Esas No: 2015/7697
Karar No: 2015/3602
Yargıtay 19. Ceza Dairesi 2015/7697 Esas 2015/3602 Karar Sayılı İlamı
"İçtihat Metni"
Tebliğname No : KYB - 2015/154704
2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu"nun 65/1-b-e maddesine aykırı olarak fazla yük taşıma eyleminden dolayı kabahatli V.. S.. hakkında işleten ve gönderen olarak toplam 7.978,00 Türk lirası idari para cezası uygulanmasına dair Eskişehir Emniyet Müdürlüğü Bölge Trafik Denetleme Şube Müdürlüğünün 12/10/2014 tarihli ve GY-669159 sayılı idari para cezası karar tutanağına yönelik başvurunun kabulü ile idarî para cezasının 2.658,00 Türk lirası olarak düzeltilmesine dair Eskişehir 1. Sulh Ceza Hakimliğinin 11/12/2014 tarihli ve 2014/1776 değişik iş sayılı kararı aleyhine Yüksek Adalet Bakanlığının 13/04/2015 gün ve 26255 sayılı kanun yararına bozma istemini içeren yazısı ekindeki dava dosyası Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının 12/05/2015 gün ve KYB.2015-154704 sayılı ihbarnamesi ile daireye verilmekle okundu.
Anılan ihbarnamede;
Dosya kapsamına göre, kabahatliye ait aracın azami yüklü ağırlığının 25.500 kg olduğu, Araçların Yüklenmesine İlişkin Ölçü ve Usuller ile Tartı ve Boyut Ölçüm Toleransları Hakkında Yönetmelik"in 7/1. maddesine göre toleranslı azami yüklü ağırlığının 26.956,25 kg olması gerektiği, ancak yapılan kontrolde aracın yüklü ağırlığının 34.440 kg olduğu tespit edilerek toleranslı ağırlığı 7.483,75 kg - %27,7 oranında aştığı anlaşıldığından muterizin 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu"nun 65/1-b-e maddesi (% 25"in üzerinde fazla yüklemeler) uyarınca cezalandırıldığı, kabahatli tarafından anılan Yönetmeliğin 7/3. maddesi gerekçe gösterilerek cezaya itiraz edildiği ve zirai ürünün tarladan tartım noktasına götürülmesi esnasında %15 fazla yük taşıma hakkı olduğunun ileri sürüldüğü ve mahkemece kabahatli haklı görülüp kabahatlinin durumunun 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu"nun 65/1-b-b maddesine (% 15 fazlasına kadar yüklemeler) uyduğu kabul edilerek idari para cezasının miktarının düşürüldüğü anlaşılmışsa da, kabahatlinin ileri sürdüğü hesaplamanın hatalı olduğu, söz konusu tartı toleransları hakkındaki yönetmeliğin anılan 7/3. maddesindeki %15’lik toleransın, maddede açık olarak yazıldığı üzere “aracın azami yüklü ağırlığının” %15"i olduğu, yoksa aynı maddenin 1. maddesinde belirtilen toleransın üzerinden bir %15 tolerans daha hesaplanmayacağı, somut olayda aracın azami yüklü ağırlığının 25.500 kg olduğu, yönetmeliğin 7/3. maddesine göre %15"lik zirai ürün toleransının 3.825 kg olduğu ve buna göre toleranslı yüklü ağırlığın 29.325 kg olacağı, aracın tartımı 34.440 kg. olduğuna göre 5115 kg (toleranslı ağırlığın %17.4 ü oranında) fazla yük olduğu cihetle, kabahatlinin eyleminin 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun 65/1-b-c maddesine (% 20 fazlasına kadar yüklemeler) uyduğu gözetilmeden, yazılı şekilde karar verilmesinde isabet görülmediği gerekçesiyle 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu’nun 309. maddesi uyarınca anılan kararın kanun yararına bozulması isteminde bulunulmakla gereği görüşülüp düşünüldü;
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının kanun yararına bozma istemine dayanan ihbarname içeriği yerinde görüldüğünden, Eskişehir 1. Sulh Ceza Hakimliğinin 11/12/2014 tarihli ve 2014/1776 değişik iş sayılı kararının CMK"nın 309/4-c. maddesi uyarınca aleyhe tesir etmemek üzere BOZULMASINA, 02/07/2015 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.