Yargıtay 23. Hukuk Dairesi 2012/3406 Esas 2012/5630 Karar Sayılı İlamı

Abaküs Yazılım
23. Hukuk Dairesi
Esas No: 2012/3406
Karar No: 2012/5630
Karar Tarihi: 02.10.2012

Yargıtay 23. Hukuk Dairesi 2012/3406 Esas 2012/5630 Karar Sayılı İlamı

23. Hukuk Dairesi         2012/3406 E.  ,  2012/5630 K.

    "İçtihat Metni"


    MAHKEMESİ :İcra Hukuk Mahkemesi
    ŞİKAYETÇİ : ... Vek.Av. ...
    ŞİKAYET OLUNAN : ...

    Taraflar arasındaki sıra cetveline şikayetin yapılan yargılaması sonunda ilamda yazılı nedenlerden dolayı şikayetin reddine yönelik olarak verilen hükmün süresi içinde şikayetçi vekilince temyiz edilmesi üzerine dosya incelendi, gereği konuşulup düşünüldü.
    -K A R A R-
    Şikayetçi vekili, şirketin kamu alacağının şirket ortaklarından tahsil edilebilmesi için şirket hakkında yapılan takibin sonuçsuz kalması ve sonrasında şirket ortağına ödeme emri tebliği gerektiğini, borçluya ve şirketin diğer ortağına ödeme emri tebliğ edilmediğini, borçlu şirket hakkındaki yasal işlemlerin tamamlanmadığını, şirketin acz içinde olduğunun tespit edilmediğini ileri sürerek, sıra cetvelinin iptaline karar verilmesini talep etmiştir.
    Şikayet olunan vekili, borçlu ... Şti."nin defter ve belgelerinin incelenmesi sırasında vergi ziyaı cezası kesilmesini gerektiren hallere sebebiyet verildiğinin tespiti üzerine, 6183 sayılı Yasa"nın 13/3. maddesi uyarınca şirket temsilcisi Metin Kapşır hakkında ihtiyati tahakkuk ve ihtiyati haciz kararı alınarak taşınmazına ihtiyati haciz konulduğunu, vergi dairesi ihtiyati haczinin dikkate alınması gerektiğini, 6183 sayılı Yasa"nın 21"nci maddesi gereği alacaklarının imtiyazlı olduğunu savunarak, şikayetin reddini istemiştir.
    İcra Mahkemesi"nce, bozmaya uyularak yapılan yargılama sonrasında, sıra cetvelinin usul ve yasaya uygun olduğu, sıra cetveline yönelik şikayetin yasal dayanağı bulunmadığı gerekçesiyle, şikayetin reddine karar verilmiştir.
    Kararı, şikayetçi vekili temyiz etmiştir.
    1) Şikayet, hacizde sıra cetvelindeki sıraya ilişkindir. 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu"nun 297/1-c maddesinde, hükmün, iki tarafın iddia ve savunmalarının özetlerini, anlaştıkları ve anlaşamadıkları hususları, çekişmeli vakıalar hakkında toplanan delilleri, delillerin tartışılması ve değerlendirilmesini, sabit görülen vakıalarla bunlardan çıkarılan sonuç ve hukuki sebepleri de kapsaması gerektiği öngörülmüştür. Yine Anayasa’nın 141"nci maddesinin 3"ncü fıkrası hükmü de tüm mahkeme kararlarının gerekçeli olmasını buyurmaktadır. Kararlarda bulunması gereken gerekçeler sayesinde taraflar, hükmün hangi maddi ve hukuki sebebe dayandırıldığını anlayabilecekleri gibi, karar aleyhine kanun yoluna başvurulduğunda da HUMK"nun 428"nci maddesi uyarınca Yargıtay incelemesi sırasında ancak bu gerekçe sayesinde kararın usul ve yasaya uygun olup olmadığı saptanabilecektir. Diğer bir anlatımla Yargıtay denetimi ancak bir kararın gerekçe taşıması halinde mümkün olabilir. Açıklanmaya çalışıldığı üzere, mahkemece, tarafların tüm delillerinin açıkça değerlendirilerek davanın hangi gerekçeyle reddedildiğinin karara yansıtılması gerekirken, yetersiz gerekçeyle hüküm kurulması, Anayasa"nın 2"nci maddesinde düzenlenen hukuk devleti ilkesini, 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu"nun 27"nci maddesinde düzenlenen hukuki dinlenilme hakkını ve .... 6"ncı maddesinde düzenlenen adil yargılanma hakkını ihlal edecektir.
    .../...
    S.2

    Somut olayda, mahkemenin "02.03.2010 düzenleme günlü sıra cetveli, usul ve yasaya uygun olup; sıra cetveline itiraza yönelik şikayetin yasal dayanağı bulunmadığından" şeklindeki gerekçesinin anılan ilkelere uygun ve yeterli bir gerekçe olarak kabulü mümkün olmadığından, kararın bu nedenle bozulması gerekmiştir.
    2) Bozma nedenine göre, şikayetçi vekilinin temyiz itirazlarının şimdilik incelenmesine gerek görülmemiştir.
    SONUÇ: Yukarıda (1) numaralı bentte açıklanan nedenlerle, hükmün BOZULMASINA, (2) numaralı bentte açıklanan nedenlerle, şikayetçi vekilinin temyiz itirazlarının şimdilik incelenmesine yer olmadığına, peşin alınan harcın istek halinde iadesine, kararın tebliğinden itibaren 10 gün içerisinde karar düzeltme yolu açık olmak üzere 02.10.2012 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.








    Hemen Ara