Danıştay 13. Daire 2022/4161 Esas 2022/3692 Karar Sayılı İlamı

Abaküs Yazılım
13. Daire
Esas No: 2022/4161
Karar No: 2022/3692
Karar Tarihi: 18.10.2022

Danıştay 13. Daire 2022/4161 Esas 2022/3692 Karar Sayılı İlamı

     Özet:

Davacı, Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretim Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik'in iptali ve uğranılan maddi zararın tazmini için dava açmıştır. Ancak, dava dilekçesinin belirli olmayan ve açıkça belirtilmeyen talepler içermesi nedeniyle mahkeme tarafından reddedilmiştir. Kanunen, idari davaların açılabilmesi için konusu açık, belirli ve somut taleplerin bulunması gereklidir.
Kanun maddeleri:
- 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 3. maddesi: İdari davaların dilekçe ile açılması gerektiği hususlarını belirtir.
- 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 14. maddesi: Dava dilekçelerinin usul açısından incelenmesi için gerekli hususları belirtir.
- 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 15. maddesi: Dava dilekçelerinin eksiklikleri halinde nasıl bir işlem yapılacağı ve yeniden dava açma sürecini belirtir.
Danıştay 13. Daire Başkanlığı         2022/4161 E.  ,  2022/3692 K.

    "İçtihat Metni"

    T.C.
    D A N I Ş T A Y
    ONÜÇÜNCÜ DAİRE
    Esas No : 2022/4161
    Karar No : 2022/3692

    DAVACI : … İnşaat Tarım ve Akaryakıt Ticaret ve Sanayi Ltd. Şti.
    VEKİLİ : Av. …

    DAVALI : … Kurumu

    DAVANIN KONUSU :
    11/08/2022 tarih ve 31920 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan "Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretim Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik"in iptali ile söz konusu düzenleme nedeniyle uğranılan 1.000,00-TL maddi zararın (fazlaya ilişkin hakları saklı kalmak kaydıyla) tazmin edilmesi istenilmektedir.

    DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …'İN DÜŞÜNCESİ : 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 3. maddesine uygun bulunmayan dava dilekçesinin reddi gerektiği düşünülmektedir.

    TÜRK MİLLETİ ADINA
    Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi'nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dava dilekçesi 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 14. maddesi uyarınca incelendikten sonra gereği görüşüldü:

    MADDİ OLAY VE HUKUKİ SÜREÇ :
    11/08/2022 tarih ve 31920 sayılı Resmî Gazete'de "Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretim Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik" yayımlanmış, bunun üzerine davacı tarafından 10/10/2022 tarihinde kayıtlara alınan dilekçe ile bakılan dava açılmıştır.

    İNCELEME VE GEREKÇE:
    USUL YÖNÜNDEN:
    2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 3. maddesinde, idarî davaların, Danıştay, idare mahkemesi ve vergi mahkemesi başkanlıklarına hitaben yazılmış imzalı dilekçelerle açılacağı, dilekçelerde tarafların ve varsa vekillerinin veya temsilcilerinin ad ve soyadları veya unvanları ve adreslerinin, davanın konusu ve sebepleri ile dayandığı delillerin, davaya konu olan idarî işlemin yazılı bildirim tarihinin, tam yargı davalarında uyuşmazlık konusu miktarın gösterileceği, dava dilekçelerinin ve bunlara ekli evrakın örneklerinin karşı taraf sayısından bir fazla olacağı; 14. maddesinin üçüncü fıkrasında, dava dilekçelerinin, görev ve yetki, idarî merci tecavüzü, ehliyet, idarî davaya konu olabilecek kesin ve yürütülmesi gereken bir işlem olup olmadığı, süre aşımı, husumet, 3. ve 5. maddelere uygun olup olmadıkları yönlerinden sırasıyla inceleneceği; 15. maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinde ise, dilekçelerin 3. ve 5. maddelere uygun olmadıklarının tespiti hâlinde, yeniden dava açılmak üzere dilekçenin reddedileceği kurala bağlanmıştır.
    Yargılama hukukunun temel ilkelerinden biri taleple bağlılıktır. Bu ilke uyarınca iptali istenen idarî işlemle sınırlı olarak mahkemelerce inceleme yapılması gerekmekte olup, talebin incelemeye konu olabilecek nitelikte açık, belirli ve somut olması gerekmektedir.
    Öte yandan, düzenleyici işlemlere karşı açılan iptal davalarında, idarî işlemin unsurları açısından hukuka aykırılık bulunduğu iddiasıyla düzenleyici işlemin/işlemlerin tamamının iptali istenebileceği gibi, düzenleyici işlemin belirli maddelerinin/ibarelerinin iptalinin istenebilmesi de mümkündür. Ancak, her durumda iptali istenen kısımların açıkça belirtilmesi ve bu kısımların davacının menfaatini nasıl etkilediğinin ortaya konulması gerekmektedir.
    Dosyanın incelenmesinden, dava dilekçesinin "Konu" ile "Sonuç ve Talep" kısımlarında 11/08/2022 tarih ve 31920 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan "Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretim Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik"in bütününün iptalinin talep edildiği, düzenleyici işlem niteliğindeki dava konusu Yönetmeliğin 23 madde hâlinde çeşitli konularda düzenlemeler içerdiği, bununla birlikte söz konusu düzenlemenin hangi madde/maddelerinin/kısımlarının dava konusu edildiğinin dilekçenin "Konu" ile "Sonuç ve Talep" kısımlarında açık bir biçimde belirtilmediği, dava dilekçesinin "Açıklamalar" bölümünde ise mezkûr düzenlemenin yalnızca bir kısmı ile ilişkilendirilebilecek iddialarda bulunulduğu anlaşılmaktadır.
    Bu itibarla, dava dilekçesinden düzenleyici işlemin tamamının mı, yoksa sadece iddialara konu olan belirli bazı maddelerinin mi iptalinin istenildiği hususunda tereddüt oluştuğundan, iptali istenilen düzenleyici işlemin hangi madde/maddelerinin/ibarelerinin/kısımlarının hangi gerekçeyle iptalinin istendiğinin tereddüde yer vermeyecek şekilde açıkça belirtilmesi; bu kısımların her birinin hangi sebeplerle iptallerinin istendiğinin ve davacının menfaatini ne şekilde ihlȃl ettiğinin dava dilekçesinin "Konu", "Açıklamalar" ile "Talep ve Sonuç" bölümlerinde bütünlük arz edecek şekilde ayrı ayrı açıklanması gerekmektedir.

    KARAR SONUCU :
    Açıklanan nedenlerle;
    1. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 15/1-d maddesi uyarınca, bu kararın tebliğinden itibaren 30 (otuz) gün içerisinde 3. maddeye uygun şekilde düzenlenerek noksanları tamamlandıktan sonra dilekçe ret kararını veren yargı yeri sıfatıyla Danıştay'da yeniden dava açmakta serbest olmak üzere DİLEKÇENİN REDDİNE,
    2. Aynı Kanun'un 15/5. maddesi hükmüne göre dilekçenin reddi üzerine yeniden verilecek dilekçede aynı yanlışlık yapıldığı takdirde davanın reddedileceğinin davacıya tebliğine,
    3. Davanın yenilenmesi hâlinde yeniden harç alınmamasına,
    4. Davanın yenilenmemesi durumunda kullanılmayan …-TL yürütmeyi durdurma harcı ile posta gideri avansından artan tutarın davacıya iadesine, 18/10/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.

    Hemen Ara