Esas No: 2022/1938
Karar No: 2022/4219
Karar Tarihi: 27.06.2022
Danıştay 12. Daire 2022/1938 Esas 2022/4219 Karar Sayılı İlamı
Danıştay 12. Daire Başkanlığı 2022/1938 E. , 2022/4219 K.Özet:
Devlet Tiyatroları Genel Müdürlüğü tarafından hazırlanan ve davacı tarafından imzalanan Sanat ve Sahne Uygulatıcısı İdari Hizmet Sözleşmesinin disiplin hükümlerinin iptali istemiyle bir dava açılmıştır. Ancak, dava dilekçesinde iptali istenen sözleşmenin tarih ve sayısı ile talep açıkça belirtilmemiştir. Mahkeme, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 14. maddesi ve 15. maddesinin uyarınca dava dilekçesinin reddine, yeni dilekçe için harç alınmamasına ve yenilenmemesi halinde yargılama giderlerinin davacı üzerinde bırakılmasına karar vermiştir. Kanunun detaylı açıklaması aşağıdadır:
- 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 3. maddesi: Davanın konusu ve sebepleri ile dayandığı delillerin, davaya konu olan idarî işlemin yazılı bildirim tarihinin gösterileceği belirtilir.
- 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 14. maddesi: Dava dilekçeleri üzerinde yapılacak ilk incelemede dilekçelerin 3. ve 5. maddelere uygun olup olmadıkları yönlerinden de incelenir.
- 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 15. maddesi: Dava dilekçelerinin kabul edilebilmesi için 3. maddede belirtilen hususların yanı sıra, dava açma süresinin doldurulmuş olması ve harcın yatırılmış olması gerekmektedir. Dava dilekçelerinin 3. maddede belirtilen şekle uygun olmamas
"İçtihat Metni"
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONİKİNCİ DAİRE
Esas No : 2022/1938
Karar No : 2022/4219
DAVACI : ...
VEKİLİ : Av. ...
DAVALI : ... Genel Müdürlüğü
DAVANIN KONUSU : Devlet Tiyatroları Genel Müdürlüğü tarafından hazırlanan ve davacı tarafından 16/02/2022 tarihinde imzalanan Sanat ve Sahne Uygulatıcısı İdari Hizmet Sözleşmesinin disiplin hükümlerinin iptali istenilmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onikinci Dairesince; 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 14. maddesi uyarınca Tetkik Hakimi ...'nün açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra işin gereği görüşüldü:
MADDİ OLAY VE HUKUKİ SÜREÇ :
Devlet Tiyatroları Genel Müdürlüğü tarafından hazırlanan ve davacı tarafından 16/02/2022 tarihinde imzalanan Sanat ve Sahne Uygulatıcısı İdari Hizmet Sözleşmesinin disiplin hükümlerinin iptali istemiyle bakılan dava açılmıştır.
İLGİLİ MEVZUAT :
2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 3. maddesinde, dilekçelerde; davanın konusu ve sebepleri ile dayandığı delillerin, davaya konu olan idarî işlemin yazılı bildirim tarihinin gösterileceği; 14. maddesinin üçüncü fıkrasında, dava dilekçeleri üzerinde yapılacak ilk incelemede dilekçelerin 3. ve 5. maddelere uygun olup olmadıkları yönlerinden de inceleneceği; 15. maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinde, 3. maddeye uygun olmayan dava dilekçesinin otuz gün içinde yeniden düzenlenmek veya noksanları tamamlanmak üzere reddedileceği; beşinci fıkrasında ise, dilekçenin reddedilmesi üzerine yeniden verilen dilekçede aynı yanlışlıklar yapıldığı takdirde davanın reddedileceği hükme bağlanmıştır.
Öte yandan, 2577 sayılı Kanun'un "Dava açma süresi" başlıklı 7. maddesinin birinci fıkrasında, dava açma süresinin, özel kanunlarında ayrı süre gösterilmeyen hallerde Danıştayda ve idare mahkemelerinde altmış gün olduğu; dördüncü fıkrasında, ilanı gereken düzenleyici işlemlerde dava süresinin, ilan tarihini izleyen günden itibaren başlayacağı, ancak bu işlemlerin uygulanması üzerine ilgililerin, düzenleyici işlem veya uygulanan işlem ya da her ikisine birden dava açabilecekleri belirtilmiştir.
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Yargılama hukukunun temel ilkelerinden biri de talep ile bağlılıktır. Bu ilke uyarınca, mahkemelerce iptali istenilen idarî işlemle sınırlı olarak inceleme yapılması gerektiğinden, talebin incelemeye elverişli olabilecek nitelikte açık, belirli ve somut olması gerektiği kuşkusuzdur.
Bu itibarla, düzenleyici işlemlere karşı açılan iptal davalarında, iptali istenilen düzenleyici işlemin tarih ve sayısı ile tebliğ veya uygulama tarihinin gösterilmesi zorunlu olmakla birlikte, idarî işlemin unsurları açısından hukuka aykırılık bulunduğu iddiasıyla düzenleyici işlemin tamamının iptali istenebileceği gibi, düzenleyici işlemin eksik düzenleme ya da başka bir nedenle belirli maddelerinin/ibarelerinin hukuka aykırılık sebepleri de belirtilmek suretiyle iptalinin istenebilmesi de mümkündür. Ancak, her durumda iptali istenilen düzenleyici işlemin tarih ve sayısı, tebliğ tarihi ve iptali istenen maddelerinin açıkça belirtilmesi ve bu kısımların davacının menfaatini nasıl etkilediğinin ortaya konulması gerekmektedir.
Dava dilekçesinde; iptali istenen ve Devlet Tiyatroları Genel Müdürlüğü tarafından hazırlanan Sanat ve Sahne Uygulatıcısı İdari Hizmet Sözleşmesinin tarih ve sayısına yer verilmediği gibi, iptali istenen maddelerinin de açıkça belirtilmediği görülmektedir.
Bu itibarla, dava dilekçesinde iptali istenen Sanat ve Sahne Uygulatıcısı İdari Hizmet Sözleşmesinin tarih ve sayısı ile talebin açıkça belirtilmesi ve bu kısımların davacının menfaatini nasıl etkilediğinin ortaya konulması gerekmektedir.
KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 14. maddesinin üçüncü fıkrası ve 15. maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi uyarınca, bu kararın tebliğinden itibaren 30 (otuz) gün içinde, 3. maddeye uygun şekilde ve belirtilen eksiklikler giderildikten sonra yeniden dava açılmak üzere DAVA DİLEKÇESİNİN REDDİNE;
2. 2577 sayılı Kanun'un 15. maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca yeni dilekçe düzenlenerek açılacak dava için ayrıca harç alınmamasına;
3. Yeniden verilen dilekçede de aynı yanlışlıklar yapıldığı takdirde, 2577 sayılı Kanun'un 15. maddesinin beşinci fıkrası uyarınca davanın reddedileceği hususunun davacıya bildirilmesine;
4. Dava dilekçesinin yenilenmemesi halinde, yargılama giderlerinin davacı üzerinde bırakılmasına ve posta gideri avansından artan tutarın davacıya iadesine, 27/06/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.