Esas No: 2022/7207
Karar No: 2022/15234
Karar Tarihi: 31.10.2022
Yargıtay 7. Ceza Dairesi 2022/7207 Esas 2022/15234 Karar Sayılı İlamı
7. Ceza Dairesi 2022/7207 E. , 2022/15234 K.Özet:
Ceza Dairesi 2022/7207 E. ve 2022/15234 K. numaralı kararda, bir derneğin Dernekler Kanunu'na muhalefet etmekten kabahatli bulunarak cezalandırıldığı ancak yapılan başvurunun reddedildiği belirtilmiştir. Ancak daha sonra Yüksek Adalet Bakanlığından verilen kanun yararına bozma istemi sonucu, kararın usul ve yasaya aykırı olduğu tespit edilmiştir. İlgili derneğin yönetim kurulunun karar defterindeki eksik ve hataların nedeniyle idari para cezası uygulandığı ancak bu cezanın hukuka uygun olmadığı belirtilmiştir. Kararda, Dernekler Kanunu'nun 17. maddesine göre, eksikliklerin giderilmesi için belirlenen sürenin geçmesi halinde idari yaptırım kararı verilebileceği, ancak inceleme konusu dosyada bu şekilde bir bildirimin olmadığı belirtilmiştir. Ayrıca, alındı belgelerinde gerçek kişilerin T.C. Kimlik numaralarının ve tüzel kişilerin vergi numaralarının yer alması zorunlu olmadığı, Dernekler Yönetmeliği'nin 32/d maddesi uyarınca idari para cezası verilmesinin mümkün olmadığı vurgulanmıştır. Kararda ayrıca, dernek yöneticilerinin karar defterini usulüne uygun tutmakla sorumlu olduğu belirtilmiş ve Dernekler Kanunu'nun 32/d maddesi uyarınca idari para cezası verildiği anlaşılmış, ancak bu kararın da usul ve yasaya aykırı olduğu tespit edilmiştir. Bu nedenle, 1. Sulh Ceza Hakimliğinin kararı 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu'nun 309/4-d maddesi uyarınca bozulmuş ve kabahatli hakkında uygulanan idari para cezaları kaldırılmıştır. Kararda, Dernekler Kanunu'nun 17, 32/d maddeleri ve Dernekler Yönetmeliği'nin 32., 33. ve
"İçtihat Metni"
5253 sayılı Dernekler Kanunu'na muhalefet etmekten kabahatli ... hakkında ... Kaymakamlığının 22/07/2020 tarihli ve 63485207-450-E.2843 sayılı idarî para cezası karar tutanağı ile uygulanan 1.586,19 Türk lirası ve 1.294,00 Türk lirası idari para cezasına karşı yapılan başvurunun reddine ilişkin ... 1. Sulh Ceza Hâkimliğinin 23/10/2020 tarihli ve 2020/3234 değişik ... sayılı kararı aleyhine Yüksek Adalet Bakanlığından verilen 26/06/2022 tarihli kanun yararına bozma istemini içeren dava dosyası Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının 18/07/2022 tarihli ve KYB.2022/96875 sayılı ihbarnamesi ile daireye verilmekle okundu.
Mezkür ihbarnamede;
Dosya kapsamına göre, dernek gelirlerinin tahsilinde kullanılan alındı belgelerinin üzerinde ödenti veya bağışta bulunan gerçek kişilerin T.C. Kimlik numaralarının ve tüzel kişilerin vergi numaralarının yazılmadığından ve derneğin karar defterinde 05/01/2019 tarihli yönetim kurulu kararında karar alınıp yönetim kurulunca imza altına alındıktan sonra imzaların altına yetki belgesine dair ek karar alınıp tekrar imza altına alındığı tespit edildiğinden dernek defterinin usulüne uygun tutulmadığından bahisle dernek yönetim kurulu başkanı olarak beyan edilen kabahatli hakkında idari para cezası uygulanmasına karar verildiği anlaşılmakta ise de
1-5253 sayılı Kanun'un 17. maddesinde yer alan "Derneklerin ... ve işlemlerinde, bu Kanun ve 4721 sayılı Türk Medenî Kanunu ile bunlara dayanılarak çıkarılan yönetmeliklerin hükümlerine aykırılık tespit edilmesi halinde, konusu suç teşkil etmeyen hata ve noksanlıkların mülkî idare amirinin yazılı istemi üzerine, ilgili dernek tarafından otuz gün içerisinde giderilmesi zorunludur." şeklindeki düzenleme uyarınca, eksiklikler bakımından ilgili derneğe hata ve noksanlıkların giderilmesi için belirtilen süre verilmesine rağmen hata ve eksikliğin giderilmemesi halinde idari yaptırım kararı verilebileceği, inceleme konusu dosyada kabahate konu eksiklik ile ilgili mülki idare amirinin bu şekilde bir bildiriminin olmadığı,
2-5253 sayılı Kanun'un 32/d maddesinde "Derneğe ait tutulması gereken defter veya kayıtları tutmayan veya tasdiksiz defter tutan dernek yöneticileri üç aydan bir yıla kadar hapis veya adlî para cezası ile cezalandırılır. Bu defter ve kayıtların usulüne uygun tutulmaması halinde dernek yöneticilerine ve defterleri tutmakla sorumlu kişilere beşyüz Türk Lirası idarî para cezası verilir. Adına yetki belgesi düzenlenmediği halde gelir toplayanlar ile bilerek bu şekilde gelir toplanmasına izin veren yönetim kurulu üyelerine bin Türk Lirası idarî para cezası verilir" ve Dernekler Yönetmeliğinin 45. maddesinde yer alan "Alındı belgeleri, sabit boyalı sert veya sivri uçlu tükenmez kalemle okunaklı bir biçimde silintisiz ve kazıntısız olarak doldurulur. " şeklinde yer alan düzenlemelere nazaran, gerçek kişilerin T.C. Kimlik numaralarının, tüzel kişilerin ise vergi numaralarının alındı belgesinde yer almasının zorunlu olduğuna dair bir hüküm bulunmadığı gibi yer almamasının da yaptırıma bağlanmadığı; alındı belgesinde doldurulması gereken kısımlara dair açık bir düzenlemeye yer verilmediği, sadece alındı belgesinin şeklen nasıl doldurulacağına ilişkin
yönteme dair açıklamaya yer verildiği, ayrıca bağışçı olan ve dernek kayıtlarında kişisel bilgileri sınırlı bir şekilde bulunan şahıslara ilişkin özel bilgi mahiyetindeki T.C. Kimlik ve vergi numaralarına ulaşılmasının hayatın olağan akışına da uygun olmadığı,
3-Anılan idari yaptırım kararında, derneğin karar defterinde 05/01/2019 tarihli yönetim kurul kararlarında, karar alınıp yönetim kurulunca imzalandıktan sonra imzaların altına yetki belgesine dair ek karar alınıp tekrar imza altına alındığı sebebine binaen, Dernekler Yönetmeliğinin 32. maddesinin "Karar defteri: Yönetim kurulu kararları tarih ve numara sırasıyla bu deftere yazılır ve kararların altı toplantıya katılan üyelerce imzalanır." hükmünü, Dernekler Yönetmeliği'nin 33. maddesinde yer alan "Karar defterinin sayfa sonunda imza için bırakılan bölümü hariç defterlerin satırları, çizilmeksizin boş bırakılamaz ve atlanamaz." hükmünü, Dernekler Kanunu'nun 32/d maddesinin "..Bu defter ve kayıtların usulüne uygun tutulmaması halinde dernek yöneticilerine ve defterleri tutmakla sorumlu kişilere beşyüz Türk lirası idari para cezası verilir" hükmünü amir olduğundan bahisle, anılan Kanun'un 32/d maddesi uyarınca idari para cezası verildiği anlaşılmış ise de,
Somut olay incelendiğinde, 05/01/2019 tarihli yönetim kurulu kararının altında aynı tarihte yeni bir karar alınmasının anılan kanuna ve yönetmeliğe aykırı olmadığı, bu nedenle anılan idari yaptırım kararının usul ve yasaya aykırı olduğu,
Gözetilmeden başvurunun kabulü yerine yazılı şekilde reddine karar verilmesinde isabet görülmemiş ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 309. maddesi uyarınca anılan kararın bozulması lüzumu kanun yararına bozmaya atfen ihbar olunmuş bulunmakla Türk Milleti adına gereği görüşülüp düşünüldü;
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının kanun yararına bozma istemine dayanan ihbarnamesi içeriğindeki hususlar yerinde görüldüğünden, ... 1. Sulh Ceza Hakimliğinin 23/10/2020 tarih, 2020/3234 D.... sayılı kararının 5271 sayılı CMK'nun 309/4-d maddesi uyarınca BOZULMASINA, kabahatli hakkında uygulanan idari para cezalarının kaldırılmasına, ... Kaymakamlığının 17/07/2020 tarih, 2799 sayılı idari yaptırım kararlarının iptaline, 31/10/2022 tarihinde oy birliğiyle karar verildi.