARAF (DAVALI) : … Kaymakamlığı
VEKİLİ : Av. …
İSTEMİN KONUSU : ... İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:…, K:… sayılı kararın, dilekçede yazılı nedenlerle 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava Konusu İstem : Dava; Gaziantep ili … İlçe Emniyet Müdürlüğü emrinde polis memuru olarak görev yapan davacı tarafından; 2013 yılı performans değerlendirme puanının 2,96 olarak belirlenmesine ilişkin işlemin iptali istemiyle açılmıştır.
İlk Derece Mahkemesi Kararının Özeti : ... İdare Mahkemesinin temyize konu kararıyla; mevzuat hükümleri ile dava dosyasında yer alan bilgi ve belgeler birlikte değerlendirildiğinde, Gaziantep İli … İlçe Emniyet Müdürlüğü emrinde polis memuru olarak görev yapan davacı hakkında 2,96 olarak düzenlenen 2013 yılı performans değerlendirme formunda 1. değerlendirme amiri ile 2. değerlendirme amiri arasında puanlama yönünden bir uyumun görüldüğü, davacının gerek 2013 yılında almış olduğu yazılı ikaz ve hakkında süren bir çok disiplin soruşturmasının bulunması ve bu soruşturmalar sonrası sübut bulan fiilleri nedeniyle davacı hakkında düzenlenen 2013 yılı performans değerlendirme puanında hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle davanın reddine hükmedilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davacı tarafından; 2013 yılı içerisinde görevi ile ilgili ya da görevi sırasında verilmiş bir disiplin cezası bulunmadığı, hakkında düzenlenen performans notuna gerekçe olarak gösterilen bilgi ve belgelerin 2013 yılı dışında cereyan ettiği, bunların bir kısmının iptal edildiği, bir kısmının ceza tayinine mahal olmadığı kararıyla sonuçlandığı, bir kısmının ise mahkeme safahatının devam ettiği, 2013 yılı öncesi veya sonrası meydana gelen olayların delil olarak sunulmasının hukuka aykırı olduğu ileri sürülerek İdare Mahkemesi kararının bozulması istenilmektedir.
KARŞI TARAFIN CEVABI : Cevap verilmemiştir.
DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin kabulü ile İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay İkinci Dairesince, Danıştay (Kapatılan) Onaltıncı Dairesi tarafından, Danıştay Başkanlık Kurulunun 01/08/2016 günlü, K:2016/32 sayılı kararının "Ortak Hükümler" kısmının 1. fıkrası uyarınca Danıştay Beşinci Dairesine, Danıştay Beşinci Dairesi tarafından ise, Danıştay Başkanlık Kurulunun 18/12/2020 günlü, K:2020/62 sayılı kararının "Ortak Hükümler" kısmının 6. fıkrası gereğince, ayrıca bir gönderme kararı verilmeksizin Dairemize iletilen dosyada, Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
İNCELEME VE GEREKÇE :
MADDİ OLAY :
Gaziantep ili … İlçe Emniyet Müdürlüğü emrinde polis memuru olarak görev yapan davacı tarafından; 2013 yılı performans değerlendirme puanı 2,96 olarak belirlenmiş, bu nota karşı yapılan itirazın reddi üzerine temyizen incelenmekte olan dava açılmıştır.
İLGİLİ MEVZUAT :
04/07/2012 günlü, 28343 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Emniyet Genel Müdürlüğü Kurum İçi Bireysel Performans Değerlendirme Yönetmeliğinin; "Değerlendirme zamanı" başlıklı 8. maddesinde; "Yıllık değerlendirme, aday memurlar hariç olmak üzere, 1 Ocak-31 Aralık tarihleri arası dönemi kapsar." hükmüne, "Formlar" başlıklı 9. maddesinde; ''Personelin performansının değerlendirilmesinde performans gözlem ve takip formu ile performans değerlendirme formu olmak üzere iki form kullanılır. Personelin performans değerlendirme puanını belirleyen esas form performans değerlendirme formudur.'' hükmüne, "Performans Gözlem ve Takip Formu" başlıklı 10.maddesinde; '' (...) (2) Değerlendirme amirleri, personelinin çalışmalarını takip ederek performans değerlendirme formundaki değerlendirme ölçütleri doğrultusunda olumlu ya da olumsuz olarak kayda değer gördüğü hususları içeren mütalaalarını, PBS’ de bulunan performans gözlem ve takip formuna tarih, konunun özeti ve konu ile ilgili mütalaasını belirterek kaydeder. (...) (6) Personelin "Gözlenen performans ortalamanın çok üzerinde' veya 'Gözlenen performans ortalamanın çok altında" ölçekleri seçilerek değerlendirilebilmesi için performans gözlem ve takip formunda ilgili performans alanlarının her birindeki performans değerlendirme ölçütlerinden en az biri için bu değerlendirmeler ile irtibatlı olacak en az bir olumlu veya olumsuz kaydın bulunması zorunludur. Bu şekilde girilen bilgilerin personelin iş performansını etkileyecek nitelikte olumsuz davranışlar içermesi gerekir. (...) (8) (...) performans gözlem ve takip formunun doldurulup doldurulmayacağı ve buna ilişkin hususlar Kurul tarafından alınacak ilke kararları ile belirlenir. (...)'' hükmüne, ''Performans Değerlendirme Formu" başlıklı 12. maddesinde; "(1) Personelin kimlik bilgileri, çalıştığı birim ve görevine ilişkin bilgilerin de yer aldığı performans değerlendirme formu aşağıdaki unsurları içerir. (...) b) Performans değerlendirme ölçütleri: Hakkında performans değerlendirmesi yapılan personelin, performans değerlendirilmesinde kullanılan ve performans değerlendirme alanı içerisinde bulunan görevi ile ilgili göstermesi beklenilen davranışlardır. (...) (5) Performans değerlendirme formu doldurulurken değerlendirilen personelin değerlendirme dönemi içerisindeki PBS’de yer alan; izin, rapor, ödül, sürücü belgesi sınıfı, ceza ve soruşturma bilgileri ile formun doldurulmasında ihtiyaç duyulacak diğer bilgiler, değerlendirme amirlerine PBS’de gösterilir. (...)" hükmüne, "Değerlendirme Ölçeği" başlıklı 13. maddesinin 1. fıkrasında; "Performans Değerlendirme Formundaki değerlendirme ölçütlerinin karşısında aşağıdaki ölçekler yer alır ve bu ölçeklere aşağıdaki puanlar verilir.
a) "Gözlenen performans ortalamanın çok altında" ölçeği: Gözlemlenen davranışın o performans değerlendirme ölçütü için ortalamanın çok altında olduğunu ve bu davranışın çoğu zaman gerçekleştirildiğini ifade eden istisnai bir durumdur. Bu ölçeğin karşılığı 1 puandır.
b) "Gözlenen performans ortalamanın altında, geliştirilmeye ihtiyacı var" ölçeği: Gözlemlenen davranışın o performans değerlendirme ölçütü için ortalamanın altında olduğunu ifade eder ve bu davranışın zaman zaman tekrarlandığını gösterir. Bu ölçeğin karşılığı 2 puandır.
.....
d) "Gözlenen performans ortalamanın çok üzerinde" ölçeği: Gözlemlenen davranışın o performans değerlendirme ölçütü için ortalamanın çok üzerinde olduğunu, ortalamanın üzerinde fazladan gayret gösterildiğini ve bu ortalamanın üzerindeki davranışın sürekli gerçekleştirildiğini ifade eden istisnai bir durumdur. Bu ölçeğin karşılığı 5 puandır. (...) hükmüne yer verilmiştir.
HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
Performans gözlem ve takip formu; personelin performansının yıl boyu izlenmesini, performans değerlendirme formu doldurulurken değerlendirme amirlerinin değerlendirme hatalarına düşmemelerini sağlamayı amaçlayan ve değerlendirme amirinin, doğru, tarafsız, adil ve objektif bir değerlendirme yapabilmesine imkân sağlamak amacıyla, kayıt giren amirin kanaat ve algısına dayalı mütalaasını belirttiği, esas değerlendirmeye hazırlayıcı nitelikte, sadece değerlendirme amirlerinin göreceği ve bilgi edinme hakkı kapsamı dışında olan form olarak tanımlanmış iken, performans değerlendirme formu personelin performans değerlendirme puanını belirleyen form olarak tanımlanmıştır. Performans gözlem ve takip formunun doldurulup doldurulmayacağı ve buna ilişkin hususlar Performans Değerlendirme Kurulu tarafından alınacak ilke kararları ile belirlenecektir.
Değerlendirme bir sistem olarak, personele ilişkin uygulamaların dayanağını oluşturmakta olup, personelin değerlendirilmesi ise; personelin rütbe terfii, gelecekte göstereceği gelişme potansiyeli, eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi, başarı durumunun ortaya çıkması, ödüllendirilmesi, ücretinin artırılması, görev yerinin değiştirilmesi, görevine son verilmesi, emekliye ayrılması gibi amaçlara hizmet etmektedir.
Yukarıda belirtilen hukuki düzenlemelerden de anlaşılacağı üzere, performans değerlendirme notu; her yıl için yeniden düzenlenen, ilgilinin o yıl içindeki mesleki bilgisini, deneyimini, tutum ve davranışlarını yansıtan ve tüm bu hususların yetkili amirlerince değerlendirilmesinden sonra oluşan bir hukuki belgedir.
Esas değerlendirmeye hazırlayıcı nitelikte olan performans gözlem ve takip formunda (2, 3 ve 4) ölçeğinde değerlendirme yapmak için veri girişi zorunluluğu bulunmasa da, esas işlem olan performans değerlendirme notu verme konusunda, özellikle " (2) Gözlenen performans ortalamanın altında, geliştirilmeye ihtiyacı var" değerlendirmesinde idareye tanınan takdir yetkisinin kamu yararı ve kamu hizmetinin gerekleriyle uyumlu olması ve bu açıdan yargı denetimine tabi bulunduğu kuşkusuzdur.
Performans değerlendirme notuna ilişkin kanaatin oluşmasına etki eden hususların somut bilgi ve belgeye dayandırılması da değerlendirmenin "doğru, tarafsız, adil ve objektif" olması ilkesinin sonucudur.
Performans değerlendirme notu verilirken, amirlerinin memur hakkındaki kanaatini oluşturan unsurların tüm hanelerini ilgilendirecek şekilde belgelendirilmesi mümkün olmamakla birlikte, olumlu ya da özellikle olumsuz yönde bir kanaate varmaya sebep teşkil edebilecek somut bilgi ve belgelerin ortaya konulabilir olması, gösterilecek somut sebeplerin ise ilgili olduğu haneyi veya bunun dışındaki diğer haneleri de etkileyip etkilememesi yönünden bir değerlendirme yapılması, yargı yerince de gerektiği zamanda diğer karinelerle birlikte olayın ele alınarak bir yargıya varılması hukukun gereğidir.
Dosyanın incelenmesinden, polis memuru olan davacının ... günlü, ... sayılı karar ile "3 güne kadar aylıktan kesme"; ... günlü,... sayılı kararla "bir günlük aylıktan kesim"; ... günlü, .... sayılı karar ile de, "bir günlük maaş kesim" cezası ile cezalandırıldığı, hakkında devam eden bir adet soruşturmasının bulunduğu ancak anılan cezalara ilişkin yargılama sürecinin devam ettiği görülmekle birlikte davacı hakkında başkaca bir değerlendirme yapılmaksızın karar verildiği anlaşılmaktadır.
Davacı hakkında düzenlenen performans değerlendirme formu incelendiğinde ise; 1. değerlendirme amirince 3., 7. ve 18. ölçüte 2,00 puan takdir edildiği, 4., 11. ve 18. ölçütlere de 2. değerlendirme amirince 2,00 puan takdir edilmek suretiyle davacının ortalama puanının 2,96 (yeterli ama kendisini geliştirmesi gerekir performans değerlendirme puanı) olarak belirlendiği görülmektedir.
Bu durumda İdare Mahkemesince, mahkeme kararında yer verilen disiplin cezalarına ilişkin yargılama sonucu ve yine davacı hakkında yürütülen soruşturma sonucu da dikkate alınmak suretiyle yeniden bir değerlendirme yapılarak karar verilmesi gerekmektedir.
Bu halde; dava konusu 2013 yılı performans değerlendirme puanının "2,96" olarak belirlenmesine ilişkin işlemin iptali istemiyle açılan davanın reddi yolunda verilen İdare Mahkemesi kararında hukuki isabet görülmemiştir.
KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. DAVACININ TEMYİZ İSTEMİNİN KABULÜNE,
2. ... İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:…, K:… sayılı kararın, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun temyize konu kararın verildiği tarih itibarıyla yürürlükte olan haliyle 49. maddesinin 1/b fıkrası uyarınca BOZULMASINA,
3. Aynı Kanun maddesinin 3622 sayılı Yasa ile değişik 3. fıkrası uyarınca, yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın adı geçen İdare Mahkemesine gönderilmesine,
4. 2577 sayılı Yasa'nın (Geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen) 54. maddesinin 1. fıkrası uyarınca bu kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren onbeş (15) gün içinde Danıştay'da karar düzeltme yolu açık olmak üzere, 22/06/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.