Esas No: 2022/8162
Karar No: 2022/6719
Karar Tarihi: 09.09.2022
Yargıtay 1. Ceza Dairesi 2022/8162 Esas 2022/6719 Karar Sayılı İlamı
1. Ceza Dairesi 2022/8162 E. , 2022/6719 K."İçtihat Metni"
(KANUN YARARINA BOZMA İSTEMİ)
Silahlı terör örgütüne üye olma suçundan Manisa 3. Ağır Ceza Mahkemesinin 11/01/2019 tarihli ve 2017/668 Esas, 2019/27 sayılı kararı ile 7 yıl 6 ay hapis cezasına hükümlü ...'nun terör örgütüyle herhangi bir bağlantısının olmadığını beyan ederek tarafsız koğuşa geçme talebinde bulunması üzerine, 60 gün süre ile gözleme tâbi tutulmasına, gözlem süresi sonunda talebinin yeniden değerlendirilmesine ilişkin Manisa T Tipi Kapalı Ceza İnfaz Kurumu İdare ve Gözlem Kurulu Başkanlığının 30/03/2021 tarihli ve 2021/1197 sayılı kararına karşı yapılan şikayet hakkında terör örgütüyle bağı bulunduğuna ilişkin somut delil bulunmayan hükümlünün, tarafsız koğuşa alındıktan sonra (30.03.2021 tarihli karardaki 60 günlük gözlem süresi bakımından işleyen süre de nazara alınmak kaydıyla) kurumun somut ve objektif kriterlere göre terör örgütünden ayrılıp ayrılmadığına dair kanaatini, hükümlünün terör örgütünden ayrıldığına dair samimi beyanı, telefon birimi raporu, mektup okuma birimi raporu, ziyaret kabul birimi raporu, tarafsız koğuşa geçme talebinin zamanı ve şekli gibi araçları kullanarak gerekçeli olarak belirlemesi gerektiğinden bahisle kabulüne ve anılan Kurul kararının iptaline ilişkin Manisa İnfaz Hâkimliğinin 20/04/2021 tarihli ve 2021/1996 Esas, 2021/2256 sayılı kararına yönelik itirazın reddine dair mercii Manisa 1. Ağır Ceza Mahkemesinin 07/05/2021 tarihli ve 2021/479 değişik iş sayılı kararı ile ilgili olarak;
5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun’un “Hükümlülerin gruplandırılması” başlıklı 24. maddesinde yer alan, “ (1) Hükümlüler; a) İlk defa suç işleyenler, mükerrirler, itiyadî suçlular veya suç işlemeyi meslek edinenler, b) Aklî ve bedensel durumları nedeniyle veya yaşları itibarıyla özel bir infaz rejimine tâbi tutulması gerekenler, c) Tehlike hâli taşıyanlar, d) Terör suçluları, e) Suç örgütlerine veya çıkar amaçlı suç örgütlerine mensup olan suçlular gibi gruplara ayrılırlar.'' şeklindeki,
Gözlem ve Sınıflandırma Merkezleri ile Hükümlülerin Değerlendirilmesine Dair Yönetmeliğin hükümlülerin gruplandırılması başlıklı 19. maddesinde yer alan ''Hükümlüler, bulundukları veya gönderildikleri ceza infaz kurumlarında; a) İlk defa suç işleyenler, mükerrirler, itiyadî suçlular veya suç işlemeyi meslek edinenler, b) Zihinsel ve bedensel durumları nedeniyle veya yaşları itibarıyla özel bir infaz rejimine tâbi tutulması gerekenler, c) Tehlike hâli taşıyanlar, ç) Terör suçluları, d) Suçörgütlerine veya çıkar amaçlı suç örgütlerine mensup olan suçlular, e) Gözlem sürecinin devamına karar verilenler, gibi gruplara ayrılırlar.'' şeklindeki,
Anılan Yönetmeliğin 24. maddesinde yer alan ''..19 uncu maddenin birinci fıkrasının (ç) ve (d) bentlerinde belirtilen suçlular ayrıca; a) Örgüt lideri olanlar, b) Aktif örgüt üyesi olanlar, c) Örgütten ayrılanlar, ç) Tarafsız olanlar şeklinde gruplandırmaya tâbi tutulurlar..'' şeklindeki,
Adı geçen Yönetmeliğin 36. maddesinde yer alan '' Hükümlülerin açık ceza infaz kurumuna ayrılmalarına, denetimli serbestlik tedbiri uygulanarak cezalarının infaz edilmesine ve ceza infaz kurumlarından doğrudan koşullu salıverilmelerine ilişkin talebi üzerine, ilgili talebin mevzuatta belirtilen süre ve kaldırılmamış disiplin cezasının bulunmaması gibi şartları taşıyıp taşımadığı idare tarafından araştırılır, gerekli şartları taşımayan talep reddedilerek hükümlüye tebliğ edilir. Talebin bulunması, süre şartını sağlaması ve kaldırılmamış disiplin cezası bulunmaması gibi mevzuatta belirtilen şekil şartlarını taşıyan dosyalar; idare ve gözlem kurulu sekretaryası tarafından işleme alınarak ilgili hakkında gözlem ve değerlendirme dosyası hazırlanır. Dosyanın 5275 sayılı Kanun'un 89'uncu maddesinin üçüncü fıkrası kapsamında bulunup bulunmadığı belirlenerek müteakip işlemlerin ikmali sağlanır...'' şeklindeki,
Açık Ceza İnfaz Kurumlarına Ayrılma Yönetmeliğinin 6/2-ç maddesinde yer alan, “Terör ve örgütlü suçlardan hükümlü olup, mensup oldukları örgütten ayrıldıkları idare ve gözlem kurulu kararıyla tespit edilenlerin koşullu salıverilme tarihine bir yıldan az süre kalması şartı aranır.” şeklindeki düzenlemeler birlikte değerlendirildiğinde,
Somut olayda, hükümlünün silahlı terör örgütüne üye olmak suçundan Manisa 3. Ağır Ceza Mahkemesinin 11/01/2019 tarihli ve 2017/668 Esas, 2019/27 sayılı kararı ile 7 yıl 6 ay hapis cezasına mahkum edildiği, koşullu salıverilme tarihinin 31/03/2022 olduğu, hükümlünün koşullu salıverilmesine 1 yıldan az bir süre kalmış ise de; hükümlünün koşullu salıverilmesi için Açık Ceza İnfaz Kurumlarına Ayrılma Yönetmeliğinin 6/2-ç maddesi gereği mensup olduğu örgütten ayrıldığının idare ve gözlem kurulu kararıyla tespit edilmesi gerektiği, Manisa T Tipi Kapalı Ceza İnfaz Kurumu İdare ve Gözlem Kurulu Başkanlığının 30/03/2021 tarihli ve 2021/1197 sayılı kararı ile ilgili birim ve servislerce ayrıntılı araştırma yapılması için hükümlünün 60 günlük gözlem süresine tabi tutulduğu, her ne kadar infaz hakimliğince, terör örgütü ile bağını sürdürdüğüne ilişkin hiçbir somut delil bulunmayan hükümlü bakımından tarafsız koğuşa geçme talebinin 60 günlük gözleme tabii tutulmasına karar verilmesinin usul ve yasaya uygun olmadığı, hükümlünün tarafsız koğuşa alınarak gözlemlenmesi gerektiğinden bahisle yazılı şekilde itirazın kabulüne karar verildiği ve itiraz üzerine mercii tarafından infaz hâkimliği kararının usul ve yasaya uygun olduğu yönünde karar verilmiş ise de, hükümlülerin gruplandırılarak cezaevinde barındırılmalarında, cezaevi yönetiminin yetkili olarak 5275 sayılı Kanun’un 24 ve 63. maddeleri ile Ceza İnfaz Kurumlarının Yönetimi İle Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Yönetmeliğin 57/1. maddesindeki düzenlemeler kapsamında takdir hakkına sahip olduğu, terör suçundan hükümlü olanların açığa ayrılmaları için gerekli olan mensup oldukları örgütten ayrıldıkları idare ve gözlem kurulu kararıyla tespit edilmesi şartının sağlanması için hükümlünün bulunduğu koğuştan bağımsız bir koğuşa alınmasının gerekli olmadığı, bu yönde kanuni bir zorunluluk bulunmadığı gözetilmeden, itirazın kabulü yerine yazılı şekilde reddine karar verilmesinde isabet görülmediğinden bahisle 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu’nun 309. maddesi uyarınca anılan kararın bozulması lüzumu Yüksek Adalet Bakanlığı Ceza İşleri Genel Müdürlüğünün 14/06/2022 gün ve 94660652-105-45-13114-2021-Kyb sayılı yazılı istemlerine müsteniden Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının tebliğnamesi ile Dairemize ihbar ve dava evrakı gönderilmekle, incelenerek gereği düşünüldü;
TÜRK MİLLETİ ADINA
Kanun yararına bozma talebine dayanılarak Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığınca düzenlenen tebliğnamedeki bozma isteği incelenen dosya kapsamına göre açıklanan sebeple yerinde görüldüğünden, Manisa 1. Ağır Ceza Mahkemesinin 07/05/2021 tarihli ve 2021/479 değişik iş sayılı kararının 5271 sayılı CMK'nin 309. maddesi uyarınca KANUN YARARINA BOZULMASINA, diğer işlemlerin yapılabilmesi için dosyanın Mahkemesine gönderilmek üzere Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığına TEVDİİNE, 09/09/2022 gününde oy birliğiyle karar verildi.