AYM 2018/2185 Başvuru Numaralı YASEMİN AYNUR AKKAYA Başvurusuna İlişkin Karar

Abaküs Yazılım
Birinci Bölüm
Esas No: 2018/2185
Karar No: 2018/2185
Karar Tarihi: 17/11/2021

AYM 2018/2185 Başvuru Numaralı YASEMİN AYNUR AKKAYA Başvurusuna İlişkin Karar

 

 

 

 

TÜRKİYE CUMHURİYETİ

ANAYASA MAHKEMESİ

 

 

BİRİNCİ BÖLÜM

 

KARAR

 

YASEMİN AYNUR AKKAYA BAŞVURUSU

(Başvuru Numarası: 2018/2185)

 

Karar Tarihi: 17/11/2021

 

BİRİNCİ BÖLÜM

 

KARAR

 

 

Başkan

:

Hasan Tahsin GÖKCAN

Üyeler

:

Hicabi DURSUN

 

 

Muammer TOPAL

 

 

Recai AKYEL

 

 

Selahaddin MENTEŞ

Raportör

:

Ayhan KILIÇ

Başvurucu

:

Yasemin Aynur AKKAYA

Vekili

:

Av. Cihat UZAR

 

I. BAŞVURUNUN KONUSU

1. Başvuru, acil servis nöbet ücretinin yüzde elli artırımlı olarak ödenmemesi nedeniyle bazı anayasal hakların ihlal edildiği iddiasına ilişkindir.

II. BAŞVURU SÜRECİ

2. Başvuru 15/1/2018 tarihinde yapılmıştır.

3. Başvuru, başvuru formu ve eklerinin idari yönden yapılan ön incelemesinden sonra Komisyona sunulmuştur.

4. Komisyonca başvurunun kabul edilemez olduğu hususunda oybirliği sağlanamaması nedeniyle kabul edilebilirlik incelemesinin Bölüm tarafından yapılmasına karar verilmiştir.

III. OLAY VE OLGULAR

5. Başvuru formu ve eklerinde ifade edildiği şekliyle ilgili olaylar özetle şöyledir:

6. Başvurucu, Datça Devlet Hastanesinde röntgen teknisyeni olarak görev yapmaktadır.

7. Başvurucu 13/7/2015 tarihinde Datça Devlet Hastanesi Başhekimliğine (İdare) müracaat ederek mesai sonrası tutmuş olduğu acil servis nöbet ücretlerinin yüzde elli artırımlı olarak ödenmesi talebinde bulunmuştur. Başhekimlik 15/12/2015 tarihli işlemle yüzde elli artırımlı nöbet ücretinin sadece yoğun bakım, acil servis, diyaliz ve 112 Acil sağlık hizmetlerinde görevli personel için uygulanacağı gerekçesiyle talebi reddetmiştir.

8. Başvurucu anılan işlemin iptali istemiyle 1/2/2016 tarihinde Muğla 2. İdare Mahkemesinde (Mahkeme) dava açmıştır. Mahkeme 4/1/2017 tarihli kararıyla idari işlemi iptal ederek tazminat isteminin dava tarihi olan 1/2/2016 tarihinden geriye doğru 60 gün içinde kalan ilk uygulamanın yapıldığı tarihten sonraki kısmının kabulüne karar vermiş, buna karşılık anılan tarihten önceki kısmını ise süre aşımı nedeniyle reddetmiştir.

9. Başvurucu ve İdare karşılıklı olarak bu karara karşı istinaf yoluna müracaat etmişlerdir. İzmir Bölge İdare Mahkemesi 2. İdari Dava Dairesi (Bölge İdare Mahkemesi) 8/11/2017 tarihli kararıyla başvurucunun istinaf istemini esastan reddetmiş, İdarenin istinaf istemini ise kabul ederek mahkeme kararını kaldırmış ve davayı bütünüyle reddetmiştir.

10. Nihai karar 13/12/2017 tarihinde başvurucuya tebliğ edilmiştir. Başvurucu 15/1/2018 tarihinde bireysel başvuruda bulunmuştur.

IV. İNCELEME VE GEREKÇE

11. Anayasa Mahkemesinin 17/11/2021 tarihinde yapmış olduğu toplantıda başvuru incelenip gereği düşünüldü:

A. Başvurucunun İddiaları

12. Başvurucu; acil servis nöbet ücretinin yüzde elli artırımlı olarak ödenmemesi nedeniyle angarya yasağının, eşitlik ilkesinin ve hukuk devleti ilkesinin ihlal edildiğini ileri sürmektedir.

B. Değerlendirme

13. 30/3/2011 tarihli ve 6216 sayılı Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun"un "Bireysel başvuru usulü" kenar başlıklı 47. maddesinin (5) numaralı fıkrası şöyledir:

"Bireysel başvurunun, başvuru yollarının tüketildiği tarihten; başvuru yolu öngörülmemişse ihlalin öğrenildiği tarihten itibaren otuz gün içinde yapılması gerekir. Haklı bir mazereti nedeniyle süresi içinde başvuramayanlar, mazeretin kalktığı tarihten itibaren onbeş gün içinde ve mazeretlerini belgeleyen delillerle birlikte başvurabilirler ... "

14. Anayasa Mahkemesi İçtüzüğü"nün (İçtüzük) "Başvuru süresi ve mazeret" kenar başlıklı 64. maddesinin (1) numaralı fıkrası şöyledir:

"Bireysel başvurunun, başvuru yollarının tüketildiği tarihten, başvuru yolu öngörülmemişse ihlalin öğrenildiği tarihten itibaren otuz gün içinde yapılması gerekir."

15. 6216 sayılı Kanun’un 47. maddesinin (5) numaralı fıkrası ile İçtüzük"ün 64. maddesinin (1) numaralı fıkrası uyarınca başvuru yollarının tüketildiği tarihten, başvuru yolu öngörülmemiş ise ihlalin öğrenildiği tarihten itibaren otuz gün içinde bireysel başvuruların yapılması gerekmektedir (Bilent Aktaş ve diğerleri, B. No: 2014/19389, 7/12/2016, § 11). Anılan düzenlemelerde başvuru yolu öngörülen durumlarda bireysel başvuru süresinin başlangıcına ilişkin olarak başvuru yollarının tüketildiği tarihten söz edilmekte ise de haberdar olunmayan bir hususta başvuru yapılamayacağı dikkate alındığında bu ibarenin nihai kararın gerekçesinin öğrenildiği tarih olarak anlaşılması gerekir (A. C. ve diğerleri [GK], B. No: 2013/1827, 25/2/2016, § 25).

16. Somut olayda yargılama sürecindeki nihai karar olan Bölge İdare Mahkemesinin 8/11/2017 tarihli kararı başvurucuya 13/12/2017 tarihinde tebliğ edilmiştir. Buna göre bireysel başvuru süresinin son günü 12/1/2018 tarihine denk gelmektedir. Anılan tarih cuma gününe tesadüf etmekte olup tatil günlerinden değildir. Bu durumda 15/1/2018 tarihinde yapılan başvuru, süresinde değildir.

17. Açıklanan gerekçelerle başvurunun süre aşımı nedeniyle kabul edilemez olduğuna karar verilmesi gerekmiştir.

V. HÜKÜM

Açıklanan gerekçelerle;

A. Başvurunun süre aşımı nedeniyle REDDİNE,

B. Yargılama giderlerinin başvurucu üzerinde BIRAKILMASINA 17/11/2021 tarihinde OYBİRLİĞİYLE karar verildi.

Hemen Ara