Yargıtay Ceza Genel Kurulu 2008/YYB-11 Esas 2008/6 Karar Sayılı İlamı

Abaküs Yazılım
Ceza Genel Kurulu
Esas No: 2008/YYB-11
Karar No: 2008/6

Yargıtay Ceza Genel Kurulu 2008/YYB-11 Esas 2008/6 Karar Sayılı İlamı

     Özet:

Kararda, Doğubayazıt Sulh Ceza Mahkemesi ile Gürbulak Gümrük Komisyonu arasında görev uyuşmazlığı çıktığı belirtiliyor. Ancak Ceza Genel Kurulu, dosyada henüz bir görev uyuşmazlığı olmadığını belirtiyor ve dosyanın incelenmeden mahalline iade edilmesine karar veriyor. Dava, sanığın tüketim kaçakçılığı suçu sabit görülerek cezalandırılması istemiyle açılmıştı. Dosyada geçen kanun maddeleri 4926 S. Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu (Mülga) [Madde 26] ve 5326 S. Kabahatler Kanunu [Madde 24]'dur.
Ceza Genel Kurulu 2008/YYB-11 E., 2008/6 K.

Ceza Genel Kurulu 2008/YYB-11 E., 2008/6 K.

  • İDARİ YAPTIRIM GEREKTİREN FİİL
  • 4926 S. KAÇAKÇILIKLA MÜCADELE KANUNU(MÜLGA) [ Madde 26 ]
  • 5326 S. KABAHATLER KANUNU [ Madde 24 ]
  • "İçtihat Metni"

    Doğubayazıt C.Başsavcılığının 29.09.2001 gün ve 920-987 sayılı iddianamesi ile; sanık S.... T....’in kullandığı araçta yapılan kontrolde yurda kaçak yollarla giren, 7 karton Pine marka sigaranın ele geçirildiği iddiasıyla 1918 s.Y.nın 25/1, 33/son ve 47. maddeleri uyarınca cezalandırılması istemiyle Sulh Ceza Mahkemesine açılan kamu davasında;

    Doğubayazıt Sulh Ceza Mahkemesince 19.12.2001 gün ve 627-988 sayı ile; sanığın tüketim kaçakçılığı suçu sabit görülerek, 1918 sayılı Yasa hükümleri uyarınca cezalandırılmasına karar verilmiş, verilen hüküm Yargıtay 7. Ceza Dairesince 25.09.2003 gün ve 6414-7356 sayı ile; sanığın hukuki durumunun 4926 sayılı Yasa hükümleri kapsamında değerlendirilmesi gerektiği gerekçesiyle bozulmuştur.

    Bozma üzerine Doğubayazıt Sulh Ceza Mahkemesince 05.11.2003 gün ve 421-352 sayı ile; 4926 sayılı Yasanın 26. maddesi uyarınca yargılama görevinin gümrük komisyonuna ait olduğu gerekçesiyle, dosyanın Gümrük Komisyonuna gönderilmesine karar verilmiş,

    Gürbulak Gümrük ve Muhafaza Başmüdürlüğünce de 29.12.2003 gün ve 9 sayı ile;

    Eylemin 4926 sayılı Yasanın 3/a-4. alt bent kapsamına girdiği ve bu eylem nedeniyle anılan Yasanın 26. maddesi uyarınca yargılama görevinin Asliye Ceza Mahkemesinin görevinde bulunduğu gerekçesiyle komisyonun görevsizliğine karar verilmiştir.

    Dosyanın gönderildiği Doğubayazıt Asliye Ceza Mahkemesince, yargılamaya başlandıktan sonra, 10.03.2005 tarihinde 376-161 sayı ile; usulüne uygun açılmış bir dava bulunmadığı halde, sehven kayıt yapıldığı gerekçesiyle, CYUY’nın 359. maddesi uyarınca usuli işlemlerin durdurularak, dosyanın Cumhuriyet Savcılığına tevdiine karar verilmiştir.

    Doğubayazıt C.Başsavcılığına gönderilen dosya, C.Başsavcılığının 2005/673 hazırlık numarasına kayıt edilip,

    04.05.2005 tarihinde; Gümrük Komisyonu ile Sulh Ceza Mahkemesi arasında görev uyuşmazlığı çıktığı, uyuşmazlığın halen yürürlükte bulunan 1684 sayılı Yasanın 1. maddesi uyarınca Ceza Genel Kurulunca giderilmesi ve görev uyuşmazlığı giderildikten sonra C.Başsavcılığınca karar verilmesi gerektiği gerekçeleriyle kamu adına takibat icrasına yer olmadığına karar verilmiştir.

    Olumsuz görev uyuşmazlığı doğduğundan bahisle Yargıtay’a gönderilen dosya, Yargıtay C.Başsavcılığının “

    “Doğubayazıt Sulh Ceza Mahkemesinin görevsizlik kararının kaldırılması”

    ” istekli 16.01.2008 gün ve 215494 sayılı tebliğnamesi ile Yargıtay Birinci Başkanlığına tevdi edilmekle, Yargıtay Ceza Genel Kurulunca okundu, gereği konuşulup düşünüldü.

    TÜRK MİLLETİ ADINA

    CEZA GENEL KURULU KARARI

    Çözümü gereken uyuşmazlık, somut olayda sanığa yüklenen eylemle ilgili yaptırım uygulama hususunda Doğubayazıt Sulh Ceza Mahkemesinin mi yoksa, Gürbulak Gümrük Komisyonunun mu görevli olduğunun belirlenmesi hususunda toplanmaktadır.

    Ceza Genel Kurulunun 10.05.2005 gün ve 51-47 sayılı kararında ilke ve gerekçeleri belirlendiği üzere;

    Devlet sistemimiz içinde yer alan il ve ilçe idare kurulları, en büyük mülkî amirlikler, belediye makamları, gümrük komisyonları, orman işletme şeflikleri gibi makamlar, yargı mercii olmadıkları halde, yaptırım uygulama bakımından kendilerine kısmen kaza yetkisi verilmiş makamlardan olmaları nedeniyle, adli yargı mercii olan genel mahkemeler ile kaza yetkisini haiz bu makamlar arasında çıkabilecek görev ve yetki uyuşmazlıklarını, merci belirleme suretiyle çözme görevi, 1684 sayılı Yasanın 1. maddesi uyarınca Ceza Genel Kuruluna aittir.

    Öte yandan, ayrıntıları Yargıtay Ceza Genel Kurulunun 20.06.2006 gün ve 166-164 sayılı kararlarında vurgulandığı üzere; uyuşmazlıkların merci tayini suretiyle çözümlenebilmesi için, bir diğerini görevli kılan ve karşılıklı olan görevsizlik kararlarının kesinlik kazanmış olması gerekir. Bunların ıslahı ve uyuşmazlığın halli için bir başka yasa yolu mevcut bulunduğu takdirde, merci tayini usulüne başvurulamayacaktır.

    Bu açıklamalar ışığında somut olay değerlendirildiğinde;

    Doğubayazıt C.Başsavcılığınca Sulh Ceza Mahkemesine açılan kamu davasında;

    Doğubayazıt Sulh Ceza Mahkemesince, yargılama görevinin gümrük komisyonuna ait, gümrük komisyonu ise, yargılama görevinin Asliye Ceza Mahkemesinin görevinde bulunduğu gerekçesiyle görevsizlik kararı vermişler,

    Doğubayazıt Asliye Ceza Mahkemesi ise, usulüne uygun açılmış bir dava bulunmadığı halde, sehven kayıt yapıldığı gerekçesiyle, CYUY’nın 359. maddesi uyarınca usuli işlemlerin durdurularak, dosyanın Cumhuriyet Savcılığına tevdiine karar vermiş,

    Doğubayazıt C.Başsavcılığı 1684 sayılı Yasanın 1. maddesi uyarınca Ceza Genel Kurulunca görev uyuşmazlığı giderildikten sonra C.Başsavcılığınca karar verilmesi gerektiği gerekçeleriyle kamu adına takibat icrasına yer olmadığına karar vermiştir.

    Görüldüğü gibi görevsizlik kararları başka mahkeme ve mercileri görevli kılan nitelikte olduğundan henüz bir görev uyuşmazlığı doğmamıştır, diğer yönden, Asliye Ceza Mahkemesince 1412 sayılı CYUY’nın 359. maddesi uyarınca verilen usuli muamelelerin durdurulması kararına itiraz olanaklı olup, bu karar sanık ve katılana tebliğ edilmemiştir. Kararın ilgililere tebliği ile itiraz yasayoluna başvurulduğu ve itiraz merciince itirazın kabulü halinde, Asliye Ceza Mahkemesince yargılama yapılıp, isnat edilen eylemin suç oluşturduğunun saptanması halinde hüküm vermenin, idari yaptırımı gerektirdiğinin saptanması halinde ise 5326 sayılı Kabahatler Yasası’nın 24. maddesi uyarınca idari yaptırım kararı verebilmenin olanaklı olduğu,

    İtiraz edilmemesi halinde ise, C.Başsavcılığınca değerlendirme yapılarak, suç oluşturduğu kanaatine ulaşılması halinde ilgili mahkemeye kamu davası açma, idari yaptırımı gerektiren fiil oluşturduğunun saptanması halinde ise 5326 sayılı Kabahatler Yasası’nın 23. maddesi uyarınca idari yaptırım kararı vermenin olanaklı bulunduğu açıktır. Ne varki bu aşamada, Ceza Genel Kurulunca çözümlenmesi gereken bir görev uyuşmazlığı bulunmadığı saptandığından, dosyanın incelenmeksizin mahalline iadesine karar verilmelidir.

    SONUÇ : Açıklanan nedenlerle;

    Yargıtay Ceza Genel Kurulunca, 1684 sayılı Yasanın 1. maddesi uyarınca çözümü gereken bir görev uyuşmazlığı bulunmadığından, dosyanın incelenmeksizin mahalline iade edilmek üzere Yargıtay C.Başsavcılığına tevdiine, 29.01.2008 günü oybirliği ile karar verildi.

    Hemen Ara