Danıştay 13. Daire 2022/3596 Esas 2022/3112 Karar Sayılı İlamı

Abaküs Yazılım
13. Daire
Esas No: 2022/3596
Karar No: 2022/3112
Karar Tarihi: 14.09.2022

Danıştay 13. Daire 2022/3596 Esas 2022/3112 Karar Sayılı İlamı

Danıştay 13. Daire Başkanlığı         2022/3596 E.  ,  2022/3112 K.

    "İçtihat Metni"

    T.C.
    D A N I Ş T A Y
    ONÜÇÜNCÜ DAİRE
    Esas No : 2022/3596
    Karar No : 2022/3112

    DAVACI : … Proje Yatırım Taahhüt
    Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi
    VEKİLİ : Av. …

    DAVALI : … Bakanlığı

    DAVANIN KONUSU :
    11/08/2022 tarih ve 31920 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretim Yönetmeliği'nde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik'in iptali istenilmektedir.

    DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …'İN DÜŞÜNCESİ : 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 3. maddesine uygun bulunmayan dava dilekçesinin reddi gerektiği düşünülmektedir.

    TÜRK MİLLETİ ADINA

    Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi'nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dava dilekçesi 2577 sayılı Kanun'un 14. maddesi uyarınca incelendikten sonra gereği görüşüldü:

    MADDİ OLAY VE HUKUKÎ SÜREÇ:
    Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretim Yönetmeliği'nde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik'in, 11/08/2022 tarih ve 31920 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmesi üzerine davacı tarafından dava konusu Yönetmelik değişikliğinin iptali istemiyle bakılan dava açılmıştır.

    İNCELEME VE GEREKÇE :
    USUL YÖNÜNDEN:
    2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 3. maddesinde, idarî davaların, Danıştay, idare mahkemesi ve vergi mahkemesi başkanlıklarına hitaben yazılmış imzalı dilekçelerle açılacağı, dilekçelerde tarafların ve varsa vekillerinin veya temsilcilerinin ad ve soyadları veya unvanları ve adreslerinin, davanın konusu ve sebepleri ile dayandığı delillerin, davaya konu olan idarî işlemin yazılı bildirim tarihinin, tam yargı davalarında uyuşmazlık konusu miktarın gösterileceği, dava dilekçelerinin ve bunlara ekli evrakın örneklerinin karşı taraf sayısından bir fazla olacağı; 14. maddesinin üçüncü fıkrasında, dava dilekçelerinin, görev ve yetki, idarî merci tecavüzü, ehliyet, idarî davaya konu olabilecek kesin ve yürütülmesi gereken bir işlem olup olmadığı, süre aşımı, husumet, 3. ve 5. maddelere uygun olup olmadıkları yönlerinden sırasıyla inceleneceği; 15. maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinde ise, dilekçelerin 3. ve 5. maddelere uygun olmadıklarının tespiti hâlinde, yeniden düzenlenmek veya noksanları tamamlanmak üzere dilekçenin reddine karar verileceği kurala bağlanmıştır.
    Yargılama hukukunun temel ilkelerinden biri taleple bağlılıktır. Bu ilke uyarınca iptali istenen idarî işlemle sınırlı olarak mahkemelerce inceleme yapılması gerekmekte olup, talebin incelemeye konu olabilecek nitelikte açık, belirli ve somut olması gerektiği kuşkusuzdur.
    Dava dilekçesinin "Konu" ile "Netice-i Talep" kısmında, 11/08/2022 tarih ve 31920 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretim Yönetmeliği'nde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik'in iptalinin talep edildiği; dava dilekçesinin "Açıklamalar" kısmında ise, 11/08/2022 tarih ve 31920 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretim Yönetmeliği'nde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik'in 16. maddesiyle, ihtiyaç fazlası enerjinin bedelsiz olarak YEKDEM sistemine aktarılacağı yönünde yapılan düzenlemenin hukuka aykırı olduğu ve iptali gerektiğinin belirtildiği, ancak dava dilekçesinin bu kısmında Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretim Yönetmeliği'nde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik'in diğer maddeleri yönünden herhangi bir açıklamada bulunulmadığından, Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretim Yönetmeliği'nde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik'te yer alan diğer düzenlemelerin de iptalinin istenip istenmediğinin açıklığa kavuşturulması gerekmektedir.
    Bu itibarla, davacının talebi konusunda tereddüt oluştuğundan, davacı tarafından 11/08/2022 tarih ve 31920 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretim Yönetmeliği'nde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik'in hangi maddelerinin/fıkralarının/ibarelerinin iptalinin istendiğinin açık ve tereddüde yer vermeyecek şekilde ortaya konulması, bu kısımların hangi yönlerden hukuka aykırı olduğunun ve davacının menfaatini ne şekilde ihlȃl ettiğinin dava dilekçesinin "Konu", "Açıklamalar" ile "Netice-i Talep" bölümünde bütünlük arz edecek şekilde açıklanması ve dava dilekçesinin ekli evrakıyla birlikte karşı taraf sayısından bir fazla düzenlenerek imzalanması suretiyle yeniden dava açılması gerekmektedir.
    Diğer taraftan, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı'na karşı açılan davanın, doğru hasım olan Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu husumetiyle incelenmesi gerektiğinden, yeniden düzenlenecek dilekçede Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu'nun hasım mevkiinde yer alması gerekmektedir.

    KARAR SONUCU :
    Açıklanan nedenlerle;
    1. 2577 sayılı Kanun'un 15/1-d maddesi uyarınca, bu kararın tebliğinden itibaren 30 gün içinde 3. maddeye uygun şekilde düzenlenerek noksanları tamamlandıktan sonra dilekçe ret kararını veren yargı yeri sıfatıyla Danıştay'da yeniden dava açmakta serbest olmak üzere DİLEKÇENİN REDDİNE,
    2. Aynı Kanun'un 15/5. maddesi hükmüne göre dilekçenin reddi üzerine yeniden verilecek dilekçede aynı yanlışlık yapıldığı takdirde davanın reddedileceğinin davacıya tebliğine,
    3. Davanın yenilenmesi hâlinde yeniden harç alınmamasına,
    4. Davanın yenilenmemesi durumunda kullanılmayan …-TL yürütmeyi durdurma harcı ile posta gideri avansından artan tutarın davacıya iadesine, 14/09/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.

    Hemen Ara