Danıştay 13. Daire 2022/4184 Esas 2022/3650 Karar Sayılı İlamı

Abaküs Yazılım
13. Daire
Esas No: 2022/4184
Karar No: 2022/3650
Karar Tarihi: 13.10.2022

Danıştay 13. Daire 2022/4184 Esas 2022/3650 Karar Sayılı İlamı

     Özet:

Davacı olan .... Ev ve Büro Donanımları Mobilya İmalat Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti., 11/08/2022 tarih ve 31920 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan \"Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretim Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik\"in iptalini istemiştir. Danıştay Onüçüncü Dairesi Tetkik Hâkimi, dava dilekçesinin usul yönünden uygun olmadığını düşünerek reddedilmesi gerektiğini belirtmiştir. Mahkeme, idari davaların taraflarca hitaben yazılmış imzalı dilekçelerle açılacağını ve dilekçelerin belirli, açık ve somut olması gerektiğini hatırlatmıştır. Davacının dilekçesinde, söz konusu düzenleyici işlemin hangi maddelerinin/kısımlarının dava konusu edildiği belli olmadığından, dilekçenin reddine karar verilmiştir. İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 15/1-d maddesi uyarınca, davacının tekrar dava açabilmesi için dava dilekçesinin eksikliklerinin giderilmesi gerektiği ve yeniden aynı hata yapıldığı takdirde davanın reddedileceği belirtilmiştir. Kanunun 3. maddesi, idari davaların nasıl açılacağını, 14. maddesi, dava dilekçelerinin incelenme sıralamasını ve 15/1-d maddesi, dilekçenin eksiklikleri giderildikten sonra yeniden dava açılabilmesini düzenlemektedir.
Danıştay 13. Daire Başkanlığı         2022/4184 E.  ,  2022/3650 K.

    "İçtihat Metni"

    T.C.
    D A N I Ş T A Y
    ONÜÇÜNCÜ DAİRE
    Esas No : 2022/4184
    Karar No : 2022/3650

    DAVACI : … Ev ve Büro Donanımları Mobilya İmalat Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti.
    VEKİLİ : Av. …

    DAVALI : … Kurumu

    DAVANIN KONUSU : 11/08/2022 tarih ve 31920 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan "Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretim Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik"in iptali istenilmektedir.

    DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …'İN DÜŞÜNCESİ : 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 3. maddesine uygun bulunmayan dava dilekçesinin reddi gerektiği düşünülmektedir.

    TÜRK MİLLETİ ADINA
    Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi'nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dava dilekçesi 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 14. maddesi uyarınca incelendikten sonra gereği görüşüldü:

    MADDİ OLAY VE HUKUKİ SÜREÇ :
    11/08/2022 tarih ve 31920 sayılı Resmî Gazete'de "Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretim Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik" yayımlanmıştır.
    Bunun üzerine davacı tarafından 10/10/2022 tarihinde kayıtlara alınan dilekçe ile bakılan dava açılmıştır.

    İNCELEME VE GEREKÇE:
    USUL YÖNÜNDEN:
    2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 3. maddesinde, idarî davaların, Danıştay, idare mahkemesi ve vergi mahkemesi başkanlıklarına hitaben yazılmış imzalı dilekçelerle açılacağı, dilekçelerde tarafların ve varsa vekillerinin veya temsilcilerinin ad ve soyadları veya unvanları ve adreslerinin, davanın konusu ve sebepleri ile dayandığı delillerin, davaya konu olan idarî işlemin yazılı bildirim tarihinin, tam yargı davalarında uyuşmazlık konusu miktarın gösterileceği, dava dilekçelerinin ve bunlara ekli evrakın örneklerinin karşı taraf sayısından bir fazla olacağı; 14. maddesinin üçüncü fıkrasında, dava dilekçelerinin, görev ve yetki, idarî merci tecavüzü, ehliyet, idarî davaya konu olabilecek kesin ve yürütülmesi gereken bir işlem olup olmadığı, süre aşımı, husumet, 3. ve 5. maddelere uygun olup olmadıkları yönlerinden sırasıyla inceleneceği; 15. maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinde ise, dilekçelerin 3. ve 5. maddelere uygun olmadıklarının tespiti hâlinde, yeniden dava açılmak üzere dilekçenin reddedileceği kurala bağlanmıştır.
    Yargılama hukukunun temel ilkelerinden biri taleple bağlılıktır. Bu ilke uyarınca iptali istenen idarî işlemle sınırlı olarak mahkemelerce inceleme yapılması gerekmekte olup, talebin incelemeye konu olabilecek nitelikte açık, belirli ve somut olması gerekmektedir.
    Öte yandan, düzenleyici işlemlere karşı açılan iptal davalarında, idarî işlemin unsurları açısından hukuka aykırılık bulunduğu iddiasıyla düzenleyici işlemin/işlemlerin tamamının iptali istenebileceği gibi, düzenleyici işlemin belirli maddelerinin/ibarelerinin iptalinin istenebilmesi de mümkündür. Ancak, her durumda iptali istenen kısımların açıkça belirtilmesi ve bu kısımların davacının menfaatini nasıl etkilediğinin ortaya konulması gerekmektedir.
    Dosyanın incelenmesinden; dava dilekçesinin "Konu" ile "Netice ve Talep" kısımlarında 11/08/2022 tarih ve 31920 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan "Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretim Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik"in bütününün iptalinin talep edildiği, düzenleyici işlem niteliğindeki dava konusu Yönetmeliğin 23 madde hâlinde çeşitli konularda düzenlemeler içerdiği, bununla birlikte söz konusu düzenlemenin hangi madde/maddelerinin/kısımlarının dava konusu edildiğinin dilekçenin "Konu" ile "Netice ve Talep" kısımlarında açık bir biçimde belirtilmediği, dava dilekçesinin "Açıklamalar" bölümünde ise mezkûr düzenlemelerin yalnızca bir kısmı ile ilişkilendirilebilecek iddialarda bulunulduğu anlaşılmaktadır.
    Bu itibarla, dava dilekçesinden düzenleyici işlemin tamamının mı, yoksa sadece iddialara konu olan belirli bazı maddelerinin mi iptalinin istenildiği hususunda tereddüt oluştuğundan, iptali istenilen düzenleyici işlemin hangi madde/maddelerinin/ibarelerinin/kısımlarının hangi gerekçeyle iptalinin istendiğinin tereddüde yer vermeyecek şekilde açıkça ortaya konulması; bu kısımların her birinin hangi sebeplerle iptallerinin istendiğinin ve davacının menfaatini ne şekilde ihlȃl ettiğinin dava dilekçesinin "Konu", "Açıklamalar" ile "Talep ve Sonuç" bölümlerinde bütünlük arz edecek şekilde ayrı ayrı açıklanması gerekmektedir.

    KARAR SONUCU:
    Açıklanan nedenlerle;
    1. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 15/1-d maddesi uyarınca, bu kararın tebliğinden itibaren 30 (otuz) gün içerisinde 3. maddeye uygun şekilde düzenlenerek noksanları tamamlandıktan sonra dilekçe ret kararını veren yargı yeri sıfatıyla Danıştay'da yeniden dava açmakta serbest olmak üzere DİLEKÇENİN REDDİNE,
    2. Aynı Kanun'un 15/5. maddesi hükmüne göre dilekçenin reddi üzerine yeniden verilecek dilekçede aynı yanlışlık yapıldığı takdirde davanın reddedileceğinin davacıya tebliğine,
    3. Davanın yenilenmesi hâlinde yeniden harç alınmamasına,
    4. Davanın yenilenmemesi durumunda kullanılmayan …-TL yürütmeyi durdurma harcı ile posta gideri avansından artan tutarın davacıya iadesine, 13/10/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.

    Hemen Ara