Danıştay 13. Daire 2022/4204 Esas 2022/3696 Karar Sayılı İlamı

Abaküs Yazılım
13. Daire
Esas No: 2022/4204
Karar No: 2022/3696
Karar Tarihi: 18.10.2022

Danıştay 13. Daire 2022/4204 Esas 2022/3696 Karar Sayılı İlamı

     Özet:

Danıştay 13. Dairesi'nin 2022/4204 Esas ve 2022/3696 Karar numaralı kararında, davacı Ticaret ve Sanayi Odası tarafından 11/08/2022 tarih ve 31920 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan \"Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretim Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik\"in iptali istenmiştir. Ancak Danıştay Tetkik Hâkimi, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 3. maddesine uygun bulunmayan dava dilekçesinin reddedilmesi gerektiğini düşünmektedir. Kanunun 3. maddesi gereği, idari davaların hitaben yazılmış imzalı dilekçelerle açılacağı, dilekçelerde tarafların ve varsa vekillerinin veya temsilcilerinin ad ve soyadları veya unvanları ve adreslerinin, davanın konusu ve sebepleri ile dayandığı delillerin gösterileceği belirtilmiştir. Kanunun 14. maddesi uyarınca, dava dilekçelerinin görev ve yetki, idari merci tecavüzü, ehliyet, idari davaya konu olabilecek kesin ve yürütülmesi gereken bir işlem olup olmadığı, süre aşımı, husumet, 3. ve 5. maddelere uygun olup olmadığı yönlerinden sırasıyla inceleneceği belirtilmiştir. Ayrıca, Kanunun 15. maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinde dilekçelerin 3. ve 5. maddelere uygun olmadıklarının tespiti hâlinde, yeniden dava açılmak üzere dilekçenin reddedileceği kural
Danıştay 13. Daire Başkanlığı         2022/4204 E.  ,  2022/3696 K.

    "İçtihat Metni"

    T.C.
    D A N I Ş T A Y
    ONÜÇÜNCÜ DAİRE
    Esas No : 2022/4204
    Karar No : 2022/3696

    DAVACI : … Ticaret ve Sanayi Odası
    VEKİLİ : Av. …

    DAVALI : … Kurumu

    DAVANIN_KONUSU : 11/08/2022 tarih ve 31920 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan "Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretim Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik"in iptali istenilmektedir.

    DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …'İN DÜŞÜNCESİ : 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 3. maddesine uygun bulunmayan dava dilekçesinin reddi gerektiği düşünülmektedir.

    TÜRK MİLLETİ ADINA
    Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi'nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dava dilekçesi 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 14. maddesi uyarınca incelendikten sonra gereği görüşüldü:

    MADDİ OLAY VE HUKUKİ SÜREÇ :
    11/08/2022 tarih ve 31920 sayılı Resmî Gazete'de "Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretim Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik" yayımlanmış, bunun üzerine davacı tarafından 11/10/2022 tarihinde kayıtlara alınan dilekçe ile bakılan dava açılmıştır.

    İNCELEME VE GEREKÇE:
    USUL YÖNÜNDEN:
    2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 3. maddesinde, idarî davaların, Danıştay, idare mahkemesi ve vergi mahkemesi başkanlıklarına hitaben yazılmış imzalı dilekçelerle açılacağı, dilekçelerde tarafların ve varsa vekillerinin veya temsilcilerinin ad ve soyadları veya unvanları ve adreslerinin, davanın konusu ve sebepleri ile dayandığı delillerin, davaya konu olan idarî işlemin yazılı bildirim tarihinin, tam yargı davalarında uyuşmazlık konusu miktarın gösterileceği, dava dilekçelerinin ve bunlara ekli evrakın örneklerinin karşı taraf sayısından bir fazla olacağı; 14. maddesinin üçüncü fıkrasında, dava dilekçelerinin, görev ve yetki, idarî merci tecavüzü, ehliyet, idarî davaya konu olabilecek kesin ve yürütülmesi gereken bir işlem olup olmadığı, süre aşımı, husumet, 3. ve 5. maddelere uygun olup olmadıkları yönlerinden sırasıyla inceleneceği; 15. maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinde ise, dilekçelerin 3. ve 5. maddelere uygun olmadıklarının tespiti hâlinde, yeniden dava açılmak üzere dilekçenin reddedileceği kurala bağlanmıştır.
    Yargılama hukukunun temel ilkelerinden biri taleple bağlılıktır. Bu ilke uyarınca iptali istenen idarî işlemle sınırlı olarak mahkemelerce inceleme yapılması gerekmekte olup, talebin incelemeye konu olabilecek nitelikte açık, belirli ve somut olması gerekmektedir.
    Öte yandan, düzenleyici işlemlere karşı açılan iptal davalarında, idarî işlemin unsurları açısından hukuka aykırılık bulunduğu iddiasıyla düzenleyici işlemin/işlemlerin tamamının iptali istenebileceği gibi, düzenleyici işlemin belirli maddelerinin/ibarelerinin iptalinin istenebilmesi de mümkündür. Ancak, her durumda iptali istenen kısımların açıkça belirtilmesi ve bu kısımların davacının menfaatini nasıl etkilediğinin ortaya konulması gerekmektedir.
    Dosyanın incelenmesinden; dava dilekçesinin "Konu" ile "Netice ve Talep" kısımlarında 11/08/2022 tarih ve 31920 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan "Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretim Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik"in bütününün iptalinin talep edildiği, düzenleyici işlem niteliğindeki dava konusu Yönetmeliğin 23 madde hâlinde çeşitli konularda düzenlemeler içerdiği, bununla birlikte söz konusu düzenlemenin hangi madde/maddelerinin/kısımlarının dava konusu edildiğinin dilekçenin "Konu" ile "Netice ve Talep" ksıımlarında açık bir biçimde belirtilmediği, dava dilekçesinin "Açıklamalar" bölümünde ise mezkûr düzenlemenin yalnızca bir kısmı ile ilişkilendirilebilecek iddialarda bulunulduğu anlaşılmaktadır.
    Bu itibarla, dava dilekçesinden düzenleyici işlemin tamamının mı, yoksa sadece iddialara konu olan belirli bazı maddelerinin mi iptalinin istenildiği hususunda tereddüt oluştuğundan, iptali istenilen düzenleyici işlemin hangi madde/maddelerinin/ibarelerinin/kısımlarının hangi gerekçeyle iptalinin istendiğinin tereddüde yer vermeyecek şekilde açıkça belirtilmesi; bu kısımların her birinin hangi sebeplerle iptallerinin istendiğinin ve davacının menfaatini ne şekilde ihlȃl ettiğinin dava dilekçesinin "Konu", "Açıklamalar" ile "Netice ve Talep" bölümlerinde bütünlük arz edecek şekilde ayrı ayrı açıklanması, ayrıca Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretim Yönetmeliği kapsamında faaliyette bulunduğunu gösterir belgelerin (çağrı mektubu, bağlantı anlaşması vb.) bir örneğinin dava dilekçesine eklenmesi suretiyle yeniden dava açılması gerekmektedir.

    KARAR SONUCU :
    Açıklanan nedenlerle;
    1. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 15/1-d maddesi uyarınca, bu kararın tebliğinden itibaren 30 (otuz) gün içerisinde 3. maddeye uygun şekilde düzenlenerek noksanları tamamlandıktan sonra dilekçe ret kararını veren yargı yeri sıfatıyla Danıştay'da yeniden dava açmakta serbest olmak üzere DİLEKÇENİN REDDİNE,
    2. Aynı Kanun'un 15/5. maddesi hükmüne göre dilekçenin reddi üzerine yeniden verilecek dilekçede aynı yanlışlık yapıldığı takdirde davanın reddedileceğinin davacıya tebliğine,
    3. Davanın yenilenmesi hâlinde yeniden harç alınmamasına,
    4. Davanın yenilenmemesi durumunda posta gideri avansından artan tutarın davacıya iadesine, 18/10/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.

    Hemen Ara