Yargıtay 7. Ceza Dairesi 2022/7240 Esas 2022/15715 Karar Sayılı İlamı

Abaküs Yazılım
7. Ceza Dairesi
Esas No: 2022/7240
Karar No: 2022/15715
Karar Tarihi: 07.11.2022

Yargıtay 7. Ceza Dairesi 2022/7240 Esas 2022/15715 Karar Sayılı İlamı

     Özet:

Menemen Sulh Ceza Hâkimliği, 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu'na muhalefet eden bir kişiye uygulanan idari para cezası hakkındaki itirazı reddetmiştir. Ancak Yüksek Adalet Bakanlığı'nın kanun yararına bozma istemi sonrasında KARŞIYAKA 2. Sulh Ceza Hâkimliği'nin verdiği karar bozulmuştur. Kabahatliye uygulanan idari para cezasının kaldırılması kararlaştırılmıştır. Yasaya göre, 5580 sayılı kanun, özel öğretim kurumları hakkında düzenlemeler yapar. Motorlu taşıt sürücü kursu kurmak için uygun bir bina, araç gereç ve öğretmenler gereklidir. Ancak, yargılanan kişinin sürüş eğitimi sıradan ve kurumsal bir yapıya sahip değildi. Bununla birlikte, karayolu trafik düzenlemesi gereği araçların maksadı dışında kullanılması bir kabahat olduğundan, kabahatli ve kabahatlinin eşi para cezası almıştır. Kanunlar, kabahatliye ve kabahatlinin eşine 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu'nun \"Özel Öğretim Kurumları\" ve \"Sürücü Kursları\" maddeleri, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu'nun Ek 2/1. maddesi uyarınca idari para cezaları uygulanması gerektiğini belirtir.
7. Ceza Dairesi         2022/7240 E.  ,  2022/15715 K.

    "İçtihat Metni"

    5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu'na muhalefet eyleminden dolayı kabahatli ... hakkında ... Valiliği İl Milli Eğitim Müdürlüğü'nün 18/11/2019 tarihli ve 81973927-410.02-E.22749901 sayılı idarî yaptırım karar tutanağı ile uygulanan 51.168,00 Türk lirası idarî para cezasına yönelik başvurunun reddine dair Menemen Sulh Ceza Hâkimliği'nin 23/03/2021 tarihli ve 2019/2091 değişik iş sayılı kararına karşı yapılan itirazın reddine ilişkin mercii KARŞIYAKA 2. Sulh Ceza Hâkimliği'nin 01/04/2021 tarihli ve 2021/1462 değişik iş sayılı kararı aleyhine Yüksek Adalet Bakanlığı'ndan verilen 22/06/2022 tarihli kanun yararına bozma istemini içeren dava dosyası Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı'nın 07.07.2022 tarihli ve KYB. 2022-95416 sayılı ihbarnamesi ile daireye verilmekle okundu.
    Mezkür ihbarnamede;
    5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu'nun 2. maddesinde yer alan, "Bu Kanunda geçen; ... b) Kurum: Okul öncesi eğitim, ilköğretim, ortaöğretim, özel eğitim okulları ile çeşitli kursları, özel öğretim kurslarını, uzaktan öğretim yapan kuruluşları, motorlu taşıt sürücüleri kursları, hizmet içi eğitim merkezleri, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezleri, sosyal etkinlik merkezleri, mesleki eğitim merkezleri ile benzeri özel öğretim kurumlarını, ... i) Motorlu taşıt sürücüleri kursu: Motorlu taşıt sürücüsü yetiştirerek sınav sonucu sertifika veren ve trafikle ilgili eğitim-öğretim yaptıran özel öğretim kurumlarını, ... ifade eder." şeklindeki,
    5580 sayılı Kanunun 3. maddesinde yer alan, "(Ek fıkra: 2/12/2016-6764/61 md.) Bu Kanun kapsamındaki eğitim-öğretim faaliyetlerini yapan ancak bu Kanuna uygun olarak kurum açma izni ile iş yeri açma ve çalışma ruhsatı düzenlenmeyen yerleri kuran veya işletenlere brüt asgari ücretin 20 katı idari para cezası uygulanır ve bu yerler valiliklerce kapatılır. Bu fıkranın uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle belirlenir.
    " şeklindeki düzenlemeler nazara alındığında,
    Dosya kapsamına göre, kabahatli hakkında eşine ait ... plakalı araç ile üçüncü bir kişiye Milli Eğitim Bakanlığı tarafından verilmiş bir ruhsat ve izin bulunmaksızın sürüş eğitimi verdiğinden bahisle 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu'na muhalefet etmekten dolayı yazılı şekilde idari yaptırım kararı düzenlenmiş ise de,
    5580 sayılı Kanun kapsamında bir motorlu taşıt sürücü kursundan söz edebilmek için, anılan Kanun'un devamı maddelerinde de açıklandığı üzere, gerekli teorik eğitimlerin yapılacağı uygun bir bina ile bu eğitimler için gerekli araç gereç ile öğretmen ve yönetici kadrosundan oluşan bir yapının bulunması ve bu yapı içerisinde eğitim alan adaylara da eğitim ve sınavlar sonunda sürücü belgesi verilebilmesi gerektiği, somut olayda ise, kabahatli ile sürücü belgesi olan bir kişinin direksiyon becerilerini geliştirmek üzere münferit olarak çalıştığı ve bu çalışma neticesinde sürücü belgesi verebilmek için gerekli araç gereç ve eğitmenlerden oluşan kurumsal bir yapının varlığından söz edilemeyeceği cihetle 5580 sayılı Kanun'a istinaden düzenlenen idari yaptırımın usulüne uygun olmadığı, bununla birlikte kabahatlinin aynı eylemine ilişkin olarak, "hususi yolcu nakli" tescilli aracın tertibat takılarak eğitim aracı gibi kullanılması nedeniyle 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun Ek 2/1. maddesinde yer alan, "Araçlarını motorlu araç tescil belgesinde gösterilen maksadın dışında kullananlar ile sürülmesine izin veren araç sahiplerine 1.002 Türk lirası idari para cezası uygulanır." şeklindeki düzenleme uyarınca, hem kabahatliye hem de kabahatlinin eşine idari para cezası uygulanarak bahse konu aracın 15 gün süre ile trafikten men edildiği de nazara alındığında, merciince itirazın kabulü yerine yazılı şekilde reddine karar Esas No : 2022/7240
    verilmesinde isabet görülmemiş ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu'nun 309. maddesi uyarınca anılan kararın bozulması lüzumu kanun yararına bozmaya atfen ihbar olunmuş bulunmakla Türk Milleti adına gereği görüşülüp düşünüldü;
    Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı'nın kanun yararına bozma istemine dayanan ihbarname içeriğindeki hususlar yerinde görüldüğünden, KARŞIYAKA 2. Sulh Ceza Hakimliği'nin 01/04/2021 tarih, 2021/1462 D.İş sayılı kararının 5271 sayılı CMK'nun 309/4-d maddesi uyarınca BOZULMASINA, kabahatli hakkında, İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü'nün 18/11/2019 tarih, 22749901 sayılı işlemi ile uygulanan idari para cezasının kaldırılmasına, 07/11/2022 tarihinde oy birliğiyle karar verildi.

    Hemen Ara