Danıştay 8. Daire 2018/6763 Esas 2022/5246 Karar Sayılı İlamı

Abaküs Yazılım
8. Daire
Esas No: 2018/6763
Karar No: 2022/5246
Karar Tarihi: 29.09.2022

Danıştay 8. Daire 2018/6763 Esas 2022/5246 Karar Sayılı İlamı

     Özet:

Davacı tarafından Dereli ilçesi arasında minibüs ile yolcu taşımacılığı yapılırken dolmuş durağı ruhsatının yenilenmesi talebiyle yapılan başvurunun reddi üzerine açılan davada, İdare Mahkemesi davanın reddine karar vermişti. Ancak Danıştay Sekizinci Dairesi, belediyenin toplu taşıma araçlarının sayı ve güzergahlarının belirlenmesi ve buna yönelik yapılan başvuruların değerlendirilmesi için yetkinin Belediye Meclisi'ne ait olduğunu vurgulayarak, belediye başkanı adına zabıta müdürü tarafından tesis edilen dava konusu işlemde yetki yönünden hukuka uyarlık bulunmadığı sonucuna varmıştır. Bu nedenle İdare Mahkemesinin kararı bozulmuştur.
5393 sayılı Belediye Kanunu'nun 14. maddesinin 1. fıkrasının (a) bendinde; belediyenin, mahallî müşterek nitelikte olmak şartıyla ulaşım, şehir içi trafik hizmetlerini yapma veya yaptırmak belediyenin görev ve sorumlulukları arasında olduğu, 15. maddesinin (p) bendinde; kara, deniz, su ve demiryolu üzerinde işletilen her türlü servis ve toplu taşıma araçları ile taksi sayılarını, bilet ücreti ve tarifelerini, zaman ve güzergâhlarını belirlemek, durak yerleri ile karayolu, yol, cadde, sokak, meydan ve benzeri yerler üzerinde araç park yerlerini tespit etmek ve işletmek belediyenin yetki ve imtiyazları arasında olduğu belirtilmektedir. Aynı kanunun 17.
Danıştay 8. Daire Başkanlığı         2018/6763 E.  ,  2022/5246 K.

    "İçtihat Metni"

    T.C.
    D A N I Ş T A Y
    SEKİZİNCİ DAİRE
    Esas No : 2018/6763
    Karar No : 2022/5246


    Temyiz İsteminde Bulunan (Davacı) : …
    Vekili : Av. …

    Karşı Taraf (Davalı) : … Belediye Başkanlığı
    Vekili : Av. …

    İstemin Özeti : … İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının hukuka aykırı olduğu öne sürülerek, 2577 sayılı Kanunun 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

    Savunmanın Özeti : Savunma verilmemiştir.
    Danıştay Tetkik Hakimi : …
    Düşüncesi : Temyiz isteminin kabulü ile İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

    TÜRK MİLLETİ ADINA
    Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince işin gereği görüşüldü:
    Dava, Giresun ili ile Dereli ilçesi arasında minibüs ile yolcu taşımacılığı yapan davacı tarafından, dolmuş durağı ruhsatının yenilenmesi talebiyle yapılan başvurunun reddine ilişkin … tarih ve … sayılı Giresun Belediye Başkanlığı Zabıta Müdürlüğü işleminin iptali istemiyle açılmıştır.
    İdare Mahkemesince; dava konusu uyuşmazıkta, … tarih ve … sayılı Giresun Valiliği İl Trafik Komisyonu kararıyla Giresun - Dereli arası yolcu taşıma faaliyetinin … Kooperatife verildiği ve 45 araçla sınırlandırıldığı görülmüş, dosyadaki bilgi ve belgeler incelendiğinde ise davacının anılan kooperatife üyelik kaydının bulunmadığı anlaşıldığından, anılan kooperatife üyelik kaydı bulunmayan davacının ruhsatının yenilenemeyeceği sonucuna varıldığı; her ne kadar davacı tarafından, 1987 yılında aldığı bir ruhsatının bulunduğunu iddia edilmekte ise de; … tarih ve … sayılı Giresun Valiliği İl Trafik Komisyonu kararı ile, Giresun ilinde çalışan ticari araçların plakalarının T, D, ve M olarak tespitine ve mevcut ticari araçların 15.04.1997 tarihine kadar plakalarının değiştirilmesine karar verildiği, davacının ise komisyon kararında öngörünen süre içerisinde aracının plakasının M olarak değiştirmediği ve anılan ruhsatın yürürlükte bulunmadığı anlaşıldığından, davacının ruhsatının yenilenmesi talebiyle yaptığı başvurunun reddine ilişkin dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiştir.
    5393 sayılı Belediye Kanunu'nun 14. maddesinin 1. fıkrasının (a) bendinde; belediyenin, mahallî müşterek nitelikte olmak şartıyla ulaşım, şehir içi trafik hizmetlerini yapma veya yaptırmak belediyenin görev ve sorumlulukları arasında olduğu, 15. maddesinin (p) bendinde; kara, deniz, su ve demiryolu üzerinde işletilen her türlü servis ve toplu taşıma araçları ile taksi sayılarını, bilet ücret ve tarifelerini, zaman ve güzergâhlarını belirlemek, durak yerleri ile karayolu, yol, cadde, sokak, meydan ve benzeri yerler üzerinde araç park yerlerini tespit etmek ve işletmek belediyenin yetki ve imtiyazları arasında yer aldığı, aynı Kanunun 17. maddesinde; belediye meclisinin, belediyenin karar organı olduğu düzenlenmiş, 18. maddesinde; belediye meclisinin görev ve yetkilerine, 84. maddesinde ise; bu Kanunla, belediyenin sorumlu ve yetkili kılındığı görev ve hizmetlerle sınırlı olarak, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununda bu Kanun hükümlerine aykırılık bulunması durumunda bu Kanun hükümlerinin uygulanacağı hükmüne yer verilmiştir.
    Davanın, yukarıda anılan mevzuat hükümleri ve dosya içeriğiyle birlikte değerlendirilmesinden; belediye ve mücavir alan sınırları içerisindeki her türlü toplu taşıma araçları ile taksi sayılarını, zaman ve güzergâhlarını, durak yerlerini belirlemenin belediyenin yetki ve imtiyazları arasında yer aldığı açıkça belirtilmekle birlikte, anılan yetkinin belediyenin hangi organı tarafından kullanılacağı hususuna açıkça yer verilmediğinden, bu yetkinin kim tarafından kullanılacağının tespit edilmesi gerekmektedir.
    Belediye meclisinin, belediyenin karar organı olması ve ilgili kanunda gösterilen esas ve usûllere göre seçilmiş üyelerden oluştuğu göz önünde bulundurulduğunda, karar organı olan belediye meclisinin görev ve yetkilerinin, yasada tahdidi olarak sayılan görev ve yetkilerle sınırlı olmadığı, 5393 sayılı Yasa'da belediyenin görev ve yetkileri arasında sayılan diğer konularda da görevli ve yetkili olduğu anlaşılmaktadır.
    Bu durumda; belediyenin yetki ve imtiyazları arasında yer alan toplu taşıma araçlarının sayılarını, zaman ve güzergâhlarını, durak yerlerini belirleme yetkisinin Belediye Meclisi'ne ait olduğu anlaşılmış olup, şehir içi toplu taşıma araçlarının sayı ve güzergahlarının, durak yerlerinin belirlenmesi ve buna yönelik olarak yapılan başvuruların değerlendirilmesi ile gerekli işlemlerin yapılmasına ilişkin yetki yukarıda anılan mevzuat hükümleri uyarınca belediye meclisine ait olduğu halde, belediye başkanı adına zabıta müdürü tarafından tesis edilen dava konusu işlemde yetki yönünden hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
    Açıklanan nedenlerle; … İdare Mahkemesinin temyize konu kararının bozulmasına, dosyanın yeniden bir karar verilmek üzere anılan Mahkemeye gönderilmesine, bu kararın tebliğ tarihini izleyen 15 (onbeş) gün içerisinde kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere, 29/09/2022 tarihinde oybirliği ile karar verildi.

    Hemen Ara