Yargıtay 18. Hukuk Dairesi 2014/18408 Esas 2014/17793 Karar Sayılı İlamı

Abaküs Yazılım
18. Hukuk Dairesi
Esas No: 2014/18408
Karar No: 2014/17793
Karar Tarihi: 08.12.2014

Yargıtay 18. Hukuk Dairesi 2014/18408 Esas 2014/17793 Karar Sayılı İlamı

     Özet:

Dava, Kamulaştırma Yasası uyarınca kamulaştırma bedelinin tespiti ve taşınmaz malın idare adına tescili isteğiyle açılmıştır. Mahkeme, davanın kabulüne karar vermiş, ancak karar bilirkişi raporundaki hatalı değerlerden dolayı temyiz edilmiştir. Yargıtay, tarım arazilerinin kamulaştırma bedelinin tespiti için kullanılacak ürünlerin ortalama verim, üretim gideri ve toptan satış fiyatına ilişkin verilerin, mahkeme veriliği tarihindeki gıda, tarım ve hayvancılık müdürlüğü verilerine dayalı olarak belirlenmesi gerektiğini belirtmiştir. Mahkeme, bu esaslara uygun şekilde bilirkişi raporu hazırlanmadan hüküm vermiştir. Bu nedenle, Yargıtay, mahkeme kararının bozulmasına karar vermiştir.
Kanun maddeleri:
- Kamulaştırma Yasası'nın 4650 Sayılı Yasayla değişik 11. maddesinin 1.fıkrasının (f) bendi
- Kamulaştırma Yasası'nın 4650 Sayılı Yasayla değişik 15. maddesinin son fıkrası
18. Hukuk Dairesi         2014/18408 E.  ,  2014/17793 K.
"İçtihat Metni"

MAHKEMESİ . Asliye Hukuk Mahkemesi

Dava dilekçesinde, Kamulaştırma Yasasının 4650 Sayılı Yasayla değişik hükümleri uyarınca, kamulaştırma bedelinin tespiti ve taşınmaz malın idare adına tescili istenilmiştir. Mahkemece davanın kabulüne karar verilmiş, hüküm taraf vekillerince temyiz edilmiştir.

Y A R G I T A Y K A R A R I

Temyiz istemlerinin süresi içinde olduğu anlaşıldıktan sonra dosyadaki bütün kağıtlar okunup gereği düşünüldü:
Dosyadaki yazılara, kararın dayandığı kanıtlarla yasal gerektirici nedenlere ve özellikle kanıtların takdirinde bir isabetsizlik görülmemesine göre sair temyiz itirazları yerinde değildir.
Ancak;
2942 Sayılı Yasanın 4650 Sayılı Yasa ile değişik 11. maddesinin 1.fıkrasının (f) bendi uyarınca bilirkişi kurulu, arazi niteliğindeki taşınmazın kamulaştırma tarihindeki mevki ve şartlarına göre ve olduğu gibi kullanılması halinde getireceği net gelirini esas tutarak bedelin tespitinde etkili olacak bütün nitelik ve unsurların ayrı ayrı değerini belirtmek suretiyle ve ilgililerin de beyanını dikkate alarak gerekçeli bir değerlendirme raporuna dayalı olarak taşınmazın değerini tespit etmelidir. Yargıtay’ın yerleşmiş uygulamalarında ise özel ve dikkate alınması gereken haklı bir neden bulunmadıkça tarım arazilerinin olduğu gibi kullanılması halinde getireceği net gelir üzerinden bilimsel yöntemle yapılacak değerlendirmede münavebeye alınacak ürünler için aynı yasanın 4650 Sayılı Yasa ile değişik 15. maddesinin son fıkrasına göre, kamulaştırma belgelerinin mahkemeye verildiği gün itibarıyla dekar başına elde edilecek ortalama verim, üretim gideri ve toptan satış fiyatına ilişkin olarak ciddi istatistiki bilgilere dayalı olduğu bilinen o yerdeki gıda, tarım ve hayvancılık müdürlüğü verilerinin esas alınması aranmaktadır.
Bu sebeple, bilirkişi tarafından kapama üzüm bağının 2011 yılı itibarıyla kuru şartlardaki ... ilçesine ait ortalama verimi 800kg,... ilçesine ait verimi 558 kg olduğu halde; mahkemece hükme esas alınan bilirkişi kurulu raporunda sırasıyla 1000 kg ve 1035 kg alınmak suretiyle ve Başyayla ilçesine ait masraf 474,39 TL; K.. ilçesine ait masraf 348 TL olması gerekirken, mahkemece hükme esas alınan bilirkişi raporunda sırası ile 554,39 TL ve 802,44 TL alınmak suretiyle yanlış bedel tesbit eden bilirkişi raporuna göre hüküm kurulmuş olması doğru görülmemiştir. Bu itibarla yukarıda açıklanan esaslar gözönünde tutulmaksızın yazılı şekilde hüküm tesisi isabetsiz, temyiz itirazları bu nedenlerle yerinde olduğundan kabulü ile hükmün HUMK.nun 428.maddesi gereğince BOZULMASINA, temyiz peşin harçlarının istek halinde temyiz edenlere iadesine, 08.12.2014 gününde oybirliğiyle karar verildi.

Hemen Ara