Esas No: 2022/11169
Karar No: 2022/16219
Karar Tarihi: 22.11.2022
Yargıtay 6. Ceza Dairesi 2022/11169 Esas 2022/16219 Karar Sayılı İlamı
6. Ceza Dairesi 2022/11169 E. , 2022/16219 K.Özet:
Ceza Dairesi tarafından verilen kararda, nitelikli yağma suçuyla ilgili başvurunun esastan reddedildiği belirtilir. Temyiz başvurusunda bulunan sanıkların müdafiileri, duruşmalı inceleme talebinde bulunurken, 5271 sayılı Ceza Muhakemeleri Kanunu gereğince takdiren duruşma yapıldığı belirtilir. Temyiz sebeplerinin hukuka aykırılıktan kaynaklanması gerektiği ve temyiz başvurusunda belirtilmesi gerektiği açıklandıktan sonra, kararda yer alan hukuki yönlerin incelenmesine geçilir.
Kararda, hüküm fıkrasında uygulama yeri bulunmayan \"işyerinde\" ibaresinin yazım hatası olarak düzeltilebileceği ifade edilir. Yabancı uyruklu sanıkların nüfus ve adli sicil kayıtları ile ilgili hiçbir araştırma yapılmadan, sadece beyan edilen kimlik bilgilerine dayanılarak verilen hükümlerin usul ve kanuna aykırı olduğu belirtilir.
Daha sonra, Geçici Koruma Yönetmeliği'nin yabancıların kayıt işlemleri hakkındaki hükümleri detaylı bir şekilde açıklanır. Yönetmelik kapsamındaki yabancıların kayıtlarının kimlik bilgilerine dayanarak oluşturulabileceği ancak sanıkların fotoğrafı ve parmak izlerinin de usulüne uygun şekilde alınarak kayıtlarının tespit edilmesi gerektiği ifade edilir. Somut olayda, sanıkların Afganistan vatandaşı olduğu ve kimlik bilgilerinin tespit edilmiş olduğu anlaşılmakla birlikte, bu tespitin yeterli olmadığı ve yukarıda bahsedildiği şekilde kayıt işlemlerinin yapılması gerektiği vurgulanır.
Son olarak, kararda yer alan kanun maddeleri şu şekildedir:
- 5271 sayılı Ceza Muhakemeleri Kanunu'nun 288. maddesi (Temyiz, ancak hükmün hukuka aykırı olması nedenine dayanır.)
- 5271 sayılı Ceza Muhakemeleri Kanunu'nun 294. maddesi (Temyiz eden, hükmün neden dolayı bozulmasını istediğini temyiz başvurusunda göstermek zorundadır. Temyiz sebebi ancak hükmün hukuki yönüne ilişkin olabilir.)
- 5271 sayılı Ceza Muhakemeleri Kanunu'nun 301. maddesi (Yargıtay, yalnız temyiz başvurusunda belirtilen hususlar ile temyiz istemi usule ilişkin noksanlardan kaynaklanmışsa, temyiz başvurusunda bunu belirten olaylar hakkında incelemeler yapar.)
- 6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu'nun 91. maddesi
- Geçici Koruma Yönetmeliği'nin (Bakanlar Kurulu Kararının Tarihi: 13.10.2014 No: 2014/6883, Dayandığı Kanunun Tarihi: 04.04.2013 No: 6458, yayımlandığı Resmi Gazetenin Tarihi: 22.10.2014 No: 29153) 21. ve 22. maddeleri
- Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu'nun Uygulanmasına İlişkin Yönetmelik (17 Mart 2016 tarih ve 29656 sayılı Resmi Gazete)
"İçtihat Metni"
MAHKEMESİ :Ceza Dairesi
SUÇ : Nitelikli yağma
HÜKÜMLER : İstinaf başvurusunun esastan reddi
Bölge Adliye mahkemesince verilen hükümler temyiz edilmekle dosya incelenerek, gereği düşünüldü:
Sanıklar müdafiileri duruşmalı inceleme isteminde bulunmuş ise de; 01.02.2018 tarihli ve 7079 sayılı Kanunun 94. maddesi ile değişik 5271 sayılı Ceza Muhakemeleri Kanunun 299. maddesi gereğince takdiren duruşma yapılmıştır.
5271 sayılı CMK'nın 288. maddesinin ''Temyiz, ancak hükmün hukuka aykırı olması nedenine dayanır. Bir hukuk kuralının uygulanmaması veya yanlış uygulanması hukuka aykırılıktır.'', aynı Kanunun 294. maddesinin ''Temyiz eden, hükmün neden dolayı bozulmasını istediğini temyiz başvurusunda göstermek zorundadır. Temyiz sebebi ancak hükmün hukuki yönüne ilişkin olabilir.'' ve aynı kanunun 301. maddesinin ''Yargıtay, yalnız temyiz başvurusunda belirtilen hususlar ile temyiz istemi usule ilişkin noksanlardan kaynaklanmışsa, temyiz başvurusunda bunu belirten olaylar hakkında incelemeler yapar.'' şeklinde düzenlendiği de gözetilerek temyiz dilekçelerinde gösterilen hususlar ile re’sen incelenmesi gereken konular yönünden CMK'nın 288 ve 289. maddeleri kapsamında olduğu belirlenerek anılan sebeplere yönelik yapılan incelemede;
Hüküm fıkrasında uygulama yeri bulunmayan ‘işyerinde’ ibaresinin yazılması mahallinde düzeltilebilir yazım hatası olarak kabul edilmiştir.
Yargıtay Ceza Genel Kurulu'nun 21.04.2015 tarih, 2014/10-623 Esas ve 2015/117 sayılı kararında da yabancı uyruklu olup, yakalandığında üzerinde herhangi bir kimlik belgesi çıkmayan sanığın nüfus ve adli sicil kayıtları ile ilgili hiçbir araştırma yapılmadan sadece beyan edilen kimlik bilgilerine dayanılarak hüküm kurulması usul ve kanuna aykırıdır denilmiştir.
6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu'nun 91'nci maddesinde geçici koruma “ülkesinden ayrılmaya zorlanmış, ayrıldığı ülkeye geri dönemeyen, acil ve geçici koruma bulmak amacıyla kitlesel olarak sınırlarımıza gelen veya sınırlarımızı geçen yabancılara geçici koruma sağlanabilir” şeklinde hüküm altına alınmış, bu kişilerin Türkiye'ye kabulü, Türkiye'de kalışı, hak ve yükümlülüklerinin Bakanlar Kurulu tarafından çıkarılacak yönetmelikle düzenleneceği belirtilmiştir.
6458 sayılı Kanun'un 91'nci maddesi uyarınca çıkartılan Geçici Koruma Yönetmeliği'nin (Bakanlar Kurulu Kararının Tarihi: 13.10.2014 No: 2014/6883, Dayandığı Kanunun Tarihi: 04.04.2013 No: 6458, yayımlandığı Resmi Gazetenin Tarihi: 22.10.2014 No: 29153) 21'nci maddesinde; bu Yönetmelik kapsamındaki yabancıların kayıtları sırasında kimliğine ilişkin belge sunamayan yabancının aksi ispat edilinceye kadar beyanının esas alınacağı, fotoğraf, parmak izi ya da kimlik tespitine elverişli diğer biometrik verilerin esas alınıp merkezi veri tabanına kaydedileceği, mevcut biometrik verilerle eşleştirileceği, kayıt altına alınan yabancıların bilgilerinin derhal Göç İdaresi Genel Müdürlüğüne bildirileceği, yabancıların kayıt bilgilerinin doğum, ölüm, evlilik, boşanma, gönüllü geri dönüş gibi hallerde güncelleneceği, adres kayıt sistemine kaydedilecekleri düzenlemeleri getirilmiş, 22'nci maddesinde ise; kayıt işlemleri tamamlananlara, valilikler tarafından geçici koruma kimlik belgesi düzenleneceği, geçici koruma kimlik belgesi verilenlere, 25.04.2006 tarihli ve 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanunu kapsamında yabancı kimlik numarası verileceği belirtilmiştir.
6458 sayılı Kanun'un 121. maddesine dayanılarak çıkartılan Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanununun Uygulanmasına İlişkin Yönetmelik 17 Mart 2016 tarih ve 29656 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
Somut olayımızda ise: sanıkların Afganistan vatandaşı olduğu ve kendi beyanlarına göre kimlik bilgilerinin tespit edilmiş olduğunun anlaşılması, soruşturma makamınca sanıkların beyanı üzerine tespit edilen kimlik bilgileri ile kolluk tarafından tespit edilen parmak izlerinin ve fotoğraflarının ve ayrıca dosya içerisinde bulunan vekaletname aslının da eklenerek Göç İdaresi Genel Müdürlüğüne gönderilerek Geçici Koruma Yönetmeliğinin 21 ve 22'nci maddeleri uyarınca suça sürüklenen çocuğun Türkiye'ye kabul edilen yabancılardan olup olmadığının ve varsa yabancı kimlik numaraları ile adres kayıt sistemindeki kayıtlarının tespit edilmesi, şayet kimliğinin bu şekilde belirlenmesinin mümkün olmaması halinde ise bu kez sanıkların fotoğrafı karara yapıştırılmak, parmak izlerinin ise usulüne uygun şekilde alınarak karara eklenmesi suretiyle hükümlülüğe karar verilmesi gerekirken, 5271 sayılı CMK'nın 209. maddesine aykırı davranılması,
Bozmayı gerektirmiş, sanıklar ... ve ... müdafiilerinin temyizı istemleri bu itibarla yerinde görülmüş olduğundan, hükümlerin açıklanan nedenle tebliğnameye aykırı olarak BOZULMASINA, CMK’nın 304/1. maddesi uyarınca dosyanın ... 13.Ağır Ceza Mahkemesine, gönderilmek üzere Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığına iadesine, 22.11.2022 gününde oy birliğiyle karar verildi.