Danıştay 9. Daire 2021/666 Esas 2022/2349 Karar Sayılı İlamı

Abaküs Yazılım
9. Daire
Esas No: 2021/666
Karar No: 2022/2349
Karar Tarihi: 01.06.2022

Danıştay 9. Daire 2021/666 Esas 2022/2349 Karar Sayılı İlamı

     Özet:

Davacı firma, sahte fatura düzenlemek suretiyle elde ettiği gelirin kayıt ve beyan dışı bırakılması nedeniyle tarh edilen vergi cezalarının ve katma değer vergisinin kaldırılması istemiyle dava açmıştır. İlk derece mahkemesi davayı reddederken, bölge idare mahkemesi ise bu kararı onamıştır. Temyiz istemi reddedilerek, bölge idare mahkemesi kararı onanmıştır. Kararda belirtilen kanun maddeleri ise 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49, 50 ve 45. maddeleridir. Bu kanun maddeleri, nihai kararların temyizen bozulması durumlarını, onama kararlarının taraflara tebliğini ve harçların hesaplanmasını düzenlemektedir.
Danıştay 9. Daire Başkanlığı         2021/666 E.  ,  2022/2349 K.

    "İçtihat Metni"

    T.C.
    D A N I Ş T A Y
    DOKUZUNCU DAİRE
    Esas No : 2021/666
    Karar No : 2022/2349

    TEMYİZ EDEN (DAVACI) : ... Demir Çelik İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti.
    VEKİLİ : Av. …

    KARŞI TARAF (DAVALI) : … Vergi Dairesi Başkanlığı
    (... Vergi Dairesi Müdürlüğü)
    VEKİLİ : Av.

    İSTEMİN KONUSU : … Bölge İdare Mahkemesi ... Vergi Dava Dairesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının, temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
    YARGILAMA SÜRECİ:
    Dava konusu istem:Davacı adına komisyon karşılığı sahte fatura düzenlemek suretiyle elde ettiği geliri kayıt ve beyan dışı bıraktığı yolunda düzenlenen vergi inceleme raporuna dayanılarak 2016/Nisan-Aralık dönemlerine ilişkin re'sen tarh edilen katma değer vergisi ile kesilen üç kat vergi ziyaı cezasının kaldırılması istemine ilişkindir.
    İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: ... Vergi Mahkemesinin … tarih ve E:..., K:… sayılı kararıyla; davacı hakkında düzenlenen … tarih ve … sayılı vergi tekniği raporunda yer alan tespitlerin birlikte değerlendirilmesinden; mükellefin faaliyete başladıktan sonra çok kısa süre içerisinde milyonlara varan ciroya ulaştığını beyan ettiği, deposunun veya adına kayıtlı aracının bulunmadığı, yüksek cirolar karşısında beyan edilen vergilerin çok düşük olduğu, 423.419.15TL vergi ödemesinde bulunduğu ancak 2016 ve 2017 dönemlerinde düzenlediği fatura tutarının yaklaşık 432 milyon lira olduğu düşünüldüğünde bu tutarın sembolik kaldığı, alış satış yapıldığı firmaların çok büyük çoğunluğu hakkında sahte belge düzenleme veya kullanma nedeniyle olumsuz tespitler yapıldığı, konuya ilişkin olarak şirket müdürü ...'ın gerek alınan ifadelerinde gerekse de vergi inceleme tutanağında yaptığı açıklamalarında alış yaptığını bildirdiği malların ilk üreticisinin kim olduğu hakkında yeterli açıklama yapamadığı, kaçamak cevaplarla geçiştirdiği, mükellefin alış bildiriminde bulunduğu firmaların hiçbirisinin alışının bir üretici ya da ithalatçıya dayanmadığı, hepsinin kağıt üstünde kurulan paravan şirketlere dayandığı, mükellef kurum ile ... Demir Çelik İnşaat Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi'nin satış bildirimleri karşılaştırıldığında her iki firmanın da satışlarının büyük bölümünün yaptıkları firmaların aynı olduğu, mükellef kurumun alış bildirimlerinin büyük bir kısmının da ... Demir Çelik Limited Şirketinden yapıldığı, mükellef kurumun muhasebecisi ... ve mükellefe muhasebe hizmeti veren ... hakkında olumsuz tespitler bulunduğu, bu şahısların organizasyon kapsamında olduğu değerlendirilen diğer firmalara da muhasebe hizmeti verdiği, ...'ın işyerinde yapılan arama neticesinde ... Demir Çelik İnşaat Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi'nin de yüksek tutarlı alış bildiriminde bulunduğu ... Demir Çelik Metal İnşaat Malzemeleri Limited Şirketi'nin şirket müdürü ... ve eski şirket Müdürü …'ya ait olduğu tespit edilen birer adet imza çipleri ve yine ... Demir Çelik Metal İnşaat Malzemeleri Limited Şirketi adına düzenlenmiş faturalar ile söz konusu şirkete ait pay defterinin ele geçirildiği, mükellef kurumun mal aldığı ... Demir Çelik Limited Şirketine para göndermesi gerektiği halde, ... Demir Çelik Limited Şirketinin daha fazla para gönderdiğinin tespit edildiği, ... Demir Çelik Limited Şirketi'nin mükellef kuruma mal satış bildiriminde bulunmasına karşın satış bildiriminde bulunan firmanın alış bildiriminde bulunan mükellef şirkete milyonlarca lira para gönderdiği, mükellef kurumun ... Demir Çelik Sanayi ve Ticaret A.Ş.'den mal alımında bulunmamasına rağmen fazladan yaklaşık 16 milyon liralık tutarı banka yoluyla ... Demir Çelik Sanayi ve Ticaret A.Ş.'ye gönderdiği ve 2017 sonu itibariyle bu tutarın geri gönderilmediği, bu paranın üzerinden 1 yıldan uzun süre geçmesine rağmen talep edilmediği ve faiz işletilmediği, banka hesaplarına yatırılan tutarların organizasyon kapsamında olduğu değerlendirilen firmalara aynı gün gönderildiği, herhangi bir ticari ilişkisinin bulunmadığı şahıslar ile mükellef kurum yetkilisi arasında yüksek tutarlı para alışverişinin bulunduğu, bu kişilerin ... Demir Çelik Ltd. Şti. ile ilişkili oldukları tespitine anılan şirket hakkında düzenlenen raporda yer verildiği, mükellef kurumun iş yerinde yapılan arama neticesinde ele geçirilen 128 ile 154 arası numaralandırılmış çek fotokopilerinin arka yüzünde mükellef kurumun ciro ettikten sonraki ciro silsilesinin de bulunduğu, bu fotokopilerin bir kısmının ... Demir Çelik Limited Şirketi'nin fax numarasından gönderildiği, söz konusu duruma ilişkin ...'ın çeklerin iş yerinden çıkmasını açıklayamadığı ve yapılan tespitlerden organizasyona dahil olan firmalara ilişkin çeklerin tek elden düzenlenerek ilgili firmalara gönderildiği izlenimini doğurduğu, çekleri tahsil eden ... ve ...'nın ifadelerinde çekleri ticari faaliyet nedeniyle değil, yanında sigortalı çalıştıkları firma yetkilileri tarafından kendilerine yönlendirilen şahıslara teslim edilmek üzere tahsil ettiklerini belirttikleri, ...'ın ... Demir Çelik Ltd. Şti.'nin çalışanı olduğunun mükellef kurum yetkilisi tarafından ifade edildiği, yine mükellef kurumun iş yeri adresinde nakliyecilere ait fatura koçanları ve başka firmaların da bulunduğu sevk irsaliyelerinin ele geçirildiği, iktisadi ticari ve teknik icaplara uygun olmayan ve olayın özelliğine göre normal ve mutad olmayan bu hususların aksinin de davacı tarafından ispat olunamadığı göz önüne alındığında, mevcut bilgi ve belgelerden davacı şirket tarafından düzenlenen faturaların gerçek bir mal teslimi veya hizmet ifasına dayanmayan sahte faturalar olarak değerlendirilmesi gerektiği sonucuna varıldığından, sahte belge düzenlediğinden bahisle davacı şirket adına yapılan dava konusu cezalı tarhiyatta hukuka aykırılık görülmediği gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiştir.

    Bölge İdare Mahkemesi kararının özeti: İstinaf başvurusuna konu Vergi Mahkemesi kararının hukuka ve usule uygun olduğu ve davacı tarafından ileri sürülen iddiaların söz konusu kararın kaldırılmasını sağlayacak nitelikte görülmediği belirtilerek 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanun'nun 45. maddesinin 3. fıkrası uyarınca istinaf başvurusunun reddine karar verilmiştir.

    TEMYİZ EDENİN İDDİALARI: Alış ve satış faturaları, sevk ve taşıma irsaliyeleri, nakliye faturaları,kantar fişleri, yol denetime ilişkin belgeler ile tahsilat ve ödemelere ait banka kayıtları ve şirketin yasal defterlerinin ibraz edildiği halde incelemede dikkate alınmadığı,vergi tekniği raporunun somut tespit, belge ve delile dayanmadığı, 2016 yılında alışlarının %72'sini yaptığı ... Demir Çelik Ltd.Şti.'nin satışları gerçek olduğundan sahte fatura ticaretinden komisyon geliri elde ettiğinden bahisle hakkında yapılan cezalı tarhiyatın mahkemece kaldırıldığı, iddialarının kararda değerlendirilmediği, alış ve satış yaptığı tüm firmalar nezdinde karşıt inceleme yapılmadığı, satış yaptığı bir kısım firma nezdinde yapılan karşıt incelemede ibraz edilen belgelere göre satışlarının gerçek olduğu iddialarıyla kararın bozulması istenilmektedir.

    KARŞI TARAFIN SAVUNMASI: Savunma verilmemiştir.

    DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …'IN DÜŞÜNCESİ: Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan Bölge İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

    TÜRK MİLLETİ ADINA
    Karar veren Danıştay Dokuzuncu Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

    HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
    Bölge idare mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
    Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.

    KARAR SONUCU:
    Açıklanan nedenlerle;
    1.Davacının temyiz isteminin reddine,
    2. … Bölge İdare Mahkemesi ... Vergi Dava Dairesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının ONANMASINA,
    3.Temyiz isteminde bulunandan 492 sayılı Harçlar Kanunu'na bağlı 3 sayılı Tarife uyarınca hesaplanacak nisbi harcın alınmasına,
    4.2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 50. maddesi uyarınca, onama kararının taraflara tebliğini ve bir örneğinin de … Bölge İdare Mahkemesi ... Vergi Dava Dairesine gönderilmesini teminen dosyanın ... Vergi Mahkemesine gönderilmesine, 01/06/2022 tarihinde kesin olarak oyçokluğuyla karar verildi.

    KARŞI OY :KARŞI OY : Davacı hakkında düzenlenen … tarih ve … sayılı vergi tekniği raporunda yer alan tespitlerin değerlendirilmesinden, davacının, düzenlediği faturaların sahte olduğunun ve bu faturalar nedeniyle komisyon geliri elde ettiğinin somut bir şekilde ortaya konulamadığı anlaşıldığından, temyiz isteminin kabulü ile Bölge İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği oyuyla Daire kararına katılmıyorum.

    Hemen Ara