Esas No: 2022/4254
Karar No: 2022/3853
Karar Tarihi: 26.10.2022
Danıştay 13. Daire 2022/4254 Esas 2022/3853 Karar Sayılı İlamı
Danıştay 13. Daire Başkanlığı 2022/4254 E. , 2022/3853 K.Özet:
Danıştay 13. Dairesi, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu'nun yayımladığı yönetmelik değişikliğine ilişkin davada, dava dilekçesinin 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 14. maddesine uygun olmadığı gerekçesiyle reddedilmesine karar verdi. Dilekçenin konu ve istem kısmında hangi düzenleyici işlemin hangi maddelerinin/kısımlarının iptalinin istendiği açık bir biçimde belirtilmediği için tereddüde yol açtığı vurgulandı. Kararda, yeniden dava açılması durumunda neler yapılması gerektiği de açıklandı.
2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 3. maddesinde, idari davaların, Danıştay, idare mahkemesi ve vergi mahkemesi başkanlıklarına hitaben yazılmış imzalı dilekçelerle açılacağı belirtilmektedir. Dilekçelerde tarafların ve varsa vekillerinin veya tem
"İçtihat Metni"
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No : 2022/4254
Karar No : 2022/3853
DAVACI : ... İnşaat Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti.
VEKİLİ : Av. ...
DAVALI : ... Kurumu
DAVANIN KONUSU :
11/08/2022 tarih ve 31920 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Yönetmelik Değişikliğine ilişkin kararların iptali istenilmektedir.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ ...'İN DÜŞÜNCESİ : 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 3. maddesine uygun bulunmayan dava dilekçesinin reddi gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi'nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dava dilekçesi 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 14. maddesi uyarınca incelendikten sonra gereği görüşüldü:
MADDİ OLAY VE HUKUKİ SÜREÇ :
11/08/2022 tarih ve 31920 sayılı Resmî Gazete'de "Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretim Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik" yayımlanmıştır.
Bunun üzerine davacı tarafından 10/10/2022 tarihinde kayıtlara alınan dilekçe ile bakılan dava açılmıştır.
İNCELEME VE GEREKÇE:
USUL YÖNÜNDEN:
2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 3. maddesinde, idarî davaların, Danıştay, idare mahkemesi ve vergi mahkemesi başkanlıklarına hitaben yazılmış imzalı dilekçelerle açılacağı, dilekçelerde tarafların ve varsa vekillerinin veya temsilcilerinin ad ve soyadları veya unvanları ve adreslerinin, davanın konusu ve sebepleri ile dayandığı delillerin, davaya konu olan idarî işlemin yazılı bildirim tarihinin, tam yargı davalarında uyuşmazlık konusu miktarın gösterileceği, dava dilekçelerinin ve bunlara ekli evrakın örneklerinin karşı taraf sayısından bir fazla olacağı; 14. maddesinin üçüncü fıkrasında, dava dilekçelerinin, görev ve yetki, idarî merci tecavüzü, ehliyet, idarî davaya konu olabilecek kesin ve yürütülmesi gereken bir işlem olup olmadığı, süre aşımı, husumet, 3. ve 5. maddelere uygun olup olmadıkları yönlerinden sırasıyla inceleneceği; 15. maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinde ise, dilekçelerin 3. ve 5. maddelere uygun olmadıklarının tespiti hâlinde, yeniden dava açılmak üzere dilekçenin reddedileceği kurala bağlanmıştır.
Yargılama hukukunun temel ilkelerinden biri taleple bağlılıktır. Bu ilke uyarınca iptali istenen idarî işlemle sınırlı olarak mahkemelerce inceleme yapılması gerekmekte olup, talebin incelemeye konu olabilecek nitelikte açık, belirli ve somut olması gerekmektedir.
Öte yandan, düzenleyici işlemlere karşı açılan iptal davalarında, idarî işlemin unsurları açısından hukuka aykırılık bulunduğu iddiasıyla düzenleyici işlemin/işlemlerin tamamının iptali istenebileceği gibi, düzenleyici işlemin belirli maddelerinin/ibarelerinin iptalinin istenebilmesi de mümkündür. Ancak, her durumda iptali istenen kısımların açıkça belirtilmesi ve bu kısımların davacının menfaatini nasıl etkilediğinin ortaya konulması gerekmektedir.
Dosyanın incelenmesinden, dava dilekçesinin, "Konu" ile "Sonuç ve İstem" kısmında "11/08/2022 tarih ve 31920 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu'nun 12/05/2019 tarihli ve 30772 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan yönetmeliğin değiştirilmesi kararlarının iptali" şeklinde isteme yer verildiği, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu tarafından 11/08/2022 tarihli Resmî Gazete'de yayımlanan Yönetmelik Değişikliği'nin "Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretim Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik" olduğu, söz konusu Yönetmelik Değişikliğinin 23 madde hâlinde çeşitli konularda düzenlemeler içerdiği, bununla birlikte davacı tarafından hangi düzenleyici işlemin iptalinin istenildiği belirtilmediği (iptali istenilen Yönetmelik'in ismine dilekçede yer verilmediği) gibi düzenleyici işlemin hangi maddelerinin iptalinin istenildiğinin de dilekçede açık bir biçimde ifade edilmediği, bu durumun davacı tarafından hangi düzenleyici işlemin hangi madde/maddelerinin/kısımlarının iptalinin istenildiği hususunda çelişki ve tereddüde yol açtığı anlaşılmaktadır.
Bu itibarla, davacı tarafından dava dilekçesinde ileri sürülen iptal gerekçelerine uygun olarak, dava dilekçesinde "Konu", "Sonuç ve İstem" ile "Açıklamalar" kısımları tutarlı olacak ve tereddüde yol açmayacak şekilde, hangi düzenleyici işlemin hangi maddelerinin/ibarelerinin/kısımlarının hangi gerekçeyle iptalinin istendiğinin tereddüde yer vermeyecek şekilde açıkça belirtilmesi, bu kısımların her birinin hangi sebeplerle iptallerinin istenildiğinin ve davacının menfaatini ne şekilde ihlȃl ettiğinin dava dilekçesinin "Konu", "Açıklamalar" ile "Sonuç ve İstem" bölümlerinde bütünlük arz edecek şekilde ayrı ayrı açıklanması suretiyle karşı taraf sayısından bir fazla düzenlenerek imzalanmış dilekçelerle ya da Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sistemi (UYAP) üzerinden güvenli elektronik imza ile yeniden dava açılması gerekmektedir.
Öte yandan, davacı şirket tarafından aynı istem ile Dairemizin 2022/4253 esasına kayıtlı bir davanın daha açıldığı ve anılan davada da 26/10/2022 tarihinde "Dilekçe Ret" kararı verildiği anlaşılmakta olup, davacı şirket tarafından konusu, tarafları ve sebepleri söz konusu dava ile aynı olan işbu davanın açılmasının maddi ve hukuki gerekçelerinin yeniden düzenlenecek dava dilekçesinde açıklanması gerekmektedir.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 15/1-d maddesi uyarınca, bu kararın tebliğinden itibaren 30 (otuz) gün içerisinde 3. maddeye uygun şekilde düzenlenerek noksanları tamamlandıktan sonra dilekçe ret kararını veren yargı yeri sıfatıyla Danıştay'da yeniden dava açmakta serbest olmak üzere DİLEKÇENİN REDDİNE,
2. Aynı Kanun'un 15/5. maddesi hükmüne göre dilekçenin reddi üzerine yeniden verilecek dilekçede aynı yanlışlık yapıldığı takdirde davanın reddedileceğinin davacıya tebliğine,
3. Davanın yenilenmesi hâlinde yeniden harç alınmamasına,
4. Davanın yenilenmemesi durumunda kullanılmayan ...-TL yürütmeyi durdurma harcı ile posta gideri avansından artan tutarın davacıya iadesine, 26/10/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.