Yargıtay 20. Hukuk Dairesi 2012/215 Esas 2012/1890 Karar Sayılı İlamı

Abaküs Yazılım
20. Hukuk Dairesi
Esas No: 2012/215
Karar No: 2012/1890

Yargıtay 20. Hukuk Dairesi 2012/215 Esas 2012/1890 Karar Sayılı İlamı

     Özet:

Orman Yönetimi, kadastro sırasında tespit edilen fındık bahçesi niteliğindeki taşınmazın orman niteliğiyle Hazine adına tapuya tescilini istemiştir. Mahkeme, çekişmeli parselin davalılar adına tapuya tesciline karar vermiş, ancak Orman Yönetimi bu kararı temyiz etmiştir. Davacı, çekişmeli parselin orman sayılan yerlerden olduğunu iddia etmiştir. Ancak bilirkişi raporu yetersiz ve kendi içinde çelişkili olduğu için hüküm kesin karara bağlanamamıştır. Mahkeme, yeniden keşif ve inceleme yapılmasını ve çekişmeli taşınmazın öncesi ile ilgili belgelerin incelenmesini istemiştir. Ayrıca, çekişmeli taşınmazın orman yapısı, bitki örtüsü, ağaç türü, sayısı, hakim ağaç türü ve kapalılık oranı ile çevresi detaylı bir şekilde incelenmelidir. Mahkeme Kararı, hüküm kurulmadan önce yapılacak inceleme sonucunda verilecektir.
Kanun Maddeleri:
- 3402 sayılı Kadastro Kanunu
- 3116 sayılı Devlet Ormanları Kanunu
- 4785 sayılı Orman Kanunu
- 5658 sayılı Karaçam Ormanları, Fundalıklar ve Mera Kanunu
- 6831 sayılı Orman Kanunu
- 5304 sayılı Kanun (Orman Köylülerinin Kalkınmalarının Desteklenmesi ve Hazine Adına Orman Sınırları Dışına Çıkarılan Yerlerin De
20. Hukuk Dairesi         2012/215 E.  ,  2012/1890 K.

    "İçtihat Metni"

    MAHKEMESİ :Kadastro Mahkemesi

    Taraflar arasındaki kadastro tespitine itiraz davasının yapılan duruşması sonunda kurulan hükmün Yargıtayca incelenmesi davacı Orman Yönetimi tarafından istenilmekle, süresinde olduğu anlaşılan temyiz dilekçesinin kabulüne karar verildikten sonra dosya incelendi, gereği düşünüldü:

    K A R A R

    Kadastro sırasında ... köyü Yenimahalle 169 ada 1 parsel sayılı 1339,92 m2 yüzölçümündeki taşınmaz, fındık bahçesi niteliğiyle ve kazandırıcı zamanaşımı zilyetliği nedeniyle paylı olarak davalılar adına tesbit edilmiştir. Davacı Orman Yönetimi, taşınmazın orman sayılan yerlerden olduğunu, tesbitinin iptalini ve orman niteliğiyle Hazine adına tapuya tescilini istemiştir. Mahkemece davanın REDDİNE, çekişmeli parselin tesbit gibi davalılar adına tapuya tesciline karar verilmiş, hüküm davacı Orman Yönetimi tarafından temyiz edilmiştir.
    Dava dilekçesindeki açıklamaya göre dava kadastro tespitine itiraz niteliğindedir.
    Çekişmeli parselin bulunduğu yerde orman kadastrosu 3402 sayılı Yasanın 4. Maddesine göre yapılmış, çekişmeli parsel bu işlemde orman sınırları dışında bırakılmıştır.
    Eski tarihli memleket haritası, amenajman ve hava fotoğraflarının uygulanmasına dayalı araştırma, inceme ve keşif sonucu düzenlenen uzman bilirkişi kurlu raporunda, çekişmeli parselin öncesi ve eylemli durumu itibariyle orman sayılmayan yerlerden olmadığı, memleket haritasında yeşil ile renklendirilen bölüme denk gelmekteyse de, memleket haritasının bu bölümünde meyve sembolü bulunduğu bildirilmiş, çekişmeli parsel, rapora eklenen memleket haritasında bir bölümü yeşil ile boyanan ve çalılığı ifade eden sembollerin bulunduğu bölüme denk gelecek biçimde işaretlenmiş, aynı bilirkişi kurulu temyiz incelemesi sırasında düzenledikleri ek raporlarındaysa, çekişmeli parselin eski tarihli memleket haritası ve hava fotoğraflarında kısmen orman olarak, kısmen de açık alan olarak nitelendirildiğini bildirilmişler, asıl raporlarında taşınmazın tamamının eski tarihli haitalarda açık alan olarak nitelendirildiğinin söylenme nedeneni açıklamamışlar, çekişmeli parsel üzerindeki fındık ağaçlarının sayısı ve kapalıık oranını yöntemince belirlemişlerdir. Yetersiz, kendi içinde çelişen bilirkişi raporu ve ek raporuna dayalınalarak hüküm kurulamaz.
    Orman sınırlandırılması yapılmayan veya sınırlandırılmanın ilk olarak yapıldığı yerlerde, bir yerin orman niteliğinin ve hukuki durumunun 3116, 4785, 5658, 6831 Sayılı Yasa hükümlerine göre çözümlenmesi gerekir. 3116 sayılı Yasa ile sadece hangi nitelikteki taşınmazların devlet ormanı sayılacağını göstermiş ve devlet ormanlarının kadastrosunun yapılmasını öngörmüştür. 13.07.1945 tarihinde yürürlüğe giren 4785 sayılı Yasanın 1. maddesi gereğince 2. maddesinde sayılan istisnalar dışında bütün ormanlar devletleştirilmiş, devletleştirilen ormanlardan bazıları sonradan yürürlüğe giren 5658 sayılı Yasa ile iadeye tabi tutulmuş ve iadenin koşulları aynı yasada gösterilmiştir.
    Yüksek eğimli funda ve makilerle kaplı alanlar orman ve toprak muhafaza karakteri taşıması nedeniyle 6831 sayılı Yasanın 1/J maddesi kapsamı dışında aynı yasanın 1. Maddesinin 1. fıkrası gereğince orman sayılan yerdir. Bilimsel ve teknik olarak ve 15.07.2004 tarihli Resmi
    Gazetede yayımlanan Orman Kadastro Yönetmeliğinin 23/P maddesi gereğince eğimi %12"yi geçen yerler orman ve toprak muhafaza karakteri taşıdığından aynı yönetmeliğin 26/i bendi gereğince orman olarak sınırlandırılır.
    Bu nedenlerle, mahkemece, en eski tarihli memleket haritası, hava fotoğrafları ve varsa amenajman planı ilgili yerlerden getirtilip, önceki bilirkişiler dışında halen Çevre ve Orman Bakanlığı (Orman ve Su İşleri Bakanlığı) ve bağlı birimlerinde görev yapmayan bu konuda uzman yüksek orman mühendisleri arasından seçilecek üç orman mühendisi ve bir fen elemanı aracılığıyla yeniden yapılacak inceleme ve keşifte, çekişmeli taşınmaz ile birlikte çevre araziye de uygulanmak suretiyle taşınmazın öncesinin bu belgelerde ne şekilde nitelendirildiği belirlenmeli; 3116, 4785 ve 5658 sayılı Yasalar karşısındaki durumu saptanmalı; tapu ve zilyedlikle ormandan toprak kazanma olanağı sağlayan 3402 sayılı Yasanın 45. maddesinin ilgili fıkraları, Anayasa Mahkemesinin 01.06.1988 gün ve 31/13 E.K.; 14.03.1989 gün ve 35/13 E.K. ve 13.06.1989 gün ve 7/25 E.K. sayılı kararları ile iptal edilmiş ve kalan fıkraları da 03.03.2005 gününde yürürlüğe giren 5304 sayılı Yasanın 14. maddesi ile yürürlükten kaldırılmış olduğundan, bu yollarla ormandan yer kazanılamayacağı, öncesi orman olan bir yerin üzerindeki orman bitki örtüsü yokedilmiş olsa dahi, salt orman toprağının orman sayılan yer olduğu düşünülmeli; toprak yapısı, bitki örtüsü, üzerindeki ağaçların cinsi, sayısı, hakim ağaç türü ve kapalılık oranı ile parselin çevresi incelenmeli; keşifte, hakim gözetiminde, taşınmazın dört yönden renkli fotoğrafları çektirilip, onaylanarak dosyaya eklenmeli; kesinleşmiş orman kadastrosu bulunmadığından, yukarıda değinilen diğer belgeler fen ve uzman orman bilirkişiler eliyle yerine uygulattırılıp; orijinal-renkli (renkli fotokopi) memleket haritasının ölçeği kadastro paftası ölçeğine, yine kadastro paftası ölçeği de memleket haritası ölçeğine çevrildikten sonra, her iki harita komşu ve yakın komşu parselleri de içine alacak şekilde birbiri üzerine ablike edilmek suretiyle, çekişmeli taşınmazın konumunu çevre parsellerle birlikte haritalar üzerinde gösterecekleri yalnız büro incelemesine değil, uygulamaya ve araştırmaya dayalı, bilirkişilerin onayını taşıyan krokili bilimsel verileri bulunan yeterli rapor alınmalı ve oluşacak sonuç çerçevesinde bir karar verilmelidir. Açıklanan hususlar gözetilmeksizin, eksik inceleme ve yetersiz bilirkişi raporuna dayanılarak yazılı biçimde hüküm kurulması usul ve yasaya aykırıdır.
    SONUÇ: Yukarıda açıklanan nedenlerle; davacı Orman Yönetiminin temyiz itirazlarının kabulü ile hükmün BOZULMASINA, peşin alınan temyiz harcının istek halinde iadesine 14.02. 2010 günü oybirliği ile karar verildi.





    Hemen Ara